[APPFÖRSLAG] Fornsök

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Andreas, 7 jun 2010.

1. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Haha håller med vet inte hur mycket grymmare appen jag kommer göra blir men hoppas jag kan lägga databasen i ett betydligt snabbare system för fan va långsam den verkar vara. Jag har lite ider på hur man kanske skulle kunna få det att gå riktigt snabbt.

2. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Snubblade över att program som möjligen skulle kunna ge lite inspiration. AugmentThis! tar KML-filer med godtyckliga koordinater som den plottar ut över kartan och sedan även kan plotta i "kamera-mode". Kolla demot.

Jag hittar ingen källkod dock och uppladdningen av kartor verkar aningen mystisk för min smak.

3. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej

Jag har hängt här på forumet ett tag (använder Android-lur både privat och på jobbet) och jobbar även med appen ifråga på Riksantikvarieämbetet.

Vår ambition är att koden till Kringla för Android (finns i webbversion också www.kringla.nu) ska vara fri att använda och vi kommer att jobba mer med det i höst.

Datan i appen hämtas via K-samsök som har ett öppet API. Just nu jobbar vi för att tydliggöra vad man får och inte får göra med datan men även här är ambitionen att det ska vara så fritt som möjligt. Det är dock i slutändan upp till respektive institution som levererar data till K-samsök. Vi kommer att skriva mer om detta på våra bloggar framöver:

www.ksamsok.se/blogg
    www.k-blogg.se

/Johan Carlström

PS. Vi la ut en ny version av appen för nån timme sen. ;) DS.

4. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej!

Vad roligt att du surfade in här! Kul att ni funderar på att släppa koden fri! Hur ser planerna för appen Kringla ut på kortare och längre sikt? Vilka funktioner har ni tänkt implementera?

Ska testa nya versionen snarast :-)

5. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det beror lite på uppdrag och finansiering, vi har sett utvecklingen av appen som dels en möjlighet att kompetenshöja oss på mobilområdet, dels för att ser hur datan i K-samsök fungerar i mobila applikationer (man har t ex inte riktigt lika mycket minne att leka med). På sikt ser vi dessutom gärna att fler bygger appar för Android och andra OS.

Vi har en del idéer om hur vi vill gå vidare men innan jag sätter tankar i huvudet på er så är jag intresserad av vad ni skulle önska. ;)

/Johan

6. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Som du ser så har jag spånat lite i tidigare inlägg. Jag föreställer mig i princip tre användarlägen:
    • ett "passivt" läge där jag blir notifierad av telefonen när jag befinner mig i ett område med (eller avstånd ifrån) den typ av objekt jag är intresserad av, tex runristningar av olika slag. Det här läget behöver gissningsvis erbjuda en del filtrerings- och maskeringskontroll så att man inte blir spammad om objekt man antingen redan besökt eller är ointresserad av.
    • ett "aktivt" läge som jag antingen aktiverar genom att klicka på en notifiering eller att gå in i appen själv där jag kan söka efter objekt, få dem plottade på en karta och se information om dem och relaterade objekt a la Prisjakt för kommersiella prylar. Promenad- och utflyktsförslag vore kul. Typ föreslå en rutt som motsvarar en heldag och innefattar X fynd av typen Y.
    • ett "socialt" läge där jag som användare kan bidra med information i form av kommentarer, foton eller annan annotering antingen tillbaka till en socialt nätverk/forum knutet till K-samsök eller den dataleverantör som är aktuell eller via Twitter, Buzz eller Facebook. Detta skulle kunna utvecklas dels till en geocaching-funktion som vidare uppmuntrar upptäckarglädje men kanske även till crowdsourcing av exempelvis fotodokumentering där folk skulle kunna bidra tillbaka till respektive dataleverantör (eller finns resurserna hos staten att fota samtliga fornlämningar i Uppland?). Dagens fågel och Artportalen är ett utmärkt exempel på hur entusiaster och amatörer kan ge liv åt en fynddatabas (jag är själv biolog).

7. qbase

qbase Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Riktigt skoj med en sån här applikation! Nu kanske man kan bege sig ut i verkligheten istället för att se på dokumentärer på History Channel :)

Andreas har många bra idéer, speciellt den sista. Har bara testat några minuter och alla objekt i närheten var utan bild. Bidrar gärna med bilder från mobilen om jag hittar något värt att fota(relevant). Tror det också blir lättare att hitta när det finns bilder att relatera till.

8. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag visste inte om att man kunde se alla dessa objekt på den kartsidan, riktigt kul, det vill jag ha i telefonen så man kan gå ut på upptäcktsfärd och kolla in lite från förr :)

9. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det vore läckert med ett kartläge som visade den (ungefärliga) vattennivån (om känd) för perioden då objektet skapades. Det skulle jag dock placera en bit ner på prioritetslistan :-D

10. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för förslagen, att bygga in mer interaktivt och bättre ihopkoppling med www.kringla.nu finns med på min egen önskelista. Även urval (tematiskt indelning, sevärda fornlämningar mm) och tolknigsstöd ("vad är en stensättning?") finns med i tankarna.

För att förtydliga, det ni ser i kartan i Kringla för Android (sök på "kringla" i Market) är samma data som i Fornsök (www.raa.se/fornsok) och Bebyggelseregistret (www.raa.se/bbr).

/Johan

Last edited: 26 jun 2010
  11. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

12. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ska vi låsa den här tråden? Hur gör man det f ö?