Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Får man fråga vad du använder nu? Vilket upplägg har du hittat som du bedömer vara bättre?
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag kör med American Express och SAS MasterCard för att samla bonuspoäng som man sedan kan resa för. Maxade Komplett och började leta efter annat och ramlade på dom korten istället. Finns mycket bra info här på forumet och på Businessclass.se forumet.

    Började i år men tanken är att jag nästa år får ihop till en voucher där man kan få 2 biljetter för en och reser någonstans trevligt i businessclass :) det blir ju ändå inte så mycket resande på ett tag på grund av Covid.

    När du läst på och om du känner att det är något som passar dig kan du ju använda värvningslänken i min eller någon annans signatur här på forumet om du vill så får både du och någon av oss extra poäng.
     
    bernard gillar detta.
  3. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Riktigt schysst kampanj om du använder någons värvningslånk. För då är det är 15K spend inom 3 månaders tid för att få 30000 Eurobonuspoäng. Det man får tänka på är att när man börjar med Eurobonus så är det viktigt att lägga om alla ens inköp går på kort som genererar poäng samt att man använder SAS onlineportal https://onlineshopping.flysas.com/se/

    varje gång du ska handla något online. Ett exempel är att Disney+ genererade 500 poäng, normalt sett så får man 15 eurobonuspoäng per spenderad 100lapp.
    En del fysiska butiker ger Eurobonus som tex Rituals, Phils Burger mm. Som sagt en djungel men du har @gneken@gneken , @the_messer@the_messer mfl som är experter på detta.
     
    bernard, the_messer och gneken gillar detta.
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tycker ändå det är fler och fler som fått upp ögonen för Eurobonus. Är man intresserad så är det faktiskt den allra bästa hösten att börja köra på. Riktigt grymma, fördelsaktiga kampanjer kör SAS Amex just nu.

    Många tror att det är viktigt att man flyger inom tjänsten för att nå upp till de poäng man behöver för att flyga en bonusresa i Business Class, men kämpar man på, läser och hänger med på kampanjer så går det fortare än man kan tro.

    Edit:

    Kika gärna in på dessa trådar vi har på forumet
    Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus
    Tråden för American Express
     
    milky81 och the_messer gillar detta.
  5. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ifall man gillar att resa och ser ett mervärde att ibland kunna resa lite lyxigt i business class eller first så är EuroBonus överlägset annan cashback då mervärdet man får blir så mycket mer. Lägger man lite energi (ja eller kanske mer sant rätt mycket) så kan man komma fram rätt snabbt. När vi började så trodde vi de skulle ta åravis men efter ca7 månader bokade vi vår första resa med första klass till Singapore och sedan vidare till Bali i business med Singapore Airlines. Var en riktigt grym upplevelse. Är lite saker man behöver lära sig men finns ju väldigt bra forum att läsa o personer att fråga om man vill lära sig optimera sin poängintjäning [emoji3]

    Nu är det ju tyvärr svårt med resandet men man får ju hoppas de kommer igång igen inom en snar framtid.

    Tycker man inte om att resa eller man tycker ekonomiklass är helt okej o inte uppskattar mat/champagne i business/first o ser ett värde med det så är det ju bäst att gå på ett kort som ger direkt cashback i form av pengar. Tycker det är viktigt att ta sig en funderare på vad som passar bäst för just en själv o vad man vill få ut av det hela. Kostar trots allt en slant med de olika korten till EuroBonus så man måste ju se nyttan av de. De enda vi kan konstatera själva är att varför förstod inte vi fördelarna med EuroBonus tidigare o började med det. Shit vad många extra trevliga resor vi hade fått då [emoji3]
     
    Last edited: 4 nov 2020
    milky81 och gneken gillar detta.
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Men om jag förstår det korrekt så är det 2000 poäng inom 2 år, men givet att jag plockar ut varannan månad. Går det ned till 0 poäng?

    Säg exempelvis, om jag sparar 200p och därefter nyttjar mina 200p. Kommer det att börja räkna om från 0p eller börjar det rulla från 200p?
     
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Det är det jobbiga med komplett. Det är rullande 12 månaders. Säg att du får 100poäng månad 1 och sen maxar du bonusen månad 11. Då måste du vänta till månad 13 för att maximalt kunna nyttja 100poäng i bonus. Pallar inte med detta och lägger därför komplettkortet i byrålådan.
     
  8. Termi79

    Termi79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2020
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V
    Jag skulle rekommendera Komplett Bank i kombination med Amex Green Card.

    Amex kör en kampanj på Green just nu med poäng värt 1 000 kr om man handlar för 25 000 kr t o m 28/2.
    Sedan får man extra bonus när man har handlat för totalt 100 000 kr under ett år.
    Sammanfattningsvis får man alltså 1,75 % i cashback under första året om man skaffar kampanj kortet nu och handlar sedan för minst 100 000 kr (men inte mycket mer) under ett år.
     
    gneken gillar detta.
  9. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Ah. Just att flyga business är jag inte intresserad av. Än mindre SAS av principskäl. Tror även att det på sikt lönar sig att välja de billigast flygbolaget mellan de två destinationerna (må det vara Ryanair eller easyJet) än komitta till ett bolag + att man får mer dynamik och valmöjligheter. Så det går bort.

    Jag hade Rebilla och Komplett tidigare. 150000 kr/år räckte för mig, 100000 kr/år är dock lite lite nu när Rebilla blev bajs. Men har kommit på att jag kan lägga in frugans Curve (Komplett underliggande) i Google Pay och således belasta bägges kredit utan att behöva bära runt på två portmonnäer. Som familj med access till 200000 kr/år får vi svårare att nå cash-back-taket... Men säker tveksamt rent juridiskt.
     
    milky81 gillar detta.
  10. retrovizor

    retrovizor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2020
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    34
    Får man 4% automatiskt på komplett.se eller behöver man köpa som medlem?
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du får 4% bonus automatiskt när du handlar med Komplett Mastercard på Komplett. Du får de 4% i form av bonus som du kan dra av från din kortskuld. Det blir alltså inte som rabatt när du handlar.
     
    retrovizor gillar detta.
  12. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Börjar nå taket för komplett bonus. Är det everydaycard som gäller eller finns det bättre?

    Verkar som det finns få alternativ till hög bonus idag.
     
  13. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Är det bra?
    upload_2020-11-13_9-56-49.png

    195 kr per år
    Påslag på 1,55% ifall det används vid utlandsbetalning
    35 kr per månad ifall man nyttjar krediten, dvs kortet måste "förladdas" och nyttjas som ett debitkort för att undgå detta?

    Utgivare Nordea... nä, jag passar på Everydaycard.
     

    Bifogade filer:

  14. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Jag gissar att detta är en avgift som tas ut om man verkligen nyttjar sin kredit, dvs inte betalar in hela skulden på fakturan.
     
    zappe gillar detta.
  15. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Gissar gör man i kyrkan ;)

    Med nuvarande formulering går det inte, ifall inte för mig som lekman, att säkert säga vad som avses.
     
    Dr4co gillar detta.
  16. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Det var du som började gissa ;-)
    Jag noterar att samma formulering "(Debiteras endast vid utnyttjande av kredit)" används både vid Kreditränta och Administrationsavgift. Det är därför rimligt att anta att avgiften tas ut då krediten är räntebärande, vilket för kreditkort normalt är när man valt att delbetala en faktura.
     
    Nudeln gillar detta.
  17. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Köp utomlands är nog endast det man faktiskt behöver betala så länge man betalar fakturan i tid ska man inte få några extra avgifter.

    Jag handlar sällan utomlands så det blir inget problem för mig.

    Frågan var dock om det finns bättre än everydaycard då jag nått bonus taket på mitt komplett
     
  18. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Ja, om det är så är det inte fullt så dåligt. Bör dock bara används när man betalar i SEK och om man planerar att handla för minst 39000 kr/år, vilket motsvarar brytpunkten för när Everydaycard trumfar Shell Mastercard med tanke på cashback minus årsavgift.
     
  19. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Du har ju Amex Blue Cashback som nämnts flera gånger tidigare. 1,25 % i cashback på allt. Det kostar 35 kr/mån men är gratis i 15 månader om du blir inbjuden via inbjudningslänk (många har det i sina signaturer).
     
  20. DarkGod

    DarkGod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13
    Yeah, jag blev nekad från Kompletts Kreditkort medan AMEX godkände så nu kör jag på Blue Cashback :P
     
    bernard och gneken gillar detta.