Jag börjar misstänkar hårdvarufel på GPS-en

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zetar, 5 aug 2010.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du får gärna tycka att trådar är meningslösa men det är din subjektiva bedömning och ingen sanning. Jag har kontaktat samsung å andras vägnar men det funkar inte. Deras kundbemötande är uruselt. Så det du erbjudit dig att göra blir säkert lika meningslöst som att gnälla i en tråd. Men det är ju MIN subjektiva bedömning. Det finns ingen pur sanning.

2. milsjg

milsjg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Operatörsbundet fel?

Om man tittar vilken operatör de med fungerande GPS har är det bara Telia (Halebop) och alla icke fungerande har andra som Tele2, Telenor. Alla har ju inte skrivit ut operatören så materialet är litet. Kanske man skulle kolla detta noggrannare. Förklaringen kan ju kanske ligga i att de andra operatörerna inte har lika bra eller annorlund nät eller AGPS eller ........ Själv har jag ju Telia så jag har ju inte något problem.

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Eftersom jag har halebop och en gps som är sjukt dålig så tror jag inte felet ligger där.

Kan ta en halvtimme innan den låser i nav program

4. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vi håller oss från att kalla varandra för nedsättande ord och liknande tack. /kosmiq

Last edited by a moderator: 8 aug 2010
  5. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har redan sagt att det är normal prestanda för mig. Men om du av någon anledning tror att jag ljuger kan jag väl spela in fler.

6. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vad tillför du genom att klaga på det då? Inget skulle jag vilja påstå.. I Samsungs fall är negativ publicitet ett av de få sätten att slutligen få dom att ta tag i problemen. Du är alltid framme när det klagas och försöker tysta ner. Hur många gånger har inte vi med problem tagit kontakt med Samsung utan att det händer saker tror du? Ena stunden ska dom göra ditten och datten, andra stunden vet dom inte ett dugg om problemet. Är det så konstigt att det gnälls??

Pussla inte ihop meningar du inte begriper dig på. Man gör subjektiva bedömningar, men man ger inte subjektiva råd. Det skulle motsvara motsatsen till objektivitet och det lämpar sig inte förstår du..

Orkar jag ens bemöda mig besvara dina synnerligen korkade, retoriska, frågor? Det är väl givet att det är bra med uppslutning, jag påstår inget annat. Du nämnde att du erbjöd dig att ställa upp på att samordna nåt sånt. Hedervärt. Men det blir kanske aningen lättare om du slutar säga till folk att inte klaga. Jag kan inte påstå att jag är speciellt sugen på att låta dig föra min talan när du inte vill låta mig diskutera problemet.

Jag har heller inte påstått något om att det handlar "ynka" problem.. tvärtom. Så länge du inte har moderatorstatus tycker jag inte att du ska lägga dig i trådars vara eller icke vara. Låt moderatorerna avgöra det istället.

Nu tänker jag inte ta den här diskussionen längre. Det är inte bra för mitt blodtryck.

7. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Vi behöver knappast smakdomare heller som avgör om inlägg är konstruktiva eller inte. Om de inte håller måttet, så hoppar man till nästa tråd som inte handlar om GPS-problem eller liknande utan om något som håller ens uppsatta nivå. Och så kanske man försöker bidra med bra informativa inlägg i de trådarna istället.

8. tysonayt

tysonayt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Asså jag har verkligen inga problem alls med GPSn i min SGS, kan stå mitt i skogen på mitt landställe och ha en signal med diff på 10m.

9. Herrolsson

Herrolsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Vildmarken" finns bara i stockholm...

10. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Men har du testat den i bilen eller med my tracks, om inte så säger det inte så mycke.

Jag kan få en diff på 1-10 meter i vissa fall men när jag kör bil så tappar den satelitterna och jag åker på en annan väg som ligger parallelt eller så helt plötsligt så säger programmet, gör en u-sväng om möjligt för den tror jag är nån helt annanstans.

Häromdan när jag startade co-pilot så gav jag upp när den inte låste på 30min

11. Sveakungen

Sveakungen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Uppenbarligen är där skillnad på hur det bra det funkar hos olika.... körde en runda igår med Navigon i Malmö. Den funkade då perfekt, och låg på några meter rätt hela tiden och följde hur vi körde perfekt hela tiden, låsning gick på några sekunder max...

12. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Testade igår kväll och fick ingen låsning på 15min. gav då upp och stängde av skräpet. Fan Samsung fixa GPS NUUUU

13. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Navigon lirar rätt bra med SGS och även Cardiotrainer. Fast ibland, när jag for mellan Borås och Borghom, trodde ibland Navigon att jag kört av vägen eller åkt fel och in på en sidogata men för det mesta fungerade det. Hittade absolut alla fartkameror på metern :)

Har även testat andra GPS apps men med dem har inget lirat med SGS - GPS

14. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ja det känns ju inte helt lovande, men vem vet Samsung kanske lyckas en mirakellösning.
    Min gps beter sig underligt då och då, men så plötsligt bra igen (relativt sett), och det känns opålitligt som f#n.
    Jag skulle för tillfället nöja mig med att det gick att använda en blåtands gps, men det verkar långt ifrån enkelt eller självklart i android. (tji fick jag som trodde android var manna från himlen ;) )

Trodde jag hittade något här, men inte då:
    http://uk.androlib.com/android.application.googoo-android-btgps-AtDE.aspx

15. pewpew

pewpew Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om vi bortser från att den tappar satelliterna helt och hållet. Och att den "bara" låser 8 satelliter som max, vilket är mer än fullt tillräckligt.

Hur stort fel brukar ni ligga på? Ligger ni på plus minus 10 meter vid rörelse eller kanske några meter till är det inget konstigt. Vid rörelse är det inte lätt att få ut en mer korrekt position än så och om ni lägger gps:n ned och väntar kan ni inte vänta er en bättre noggrannhet än +- 3 meter.

Det verkar som om gps mjukvaran i galaxyn inte har någon algoritm för att korrigera vid rörelse utan den skickar rådatan direkt till de övriga programmen. Så använder ni er av ett program som "gör om" punkterna till den mest troliga vägen ni har rört er kommer det se bättre ut. Då navigon till exempel låser er vid fel väg har den inte väntat tillräckligt länge för att få en bättre precision utan den kör på vid första kända och korrigerar er efter den vägen den tror ni kör. Mytracks däremot har ingen algoritm i sig själv för att korrigera signalen som det verkar.

Frågan är vad som är bäst att Samsung fixar gps mjukvaran så att de gör om punkterna till den mest troliga vägen eller om de ska låta programmen göra det. Det bästa vore nog att man kunde välja då antagligen några programvaruutvecklare kan ha bättre algoritmer för det, framförallt när det gäller höjdkorrigeringar.

My few cents....

16. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Min erfarenhet är att min stämmer bättre vid hög hastighet än låg. Sämst stillastående.
    Stillastående så flimrar positionen mer än vettigt och satellitdatan åker upp och ner. Vid gång kan loggen från mytracks se helt skadad ut, men när jag testat den vid bilkörning har den sett mycket bättre ut, detta under förutsättning att den inte tappat signalen (vilket har hänt för att jag överskattat mottagningen i telefonen, tydligen kan tyg blockera den helt om man har otur).

Fungerar i stort dugligt, men den är så ostabil att jag inte litar på att den ska funka nästa gång jag använder den, vilket är rätt surt.

17. horvendile

horvendile Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men vänta nu.
    Den mjukvara som skickats med SGS är rimligen helt identisk från telefon till telefon.
    Om det nu är så (skriver om) att GPSen funkar kasst för en del och bra för en del under samma förutsättningar, verkar det då inte rätt troligt att en del GPS-chip helt enkelt är kassa och att en del inte är det?

Jag menar, mjukvaran är verkligen garanterat identisk från start. Det kan man inte garantera med en fysisk pryl. Det kan vara dålig kvalitet på tillverkningen, och så är man angelägen om att snabbt få ut många telefoner.

Jag vet inte mer om det här än någon annan, men jag tycker, om det alltså är så att olika exemplar funkar olika bra, att det låter mycket mer som ett hårdvaruproblem än ett mjukvaruproblem.

18. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kan ju också vara så att variationerna beror på att det är människor som testar och utvärderar sitt eget test. Under varierande förutsättningar osv...
    Men du har en poäng, som inte alls känns skoj.

19. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

OK, vad tillför detta då " Det är ju fan pinsamt vad dålig GPS-n är på SGS! " ?

Absolut inget och om varenda missnöjd forummedlem skapar en egen tråd med sådant innehåll så blir snart anarki över SGS forumet och vi får inget struktur över någonting. Som tur är har " Husknuten" skapat denna tråd

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17499

så kan man avreagera sin aggressivitet och besvikelse över SGS där.

Vad gäller din kontakt med Samsung så har inte jag en aning om hur många gånger du har kontaktat deras support angående SGS och jag vet inte om det framgick här i forumet och det får stå för dig.
    Det jag kan säga är att jag förnekar inte att problemen existerar och definitivt inte emot att det framförs här men på ett konstruktivt och samlat sätt och inte genom ilskna formuleringar.

Du har rätt:) Det var klantigt av mig, det erkänner jag. Det jag ville markera var din subjektiva åsikt i frågan som likväl kan vara subjektiv för min del också

Det är din åsikt och uppfattning och inte nån absolut sanning och vi vet ej hur det skulle ge resultat utan att vi ens har försökt.
    Jag påstod inte heller att jag skulle föra talan för någon utan mera att samla ihop klagomålen i en tråd och vi gemensamt skulle vidarebefordra det till Samsung.

Så som du så har jag också rätt att uttrycka min åsikt här på forumet så länge det är inte nån personlig påhopp på någon och det vet du mycket väl och för det behöver jag ingen moderator status eller liknande.

Jag ser inte heller nyttan av att vi trätas över saker som ger dig högt blodtryck och det är inte min avsikt heller ;):D
    och därför föreslår jag att vi lägger åt sidan våra meningsskiljaktigheter och koncentrerar oss att förbättra våra SGS istället :D

20. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Kan mycke väl vara som du säger men kan nån förklara den egentliga skillnaden mellan mjuk och hårdvaru fel, kan det variera på samma telefon om det nu skulle vara hårdvarufel?

Jag har ibland riktigt usel gps som inte låser eller knappt hittar gps signal både i co-pilot och gps test (inte ens på 30min har den låst) men när jag testade nyss i gps test och co-pilot så hittade den 10 satelliter och låste 6-7 nästan direkt och i co-pilot så låste den direkt med riktigt bra signalstyrka

Hård eller mjukvarufel?