Diskussion: Hur fungerar er GPS?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Falconary, 17 maj 2011.

1. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Skall man testa hur noggrant gpsen är så är det bara ta ett program som loggar.typ runkeeper. Ta två mobiler och logga samma rutt.kolla sedan vilken av dom stämmer bäst med kartan. finns tester som har gjorts med sg2 och arc ,kom inte ihåg var med googla lite slå hittar ni det säker.

2. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

3. MadMartigaN

MadMartigaN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    ROM:
    Vanilj
    Funkar mycket bra det lilla jag har provat. Men jag hade en Galaxy i7500 innan så allt kan bara bli bättre... ;)

4. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja den loggar ju bra, förutsatt att man inte rör för mycket på den. Var ute och sprang en runda och plottade rundan men det gick åt helvete trots att jag hade armbandshållare. Den tycks inte gilla rörelser, eller vad är era erfarenheter med GPS och löpning?

5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag har använt min några gånger ute på löprunda men armhållare och den har faktiskt funkat väldigt bra får jag säga. Använt mig av MyTracks.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Köpte min igår men kommer tillbaka den till affären om det är såhär. Jag har hört att GPSen på SGS II ska vara fixad då ska den fan vara det. Redan upptäckt att hastighetsmätaren är helt åt helvete jämfört med SGS.

7. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Funkat perfa. Jag använder både RunKeeper och Google Maps, båda har fungerat bra och visat exakt position.

8. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Använder du armband? Var får man tag i bra såna? Jag är rädd att jag har lite för höga krav på GPSen, vill ha 5 meter noggrannhet när jag har den i fickan.

9. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Tycker egentligen inte att det är för mycket att begära. I stort sätt alla HTC fixar det, budget samt exklusivt. Ska få min SGS2 utbytt i morgon pga GPSn. Min hade en noggrannhet på mellan 20-50 meter men då visade den ca 500 meter fel så man får väl snarare säga 520-550 meter fel då! =P (varken uppdateringar eller aktivering av agps och liknande skit hjälpte, till slut la den av helt tills jag gjorde en factory reset)
    Samsung har fortfarande stora problem med just GPSerna, förstår ärligt talat inte varför dom inte bara skruvar isär en 3000-kronors HTC och kollar hur dom ha gjort.... Sen har dom ju den ultimata mobilen alla kategorier.
    Va faan, visar den bara hyffsat rätt blir jag nöjd i alla fall. En felmarginal på 10 meter kan jag lugnt leva med. 5 skulle ju givetvis inte skada dock! :)

edit: glömde det också.... Det tog en evighet att få lås också. Mellan 1-2 minuter varje gång jag startade den. I de tester jag har sett har det gått på typ 10-15 sekunder efter första gången.

Last edited: 21 jun 2011
  10. Falconary

Falconary Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Äntligen nån med samma problem :D

11. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Testade att gå lite idag med telefonen i fickan. Den verkar inte mäta helt exakt, är väl kanske 10-15 meter noggrannhet eller så. Den fungerar väldigt mycket bättre än SGS iaf, men kanske inte riktigt i HTC klass. Antar jag får köpa ett sånt där armband att ha telefonen i om jag springer :)

Sen stör jag mig lite på problemet att hastigheten verkar åt helvete. Åker man med bilen mäter samma program i steg om 3 km. Även mytracks verkar mäta "fixerade" värden. T ex får jag snitt på 4,33 och förut när jag gick var den på exakt 3,6 väldigt länge, vilket inte stämde borde snarare varit runt 5. Detta problem hade inte SGS och jag tror jag ska ringa Samsung och fråga om det kommer fixas...

12. NewfarM

NewfarM Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Körde med SGS2 + Navigon i bilen för första gången igår. Farthållaren var på så hastigheten var jämn. På min Desire så höjdes hastigheten med 1km/h när jag ökade 1 steg på farthållaren på SGS2 står den kvar, eller ändrar sig 4km/h om den ens ändrar sig.. Hade vid ett tillfälle 115km/h på mätaren och 100km/h på SGS2 (Det ska inte diffa så mycket).

Måste säga att detta var sjukt störigt..

13. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Såhär är det i ALLA program verkar det som. Får ringa dem på måndag...

edit: verkar konstigt att varken mobil, swedroid eller något annat test har stött på det? Eller testar dom ingenting eller? Kul med nya buggar att bli vansinnig på...

14. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hastighetsbuggen löst nu då med senaste romen :)

Bara accuracy jag skulle vilja ha lite bättre nu då. Trots att en HTC hittar färre satelliter verkar de ha mycket bättre accuracy. Hade igår min SGS II bredvid brorsans HTC Wildfire. Ute såklart.

SGS II: 10-12 satelliter, 10-15 meter accuracy.

HTC Wilfdire: 5-6 satelliter, 3-4 meter accuracy.

Har ännu inte provat att springa med den (förkyld). Skulle vilja ha tester från folk som gör det.

Jag tycker det är sjukt konstigt att accuracyn är så mycket lägre på min. Handlar det om VILKA satelliter som används? Kanske fungerar bättre om man rootar och ställer om till europa i gps.conf-filen? Jag vet faktiskt inte...:o

15. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det går inte jämföra rapporterad accuracy för att avgöra vilken gps som har bäst noggrannhet, det är bara en grov uppskattning som inte är standardiserad! Jämför positionen med kartan istället.

16. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja, jag har misstänkt någon sådant med. Ska jämföra mer senare. Det är i vilket fall helt klart att har man den i bilen så fungerar det klockrent, men det gjorde även min SGS ^^

17. Adolf

Adolf Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, min gps funkar fan as dåligt!
    När man är i ett wifi nät så funkar det as bra, hittar direkt. Men så fort man går utanför dörren och ska testa så funkar det riktigt kasst. Felmarginalen som gpsen visar har kanske en diameter på 400 meter! Hur lång tid jag än väntar...

Har provat ett program som heter gps status, drar igång den och det tickar på men den hittar aldrig mer än 4-5 satelliter. När den väl efter några minuter har "fixerat" sig på en sattelit så är det som sagt bara 2-5 st den fixerar sig på...
    Jag som trodde att den iaf borde hitta en 10 st satelliter?

Någon som har något förslag på vad man kan göra?

18. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag hade lämnat in skiten, ska inte vara så. Idag när jag satte på GPSen hittade jag bara typ 5 satelliter och den låste aldrig mot någon. Startade om mobilen och sen fungerade det som vanligt igen. Tar typ 20 sekunder max att låsa 10 satelliter när det fungerar som det ska (iaf för mig).

Cyklade till jobbet idag med mobilen i fickan, alltså inte fri sikt. Blev faktiskt riktigt bra. Cyklade mest längs cykelbana bredvid vägen men ibland på småvägar:

2011-06-29 19:43 - Google Maps

Äntligen börjar Samsung få lite ordning på det :cool:

19. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Last edited: 29 jun 2011
    Ozzalbatrozz gillar detta.
  20. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Haha tack för svaret, har redan köpt ett betalade ungefär det :) Finns på teknikmagasinet med ;)

Det enda problemet jag har med min telefon just nu är det jäkla MW600-skräpet men det kan man leva med ;)