Roade mig med att göra två kvicka diagram. Som vi såg i ett av mina tidigare inlägg (med data från Nord Pool) "växer" det månadsbaserade spotpriset fram allt eftersom dagarna går, ett medel för månaden nås till sist. Dvs det som ligger till viss grund för de med rörligt månadsbaserat; fakturerat pris inkluderar utöver spotpriset [vid sidan av sådant som elcert å ev. påslag] även avgifter till SvK, balanskraft etc har jag för mig (allt före moms givetvis), men det är alltså ett antal ören, vanligtvis runt 5-10, med reservation för att elhandlare kanske räknar sitt medel något annorlunda givet förbrukning i olika områden.
Dessa visar som sagt hur snittpriset för månaden växer fram, och det kan ju vara intressant när det talas om 2-3-5 kr etc enstaka timmar. Enstaka toppar är som alla förstår inte så jobbigt (om man inte har timpris), det behöver inte påverka dagsmedel så mycket, och än mindre månadsmedel, förstås. Det handlar mer om nivåer över tid. (Det sagt är nivåerna över tid alldeles för höga. 
)

Ex. 1,26 kr i SE3 i morgon 13/12 rapporterar nyheter å olika sidor, det höjer månadsmedel, så här långt, från 0,99661 kr till 1,01692 kr, dvs 2 öre. SE4 å andra sidan låg på 1,22917 kr ack. medel tom 12/12, å även om dagsmedel för 12/12, idag, var 3,57459 kr och sjunker rejält till 1,47659 kr i morgon, så är det ändå högre än det hittills ack. 1,229, därav blir det tom 13/12 för SE4 en liten höjning till 1,248 kr.
För november såg det ut så här (det landade till sist på SE1 0,24958 SE2 0,18094 SE3 0,66952 å SE4 0,84646 kr:

(De med rörligt timpris får tyvärr fortsätta gnissla tänder allt efter påverkan.)
-- Errata --
Enheten är förstås fel i diagrammen; dividera med 10 så blir det rätt, öre/kWh. 
-- Errata 2 --
Har uppdaterat skalan så att den är korrekt.

Last edited: Dec 14, 2024