El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

1. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893

MINA ENHETER

Kör vidare med timpris (tibber)

bernard gillar detta.
  2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nej. Har rörligt, månadsbaserat, d.v.s. inte rörligt timdebitering; det har sin förklaring: låg förbrukning (allt är relativt, men det är lgh så...). (Sedan [och nu är inte priserna lika höga som de har varit, men generellt ändå högre än för många år sedan, med undantag för att vi nu oftare får minuspriser, av olika orsaker] kan man förstås har rörligt även vid "hög" förbrukn. allt beror på individuella förutsättningar.)

Man kan ju räkna på lite olika vis; själv fokuserar jag i första hand på fakturerat pris per kWh, d.v.s. spotpris + de påslag alla leverantörer har för avg. t SvK, balanskraft, certifikat etc. + leverantörens eget påslag, allt före moms. Detta säger ju en del, som vi vet skiljer påslagen en hel del ibland, sedan har vi fast avgift (som för vissa avtal utgår) som tillkommer. Ett annat sätt att jämföra är att helt enkelt ta slutsumman för månaden (avseende elhandeln, och plocka bort ev. fakt.avg. som de flesta ändå numera undviker) och dividera den med månadens konsumtion. Nyligen landade jag med sistnämnda sätt att beräkna på lite drygt 125 öre/kWh (elområde 3). Lite högt (höjd månadsavg. stod väl för ca 6 öre). Så det kan vara aktuellt att se över leverantör, men inte avtalstyp, d.v.s. fast kontra rörligt (i någon form).

Som säkert har berörts i tråden sedan den startade med en individuell fråga, är att det kan vara svårt att ge specifika råd. Någon, villa, kanske konsumerar lika mycket per månad som någon annan per år, då spelar säsongsvariationer roll, individuella förutsättningar, ev. bra lösningar med nätägaren, riskaversion etc.

3. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Ligger kvar med elfond, bra kombination mellan rörligt och förköpt (fast) el. Inga större utsvävningar vilket gillas.

bernard gillar detta.
  4. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Bor i elområde 3. Men vill inte binda mig ett år.
    Så kollade på 6 Månader.
    Fick upp då Swekraft 86öre ink allt.
    Jämfört med förra månaden så hade vi ca pris på 67öre.

Funderar allvarligt binda mig på det.
    Men då vill jag välja att det ska starta tex 1 Oktober. För sedan gå över till rörligt igen.

EDIT.
    Verkar som att den 16 Sept kan jag välja som start datum, men tror jag vänta några veckor så man kan pricka in Oktoober.
    Då det brukar bli lite kallare, sedan avsluta i April när det börjar vända!
    Förhoppningsvis så hinner priserna sjunka lite till.

Last edited: 28 maj 2024
  5. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Har nu jämfört lite elpriser.

Mitt timpris
    27,54 Maj

60,31 April

65,00 Mars

55,56 Februari

87,08 Januari

Rörligt månadsvis
    30,28 Maj

62,70 April

65,21 Mars

57,57 Februari

90,89 Januari

Så har faktiskt sparat lite att använda timpris istället för rörligt.
    Sen tillkommer det påslag, elcertifikatavgift och moms.

bernard gillar detta.
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Jag gjorde några enklare jämförelser för några år sedan; och bifogade nyligen ett litet diagram i Tibber-tråden: Tibber - Framtidens elleverantör?)

Så ... For your viewing pleasure, :) så här såg det ut i maj i SE3, allt utan moms. Timpris är spotpriset, månadspriset är, ja, medel, 23,71 öre, "inköpspris" är det pris som elhandlare har baserat på månadspriset och ibland presenterar för sina kunder, dvs med påslag för handelsavgifter om finns, avgifter till SvK, balanskraft etc. (Det vägs väl samman på något vis för den elkonsumtion elhandlaren har i ett visst område.) Fakturerat är det rörliga månadspriset ut till kund (å i det kan det alltså finnas ett litet påslag).
    Nord Pool day-ahead SE3 maj 2024.PNG

Apropå Svekraft (samma?) ligger det ofta med lägst pris vad det verkar, men omdömen hos Trustpilot (vilket jag inte eg. är användare av) ger ett lågt betyg (dock ett litet antal). Dock ska sägas att de inte sorteras bort om man i filter hos Elpriskollen väljer att dölja de som fått "många klagomål eller som fällts i tillsyn" av EI.)

(*Om* jag använder, så hellre Elpriskollen från Energimarknadsinspektionen än elskling som jag testade för något år sedan och ganska nyligen; sistnämnda verkade nu ha ett yxigt gränssnitt där man inte verkade komma vidare utan att uppge epostadress.)

AxxT gillar detta.
  7. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893

MINA ENHETER

Oron börjar bygga upp lite nu hur saker o ting kommer vara på vinter.
    Kollade lite elskling för att se vad kan man få idag.
    verkar som att billigaste runt 100ör inkl allt. på 1år
    Kör tibber sen 2020 men jag har ingen solcell eller elbil. Vanlig villa med luft-luft / kamin och delvis oljeelement.
    Årsförbrukning runt 12-13tusen kWh
    Känns som att även om inget händer blir lite billigare för mig att ha fastpris på 100öre istället av köra vidare med tibber. (sen behöver jag inte planera hela tiden när kan vi tvätta eller diska osv)
    (jag tog in 2022 bara för att. jag vet att den var rekord år och att vi fick lite tillbaka)

upload_2024-9-2_10-45-11.png

8. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Ja frågan är hur man ska göra denna vinter. Kan binda för 90öre, men jag kollade förra årets vinter och jag verkar ha betalat det med rörligt under december exempelvis. Så frågan är var om det är värt det

9. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Kommer köra timpris.
    Så tvättmaskin, torktumling, disk etc blir när det är billigt.
    Bergvärmepump får jobba som den gör,.blir ju oftast kallast på nätterna.

Sen hoppas på det bästa, förra året körde jag med elfond och slutade väldigt dyrt jämfört med styvfar som körde rörligt.
    Någon månad var det samma, men oftast så hade han billigare än oss.

10. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Aa bara man hittar något som man är nöjd med och som funkar för en. Jag lever på tron att elpriset inte kan bli orimligt dyrt. Men man kanske borde sätta sig ner och göra matematiken. Binda nu på 90 öre i 6 månader, kontra ha rörligt. Jämför man med förra året på vintern så var det 3 månader tror jag som jag betalade 90 öre, dom andra var mindre.