Får fn sinne på HERO/Android

Diskussion i 'Hero' startad av AlbinLoan, 20 dec 2009.

1. AlbinLoan

AlbinLoan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Okej, ni pratar om partionerade SD kort etc.

Skulle någon av er kunna hjälpa mig med detta utan att skicka länkar för jag har försökt läsa tidigare men har inte hittat någon direkt detaljerad guide. Eller talar ni om en vanligt partion från exempelvis partion magic och partionera från datorn fast vad gäller SD kortet?

En annan sak, jag har ett klass 2 SD kort, tänkte fel när jag köpte till SD kortet. Trodde ju lägre klass ju bättre men så var det ju inte. Jag har detta SD kort:

Jag lider verkligen och blir sur då och då när jag använder min Hero och det vill jag inte för telefonen är störtskön.

Last edited: 20 dec 2009
  2. AlbinLoan

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Thanks!

3. browneye

browneye Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om kortet skriver i 6 mb/s bör det väl inte spela någon roll att kortet bara är klass 2?

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är lite svårt att diskutera "seghet" eftersom det inte är en konstant utan en ytterst subjektiv åsikt. Någon kan påstå att allt under 100 FPS vid swipes är "segt".. och ingen kan egentligen säga att han har fel, då det är en åsikt bara. Men hursomhelst..

Jag har om några veckor haft min androidlur (ADP1) i ett helt år och jag har kört mängder av olika ROM-filer under dessa 12 månader. Jag har aldrig upplevt att den konstant är lika snabb och följsam som min brors iPhone 3G (och sedermera 3GS) vid sidväxlingar, swipes, animationer, fade in/out etc.

Förstå mig rätt nu, jag skulle välja en androidlur 100 gånger av 100 före en iPhone trots detta prestandahandikapp för att jag älskar den relativa friheten.. men dagens Android på MSM720x-plattformen är inte lika snabb. Den är bara inte det.

Jag kan köpa att det till stor del handlar om optimeringar, men ingen av de optimerade ROM-filerna jag har testat (dussintals) har varit någon revolution, utan de har mest putsat några procent här och var bara, vilket sammantaget kan ge en trevlig upplevelse.. men oftast har de varit betydligt långsammare än vanilla Android, och betydligt buggigare.

För att optimeringarna verkligen skall ge effekt så måste de nog komma från Google, inte från glada (om än skickliga) hemmakodare. Ett par procent här och där gör mig inte speciellt glad. Jag vill ha en uppskattningsvis 30-40-procentig prestandaförbättring för att jag skall bli nöjd och på allvar kunna säga att den känns lika snabb som en iPhone 3G, utan att för den skull plikta med skitfult gränssnitt.

Kan man optimera koden så mycket? Det är inte en sarkastisk fråga, utan en uppriktig fråga... finns det så mycket svängrum i koden att man kan vinna 30-40% överlag genom endast kodoptimering?

5. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Nä. 10% kanske. Med ett ton jobb absolut max 20%. Och jobbet är inte värt det när processorhastigheten fördubblas var 18 månad (ungefär)...

Så vem bryr sig egentligen. Nästa lur man köper kommer blir ändå >800Mhz (fast förmodligen 1000Mhz eller mer) - om vi tittar på oss som har Hero här idag - så då har vi direkt dubbla prestandan ju...

Med andra ord, stå ut, gör det bästa av situationen, kör dom knep som finns och duger det inte så sorry, men då får du/ni väl gå vidare till en annan lur... Jag kommer vänta tills jag får tag på en motsvarande fast med Gen2 hårdvara - får vill gärna ha SenseUI eller nåt annat kul... :D

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gillar det du säger

7. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Min åsikt precis. Jag håller ut med min Dream tills det kommer ett riktigt attraktivt alternativ. Det är knappast som att var dag är en plåga med min Dream heller, den är bara inte så snabb som jag skulle önska.

Nexus One skulle kunna vara vad jag letar efter, om alla rykten nu visar sig vara sanna, men jag vill ha ett fysiskt tangentbord så jag får nog vänta ännu längre.

8. Farmfield

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Fysiskt keyboard? Vad är det för larv... Varför bygger dom inte in en sån här istället?

http://www.palminfocenter.com/images/ibiz_vkb.jpg :D

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Hur kör du benchmarks, vilken app använder du?

Drog hem Benchmark (softweg) & fick 161 (total CPU-score) med en massa igång samt 150 när jag släckt ned det mesta, hur ska jag tolka det?

EDIT: Drog igång ännu mer, bl.a spotify & Copilot live med GPS & fick då 131...

Last edited: 21 dec 2009
  10. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag kör softweg, och jag kikade mer på GPU-scoren än CPU-scoren, då det främst är grafiklagget vid swipes och liknande som jag retar mig på. Men resultaten är ungefär likadana, och jag kan tappa uppåt 30% om det är riktigt mycket bråte igång (och har varit igång en längre tid).

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag förstår vad du menar. Undantaget tycker jag är CyanogenMod (specifikt 4.2.9.x och senare). Det som framför allt gjorde rejäl skillnad i senaste versionen var att han portade grafikbiblioteket (Skia, samma som Chrome använder) från Eclair. Detta inte bara förbättrade renderingen i browsern och Gallary-appen men gjorde också att alla gradients numera renderas snyggt utan banding som i alla versioner av android tidigare. Att man sedan får fler och fler saker från Eclair gör ju inte saken sämre. ;) Är väl inte riktigt vad man kallar hemmakodare dock då det ju trots allt är en hel del portningar av googles kod också. :)

12. AlbinLoan

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nej man tycker ju inte det. 6mb är ju mer än en låt i sekunden.
    Men antar att klass 4 eller 6 skriver betydligt mycket snabbare?

Min läser ju exempelvis endast 20mb/sek medans klass 6 håller sig bl.a till 80mb/sek.

13. Hugo

Hugo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med de hårda faktorerna som en telefon trots allt innebär skulle jag säga att optimering kommer att vara av yttersta vikt de närmaste åren. Kan man hålla ner processoranvändandet så sparar det batteri. Batterikapaciteten följer ju tyvärr inte Moores lag...

Sen efterfrågar jag också en guide till optimalt partitionerande av minneskortet, verkar vara många här som fått upp bra fart med det. Jag tycker att min är lite småslö...

14. koltrast

koltrast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kolla den här tråden om du funderar på att partionera:

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=4202

Hare bra!

15. AlbinLoan

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

16. AlbinLoan

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Frågan är väl om man kan gå in i efterhand och partionera SD kortet när man har rootat mobilen?

Ciao Albin

17. Farmfield

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

@Albin

Klart man kan, men säkerhetskopiera först eftersom du naturligtvis tömmer kortet när du partitionerar.

Och ett tips är att göra det i telefonen eftersom det kan bli strul med rättigheterna för mappar & dyl. om man inte gör rätt i Gparted. Jag gjorde det i mobilen efter att ha plurat lite med Gparted först (och jag är ju daglig Linuxuser så...)