Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 juli 2022.

1. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Var helt övertygad över att skaffa solceller men sen sa brorsan. ”när du behöver el på vinter skapas ingen el av solcellerna och när du väl kan skapa el på sommaren är elen ändå så billig”. Men om jag exempelvis tillverkar 1000 kwh per månad och förbrukar 1000 kwh, jag antar att man inte får kvitta förbrukning utan man säljer och köper elen oberoende av varandra? Annars tänker jag att ett batteri som lagrar solenergin som man sen kan nyttja själv men det är inte så batterierna fungerar har jag förstått det?

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.605
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop

Din fastighet blir iaf attraktiv men det är bara intressant om den faktiskt ska säljas.

Det enda rätta är att faktiskt nyttja mycket el den tiden el genereras med hjälp av
    Batteri
    Elbil
    Poolvärmare
    AC i hemmet
    Och/eller vara med i frekvensstyrning av nätet

mange76 gillar detta.
  3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Naturligtvis är det teoretiskt fullt möjligt att värma en pool med el som genererats av solceller. Dock ser jag en sådan lösning som lite att gå över ån efter vatten och drabbas av onödiga effekt-förluster. Bättre då att värma poolen med hjälp av en solvärmare, sådana finns att sätta på taket som värmer kallt pool-vatten med solens strålar. Det finns även varianter som kan ligga på marken till mindre temporära pooler.

Den typen av värme till en pool funkar ganska bra, man är ju inte lika sugen att bad mitt i vintern eller regniga kalla dagar som fina soliga varma dagar.

Visa mig någon som tycker om att bada bastu mitt på soliga sommardagar och jag skall visa dig någon med solceller på taket!

m v h Henrik

bernard gillar detta.
  4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.605
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det är väldigt vanligt att värma med luft/vatten, är väl inget konstigt ? vågar påstå att det är den vanligaste uppvärmingen vid nedgrävd pool

Dessutom har inte alla närliggande tak ;)

5. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Galet, du hade fått mycket el för dom 130kkr. Själv slog jag till på fastpris 57 öre/kW i ett år, fram till maj nästa år.

Exakt så. Och en elbil är inte en speciellt stor förbrukare det heller vid hemmaladdning.

Precis, och batteriet laddas ju bara när solen skiner, inte när man behöver el under den långa mörka årstiden. Ett batteri räcker ett halft dygn kanske (beroende på kapacitet) fulladdat?

Last edited: 6 juni 2024
    Yoko666 gillar detta.
  6. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Ehh, tog bara 8 månader så ny höjning med 6% (från 1/8) både på fasta avgift och överföring. Vilken maffia...

bpl, Yoko666 och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    466
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, jo. "Vi äger dig, du finns i vårt nät." Samtidigt kan man undra vad de har gjort tidigare (när diverse motiveringar bl.a. är att de behöver investera i infrastrukturen, det är väl sådant man, så gott det går, ska fondera för, sätta undan pengar (sedan vet vi ju att det sällan räcker); alt. snurrar de ett varv på tombolan och motiverar det med höjda omkostnader för drivmedel, reservdelar, utbyggnad etc.

Det sagt, vissa elnätsföretag har varit lite tidigare än andra med att se över prismodellen generellt, tänker på effekttariffer (i någon form vilket blir krav 2027*) under del av säsong (där t.ex. det under vintern kan skilja i överföringsavgift mellan låg- å högförbrukningstimmar (vardagar) i kombination med effektavgift). Mitt bolag (har dock låg förbrukning) tillhörde de tidiga och sänkte den fasta avgiften men laborerade lite med överföringsavgifterna.

* Effekttariffer (effektavgift)

8. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.111
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Hej kära kund!

Vi har tagit ut så mycket pengar i vinst, istället för att investera i elnätet, så att vi behöver höja priserna, för att finansiera investeringar i elnätet!

Därför är vi tvungna att höja priserna.

Tack!

Eon_1.JPG

E.ON Energidistribution Aktiebolag - Företagsinformation

Travolta och cobben gillar detta.
  9. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ja framtiden blir intressant. Effekttariffer låter inte som det är till konsumentens fördel, hur många tusenlappar kan dom kräma ut där? Tvätta, diska, duscha, laga mat och endast körs värmepumpen på natten är det tanken? Frågan är om man ska binda upp sig på fastpris på runt kronan så långt det går, känns som elpriset bara kommer spåra ur mer och mer framöver eller är det bara jag som är pessimist? :)

10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    466
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu har ju jag mycket låg konsumtion, men ja, det är en överföringsavgift april-oktober, och en differentierad för låg- resp. höglasttid (höglast = vardagar 07-20, nov-mar), och en effektavgift, november-mars. "Effektavgiften" ska väl motsvara "topplast" under höglasttid (vardagar 07-20, nov-mar; högsta medeleffekten/timme), och det blir det tillfälle då det var högst, ett tillfälle, och beloppet beror väl på säkringsstorlek, men ett antal kronor, 20 till drygt 90, multipliceras med "effekten".

Effektavgiftsdelen, som adderas under höglastperioden, har kommenterats tidigare i tråden av @Asawi@Asawi : Jösses vilka elpriser!

Ja, svårt att flytta viss elförbrukning utanför t.ex. 07-20, oavsett om låg eller hög total förbrukning, blir väl frukost före 07, vilket är helt normalt, och middag efter 20 (mindre normalt), typ. Men i mitt fall, som sagt, sänkte de fasta avgiften något. Lite dyrare nov-mar, lite billigare apr-okt (har ännu inte gjort närmare jfr. av utfall före och efter, med hänsyn tagen till ev. variationer i förbrukning ). Å andra sidan trycktes ju en höjd energiskatt igenom, 53,5 öre inkl. moms ...

(Nu handlade ju detta om elnätet och dess avgifter, det är möjligt att man kan försöka dämpa ev. ökade kostnader där genom att göra kloka val på elhandelssidan, men det hade man förhoppningsvis gjort ändå. Själv kör jag rörligt månadsbaserat då så låg förbrukning.)

11. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    971
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Idag kostar det ungefär 100K för att installera solceller hos mig, innan pandemin var det 50K. Men ja, man får kalla fötter av att det tar lång tid att få sina pengar tillbaka, att isolera huset, nya fönster, olje element, bergvärme, vindparksaktier och värmepump/vedeld ger direkt avkastning på kortsiktigt för att man slipper betalal nätavgiften. Hela landet el problem skulle lösas om man löste det här med stamkabeln i landet och exporten.

mange76 gillar detta.
  12. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.192
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Elen kan bli tre gånger så dyr i vinter

Känns som det råder viss osäkerhet till vinter iom det här nya systemet. Kollade på prisjämförelsesajterna för skojs skull och det går ex att binda på ett år för 98,9 öre per kwh i elområde 4 just nu. Frågan är om det vore idé eller inte.

13. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Det kan ju finnas en vinst i att binda för den som har förbrukning till stor del under vintermånaderna. Man förlorar kanske lite på att binda elen, men kan förlora väldigt mycket på att inte binda den.

Jag är dock bekymrad för att mycket kommer att läggas på nätavgifterna framöver, som blir vad de blir.

bernard gillar detta.
  14. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Kan vara som så att min solcells investering är den sämsta investering jag gjort. Förutom att elpriset var väldigt lågt senaste året och nu senast att ”60 öringen” tas bort 2026, ser jag inte hur investeringen ska generera nämnvärt.

Nuförtiden är det inte priset på el som är det dyra utan alla andra avgifter hit och dit.

Becs9310, Pfefe och bernard gillar detta.
  15. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Första gången i mitt liv så bindat jag på 99öre på ett år. Förbrukningen ligger runt 13k per år. Det har varit runt 103öre med Tibber under förra året. (Var ännu mer två år sen men den var extremt)
    Jag ser inte hur skulle under 100öre fast pris vara sämre än timpris.

16. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.192
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Villa eller lägenhet? Vilken elleverantör valde du?

17. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Villa. Tog den billigaste som den dagen var. Telinet.

bernard gillar detta.
  18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.285

MINA ENHETER

Jäkla svårt detta med avtal eller rörligt pris. Har just nu 20 öre och ett års avtal skulle ge 93 öre :ehm:

Svårt o sia om vad priset blir under kallperioden

19. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.078
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    Senast den 1 januari 2027 (EIFS 2022:1) ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en effekttariff, eller effektavgift som det också kallas. Den nya prismodellen innebär att elnätskostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt.

Enligt energimarknadsinspektionen. Effekttariffer (effektavgift)

20. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja. Det där är jättefint.
    Den kan bli lägre men antagligen blir den högre.
    Som vanligt.

Becs9310, henca och nDre gillar detta.