Buggar och förbättringar vi vill att HTC fixar (uppge programvarunummer /HTC)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Viggo, 17 apr 2010.

  1. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
  2. fregor

    fregor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har en bug med nya mjukvaran (rom 1.21)

    Med vibration avslagen för ringsignal så fungerar inte vibration för meddelandeljud fast den är avkryssad. Flera?
     
  3. Vargen1488

    Vargen1488 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle vilja kunna välja egen meddelandesignal för SMS och inte bara dom förbestämda.
    Sen även kunna gå in i menyn och kunna välja ringsignaler som man själv lagt in och inte behöva gå in i music och välja därifrån.

    Version: 1.21.405.2
     
  4. m1cha

    m1cha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ingen bugg direkt!

    Android FAQ

    Q: Hur lägger jag in egna ringsignaler och andra ljud?
    A: Att lägga in egna ljud och ringsignaler är enkelt. Det enda du behöver göra att skapa mappar med nedanstående namn i roten på ditt SD-kort.
    alarms - För alarm
    notifications - Notifieringsljud, ex. sms
    ringtones - Ringsinaler
    Man kan samla dessa mappar i en mapp som heter "audio", för att städa upp lite på minneskortet. Lägger du sedan ljudfiler i tex "alarms" kommer du nu kunna välja dessa när du ställer in alarm i inställningar.
     
  5. Vargen1488

    Vargen1488 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu skäms man lite! :o Är till mitt försvar helt ny på andriod. :(
    Ska genast fixa det. Behöver den vara rootad för att det ska funka?

    Edit: Nu är det fixat! Ska genast läsa igenom hela FAQ. Så man slipper ställa dumma frågor sen.
     
    Last edited: 14 jun 2010
  6. ossi303

    ossi303 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    om jag går in på youtube appen som finns på telefonen så efter ungefär 20sek så ringer den upp min första kontakt i telefonlistan
     
  7. Falkz

    Falkz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är en bugg eller något annat men jag var i london i helgen och behövde ringa hem och telefonen vägrade ändra numret till +46 det blev bara 46 likadant om jag försökte ändra till 0046
     
  8. Simonarvestrand

    Simonarvestrand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick ett fenomen igår som kan bero både på mobilen och min bil.
    men helt plötsligt så fungerade inte blåtanden i bilen som den skulle.
    Jag ringde och slog nummret på knappsatsen i bilen som vanligt den
    ringde upp personen men det kom inget ljud och den andra hörde inte mig.
    samma hände när det ringde till mig jag svarade men hörde inget.
    idag "unpairade" jag mobilen och gjorde om allt från början och nu verkar det fungera igen.
     
  9. Grimfango

    Grimfango Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag råkade förra helgen ut för att mobilen plötsligt startade om sig hela tiden. Efter omstart kunde jag använda den några minuter men sen startade den om igen. Trots att den startat om så var alla program kvar i aktivitets listan.
    Jag misstänkte att något program jag hade aktivt hade som orsakade detta så jag stängde av den själv för att sedan försöka starta den igen. Jag kunde dock inte starta den igen. Jag var tvungen att rycka ut batteriet och efter det så startade den igen, nu med aktivitets listan rensad på alla tidigare program.
    Detta löste dock inte problemet utan den startade fortfarande om sig då och då.
    Kapaciteten i mobil nätet var till och från överbelastat och jag funderar på om detta kan ha varit orsaken. Efter detta har jag inte haft några som helst problem.
    Någon mer som råkat ut för liknande problem?
    Jag har version Android 2.1 Update1 (programvarunummer 1.21.405.2)
     
  10. real843

    real843 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ´Min startar också om sig då och då efter uppdateringen, dock inte lika ofta som din.
     
  11. anungunrama

    anungunrama Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Efter HTC-uppdateringen och hard reset har jag märkt lite random att kalendern (gmail) inte visar någon påminnelse alla gånger. Jag har i stort sett ett eller två olika möten var dag, med påminnelse en timma före som standard.
    Det har hänt två gånger de senaste veckorna att jag inte fått någon påminnelse alls.

    Jag har förvisso aktiverat Google Calendar SMS notification, så jag får ju ett sms, men det verkar lite si och så med Google Calendars påminnelsefunktion i Desire.
     
  13. xydix

    xydix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När skärmen är släckt, håll tummen på den övre delen av skärmen, tänd skärmen med "powerknappen" håll fortfarande kvar tummen, gnugga nu tummen fram och tillbaka i sidled. Gör jag detta på min Desire låser telefonen upp knapplåset.
    Alla verkar ha samma bugg: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14290
    SW 1.21.405.2
     
  14. digge

    digge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade önskat att dom hade fixat bluetooth stacken så att utvecklare kommer åt att skriva drivrutiner och andra trevliga bluetooth apps. Är tydligen inte specifikt desire utan alla HTC telefoner som har sense.

    Mer utförlig förklaring finns på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=676212
     
  15. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Detta är kanske inte bugg utan en designmiss.
    Jag tycker att powerknappen och hörlurskontakten bör byta plats med varandra.
    Jag råkar ständigt stänga av telefonen när jag håller den med en hand och ska visa den för folk.
     
  16. basse

    basse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har lite diverse problem som jag tycker är på gränsen till oacceptabla, vet dock inte om det beror på att min lur är ett måndagsex?

    1. Efter ett tag (läs nån / några dagar) så känner desiren inte längre av att man sätter i/ur ett headset med sladd.

    -Om jag har ett headset/hörlur i, och tar ur det, så syns fortfarande hörlur-symbolen, och det hörs ingenting i telefonens högtalare.
    -Om jag inte har ett headset/hörlur istoppat så händer ingenting när jag stoppar i ett, utan man fortsätter höra i telefonens högtalare.

    Lösning: Starta om telefonen fungerar fint, därav misstänker jag nån sorts strul med mjukvaran


    Problem #2:
    När jag kommer från ett område med 3g-täckning, och åker in i ett med enbart GSM, så lyckades inte luren hoppa över till GSM-nätet automatiskt.
    (jo jag har valt att den ska använda båda näten)

    Skäl till att jag misstänker strul:
    Under midsommar så åkte jag in/ur ett område där det är välkänt att det bara fungerar med GSM (alla får samma, tappar 3g täckning och mobilerna slås över på gsm).
    Varje gång jag gick "bort" från området så slog den över på 3g, men sen när jag skulle tillbaka så "låste" den sig och fick inte automatiskt överslag till GSM.

    Lösning: Omstart av telefonen så gick allt bra.


    Hörlursproblemet är väl inte kritiskt, men jävligt störande när man använder luren för musiklyssning.
    Däremot att det strular med 3g/gsm, det är extremt irriterande, känns ju jävligt kasst när en telefon inte fungerar som en telefon längre :P


    Sen reserverar jag mig ju för att det möjligen kan vara nån app som ligger och strular, men då frågar man sig, jag utgick från att android i grund och botten var såpass bra skrivet att användarapps inte kunde interferera med såpass kritiska funktioner som radio/täckning och hörlurarna :P
     
  17. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ibland när man försöker öppna den medföljande foto-appen då lagringskapaciteten börjar bli full så kommer det fram en skyllt som säger att man ej kan titta på sina foton därför att lagringen nästan är full.
    Detta händer inte varje gång när lagringen är full och man försöker öppna sina foton med den medföljande appen men det har hänt för mig ett par gånger då lagringen nästan har varit full. Dock händer det aldrig då lagringen inte är full.

    Detta resulterar i att ens foton blir oåtkommliga via den medföljande foto-appen när lagringen nästan är full.
     
  18. xydix

    xydix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker de e bra att du skriver de här i denna tråden.
    Skickas de sedan in till HTC ska du se att dom tar fram en uppdatering som skiftar plats på dom. Skulle de inte gå så kallar dom nog tillbaka alla telefonerna och bygger om dom just för att de ska pasa dig ;)
     
  19. Castie

    Castie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem gällande Facebook syncen. Jag har en bekant som har lagt in sitt telefonnummer på fecebuk i formatet +46-071... detta gör att när jag ska skicka sms eller ringa så går det inte.

    Jag har i min telefonbok rätt nummer "+4671..." Finns det något ställe att ändra detta på?

    När jag får sms från min operatör (telia) om meddelanden i min röstbrevlåda får jag två stycken, fick bara ett på min P1a...

    Hade detta felet även med 1.15... har 1.21.405.2 nu och felen kvarstår.

    Castie
     
    Last edited: 30 jun 2010
  20. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har också samma problem med facebook syncen. Ogillar även att när jag ska skicka sms och börjar skriva in ett namn eller nummer så visar den även facebook kontakter, även fast jag inte visar dom i min kontaktlista.