Ficklampa

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av N6290, 29 maj 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag tänkte köpa en lite mer ordentlig ficklampa, som jag hoppas kunna använda i ett flertal år. En som jag kan använda ute i naturen, hemma om det blir strömavbrott, eller om jag är på visning av något bergrum/militärt fort osv eller annat otympligt mörkt ställe. Dvs en hållbar variant, som helst kan lysa rätt så starkt (vid behov). Vet inte exakt vilket format som passar mig bäst, om det ska vara en vanlig avlång ficklampa, en pannlampa eller annat format. Vad tycker ni? Syftet är ju att den ska kunna användas "mångsidigt", flera olika användningsområden. Helst en som inte väger så mycket. En pannlampa innebär ju att man kan hänga upp den i "selen" eller fästa den hyfsat enkelt på något ställe, så kanske att jag lutar ditåt vid närmare eftertanke.

Sen finns ju det klassiska problemet med att ficklampan laddar ur precis när man behöver den som mest. Därför tänker jag att det vore skönt med någon slags indikator för hur mycket batteri det är kvar, att det syns tydligt. Gärna att den är laddningsbar, så att man kan sätta den på laddning några timmar varje gång man kommer hem. Vet inte om inbyggt batteri eller utbytbara uppladdningsbara batterier är att föredra, men gissar att det förstnämnda innebär att man inte kan göra så mycket om kvaliteten börjar bli dålig, då får man slänga ficklampan vilket vore synd.

Några tips från er?
    Om någon köpt en ficklampa och blivit väldigt nöjd med den, tipsa gärna. Jag vill nog beställa online, tror jag är beredd att lägga runt 500 kr, beror på vad man får för pengarna.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Helge67 gillar detta.
  3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Tack för trådlänkar och övriga tips du kommer med!

Båda modellerna du länkar har identisk beskrivning på sajten ser jag, det står att båda väger 45 gram. Det här med "ultra light", vad åsyftas med det egentligen - enda skillnaden är bandet den är fäst i, eller?

Ser i tråden att din gamla pannlampa höll i ca två år, och att du skaffade denna nya precis innan årsskiftet. Någon försämring i batteriet som du hunnit märka än? Vad är det längsta du haft den tänd innan laddning typ?

Här hittade jag att den finns i lager, synd att priset är mycket högre:
    Nitecore - NU25 UL 400 lm Pannlampa | Bug Out Gear
    https://cdon.se/bygg-verktyg/pannlampa-nu-series-400-lumen-nu25-ul-nitecore-p154594658
    Pannlampa Nitecore NU25 UL, 400 lm
    CDON-återförsäljaren vet jag inget om, men övriga ser väl pålitliga ut.

Jag brukar också löpträna i skogen, men sällan att jag behöver pannlampa vid såna tillfällen. Men jag deltog i ett trailrun i vintras, köpte faktiskt en slags pannlampa som jag använde då och sedan glömt bort i en byrålåda. Den består av ett "LED-band" eller vad det ska kallas. Dvs inte riktigt en kompakt riktad ljusstråle utan bandet flödar åt flera håll.
    Jag hade faktiskt glömt att jag hade den, blir nu lite osäker på hur väl den uppfyller behoven jag nämnde i trådstarten - inte helt men till viss del. Jag blev sugen på att köpa den du tipsar om, men ska först fundera lite om hur den kompletterar den jag redan har.

400 lumen, hur mycket är det? Om jag riktar den mot en mörk skog med glesa träd, hur många meter in i skogen tror du den skulle lysa upp, den du äger, på ett ungefär? Det är enda jämförelsen jag kommer på nu ;)
    Just att rikta en kompakt ljusstråle mot en punkt långt bort, är väl det behov LED-bandet uppfyller sämst, som min nyköpta skulle behöva uppfylla bra.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar som du säger främst vara pannbandet som skiljer sig åt, så det kvittar nog vilken man väljer.

Ja, jag skulle inte betala mer än runt 400-500 kr för den.

Jag skulle säga att du ser tydligt upp till ~10 meter åtminstone om det är klart väder. De flesta pannlampor låter dig välja mellan "floodlight" och "spotlight" eller en kombination av bägge, beroende på vad för ljus du behöver. Jag brukar bara köra floodlight när jag är ute och rör mig där det finns folk (~3-4 meter sikt kanske), så man inte bländar omgivningen. Tycker den ger ett lagom starkt ljus i det läget utan att helt störa ut mörkerseendet.

För egen del hade jag valt bort alla pannlampor som inte är riktbara. Om man också har lampan till vardagsbestyr är det mycket bättre om man kan rikta ljuset, så det bättre träffar vad man nu håller på att dona med. Det var delvis därför jag valde Nitecore-lampan.

Last edited: 31 maj 2024
  5. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    bernard gillar detta.
  6. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag har nu funderat och ändrat mig aningen beträffande vad jag söker.

Tänker att vi kan ta fortsatt diskussion i den stora "ficklampsnörds"-tråden, som bernard länkade. Där fler antagligen läser.
    Se mitt nya inlägg på följande länk:
    Ficklampsnörd tråden

EDIT:
    Råkade se nu att denna tråd har ungefär dubbelt så många visningar som ficklampsnörds-tråden, trots att den sistnämnda är ett flertal sidor längre. Märkligt. Aja, ni kan ju skriva svar där ni har mest lust ;-)