Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Såg någon av de olika granskningar av vindkraftbolagens räkenskaper och dokument som börjat göras av enskilda och journalister, i något fall hade man kortat livslängden än mer. (Men visst, nyare större kan kanske hålla längre; men det blir kostsamt; vilken bostadsrättsförening skulle acceptera stam- och fönsterbyte vart 10:e år? Förvisso tycks folk flytta som skållade så deras horisont kanske bara är 3-5 år.)

Ja. Tiotusenkronorsfrågan är bara hur mycket kraftverk vi behöver bygga för att stilla Tysklands behov. :)

[Det blir en rundgång i diskussioner med vindkraftskramare etc. "Vi exporterar ju, så vi producerar mer än vi behöver." "Ja, men den kallaste dyraste timmen blir allt längre ... och även om vår totala förbrukning legat förhållandevis stilla sedan 80-talet, så vill ni och alla i omställningens namn nu öka förbrukningen till det dubbla, det äter upp den exporten i ett nafs, och så föreslår ni mer icke-planerbar kraft och att tant Greta är flexibel med när hon diskar, och att Yuppien tillåter sin Tesla att vara del av ett gigantiskt Sverige-batteri i flexibilitetens namn. Det är inte seriöst med de nivåer vi talar om." Ungefär så.]

En ögonöppnare var när det påmindes om att förlust av kraftproduktion i södra Sverige försämrade överföringskapaciteten från norr, allt annat lika, dvs samma ledningar å samma kraftproduktion i norr. Det behövs en balanserande kraft i söder, så vad vi förlorade var mer än den installerade effekten. Tumregeln tycks vara om att om vi lägger ned 1 MW kraft förlorar man ytterligare 0,5 MW i överföringskapacitet. "Vi" har lagt ned 4 reaktorer* men i princip förlorat 5 (*dvs utöver Barsebäck 1 & 2).

Så det kan bli: Granskning: Verkliga priset för nedlagd kärnkraft – stora dolda förluster

Igen, det var inte slump som avgjorde var vår planerbara kraft placerades. Och det sorgliga var att konsekvenser påpekades.

Och Sydvästlänken, mellan Närke och Skåne, blev både bra försenad och fick inte den planerade överföringskapaciteten, dvs kan inte köras fullt 1200 MW, är sänkt till 800 MW.

Det vi kunde göra bra förr tycks vi ha allt svårare för numera.

För att skapa sådan oreda så måste man vara politiker, det har du rätt i. (Ungefär som i anekdoten när någon politiker lovade att vi skulle skicka sjukvårdstält etc. utomlands och fick upplysas om att vi inte längre hade detta, då politikerna hade lagt ned dessa. Det blir helt enkelt för komplicerat för mången politikerhjärna att begripa. Men åsikter har de.)

nexusS gillar detta.
  2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Detta summerar hela västvärlden rätt bra i mitt tycke, och inte bara inom energiområdet.

Men ja, folket har det ultimata ansvaret. Svensson har ju fortsatt rösta på samma partier som skapat alla problem under 40-50 års tid, så folket får finna sig i situationen helt enkelt.

robber och Nudeln gillar detta.
  3. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Ebba öppnar för elprisstöd i södra Sverige i vinter!
    Från Svt.

AxxT och svenix gillar detta.
  4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är billigt att stanna hemma om man stänger av allt och pälsar på sig ordentligt. :P

Det har jag gjort idag. :innocent:

Mellan kl. 17-18, när elen är som dyrast, ska jag dock testa vad det kostar göra en kopp kaffe. :money:
    Om det blir ens synbart hos Tibber, dvs.

Har alltid haft en dragning till livet som eremit i grottan långt ute i skogen. ;)

wmb gillar detta.
  5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Roade mig med att göra två kvicka diagram. Som vi såg i ett av mina tidigare inlägg (med data från Nord Pool) "växer" det månadsbaserade spotpriset fram allt eftersom dagarna går, ett medel för månaden nås till sist. Dvs det som ligger till viss grund för de med rörligt månadsbaserat; fakturerat pris inkluderar utöver spotpriset [vid sidan av sådant som elcert å ev. påslag] även avgifter till SvK, balanskraft etc har jag för mig (allt före moms givetvis), men det är alltså ett antal ören, vanligtvis runt 5-10, med reservation för att elhandlare kanske räknar sitt medel något annorlunda givet förbrukning i olika områden.

Dessa visar som sagt hur snittpriset för månaden växer fram, och det kan ju vara intressant när det talas om 2-3-5 kr etc enstaka timmar. Enstaka toppar är som alla förstår inte så jobbigt (om man inte har timpris), det behöver inte påverka dagsmedel så mycket, och än mindre månadsmedel, förstås. Det handlar mer om nivåer över tid. (Det sagt är nivåerna över tid alldeles för höga. :))

20241214A.png

Ex. 1,26 kr i SE3 i morgon 13/12 rapporterar nyheter å olika sidor, det höjer månadsmedel, så här långt, från 0,99661 kr till 1,01692 kr, dvs 2 öre. SE4 å andra sidan låg på 1,22917 kr ack. medel tom 12/12, å även om dagsmedel för 12/12, idag, var 3,57459 kr och sjunker rejält till 1,47659 kr i morgon, så är det ändå högre än det hittills ack. 1,229, därav blir det tom 13/12 för SE4 en liten höjning till 1,248 kr.

För november såg det ut så här (det landade till sist på SE1 0,24958 SE2 0,18094 SE3 0,66952 å SE4 0,84646 kr:

20241214B.png

(De med rörligt timpris får tyvärr fortsätta gnissla tänder allt efter påverkan.)
    -- Errata --
    Enheten är förstås fel i diagrammen; dividera med 10 så blir det rätt, öre/kWh. :)
    -- Errata 2 --
    Har uppdaterat skalan så att den är korrekt.

Last edited: 14 dec 2024
    bernard gillar detta.
  6. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    Är inte det grundläggande problemet att trots att Europa nu har ett gemensamt elnät så kunde Tyskland enskilt bestämma att lägga ned all sin kärnkraft utan att ha ersatt den effekten med något annat stabilt?

I praktiken så innebär det ju att de flyttar en stor del av kostnaden för det till sina grannländer.

På den här sidan så kan man se motsvarande "kontrollrummet" men för hela Europa. Det framgår ju där att Tyskland är gökungen som dammsuger all effekt de kan få från alla grannländer, medan deras egen produktion är patetiskt låg. Sol och vind ger just ingenting för tillfället och kol och gas verkar gå på halvfart.

Live 24/7 CO₂ emissions of electricity consumption

svenix gillar detta.
  7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo.
    Visserligen har t.ex. Danmark och Sveriges elnät suttit ihop i olika utsträckning sedan över 100 år; å det är ju lite kul hur en del kan acceptera att importera ibland, men klaga senare över hur det importerade har tillverkats [dvs när opinionen vände var inte kärnkraft bra, nu verkar det vända igen, åtminstone lite grand, i Danmark].

8. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    De höga elpriserna är ju i princip en extra skatt på det svenska folket. Staten tjänar ju multum på att exportera el nu när det är såpass dyrt, vilket då driver upp priserna internt i landet, så de tjänar både på exporten och på energiskatten. Energiskatten ökar ju dessutom linjärt med elpriset, så ju högre pris desto mer pengar.

9. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det är precis som du säger. Tysklands oförmåga eller ovilja att ha en energiproduktion som motsvarar landets verkliga behov ställer till det för alla övriga omkringliggande länder i Europa. Det borde inte vara tillåtet att åka "snålskjuts" på sina grannländer på detta sätt.

En viss gränsöverskridande elhandel för att jämna ut vid topplaster och extrema händelser är väl positivt. Men att mer eller mindre ständigt åka "snålskjuts" på grannländerna borde bestraffas på något sätt så att motivationen för ett dylikt beteende minskar.

Sedan är ju hela modellen för den svenska elprissättningen väldigt tveksam. Varför ska vi betala överpriser i Sverige p.g.a. att Tyskland har ställt till det för sig? Det borde vara rimligt att vi inom Sverige betalar ett elpris som motsvarar produktionskostnaden plus ett visst påslag. Sedan kan vi sälja ev. överskott mycket dyrt till de länder som vill ha det. Men det är ju helt fel att prisläget i Tyskland ska påverka över halva Sveriges elpriser.

Men tyvärr är ju politiker och den svenska staten inte speciellt intresserade av att göra något åt situationen. Och skälet till det är helt enkelt rent ekonomiskt. Staten och de av staten ägda kraftbolagen gör enorma vinster när elpriset drivs upp!

KTM, Krille1869, Timpppa och 1 annan gillar detta.
  10. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Dessutom ökar ju statens momsintäkter i takt med att elpriset stiger. Eftersom momsen läggs på ovanpå elpriset så betyder dyrare el = mer momsintäkter för staten.

Klurre och schrödinger gillar detta.
  11. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Haha jo alltså luleå idag 11örekWh/ , Malmö 357 öre/kWh klart det svider lite att duscha i norr är i princip gratis när det ser ut sådär

12. cobben

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Om man kör timdebitering, men struntar i att anpassa sin förbrukning alls efter timpriserna, så får man väl automatiskt en genomsnittlig kostnad per månad som bör hamna något lägre än den som kör rörligt månadsbaserat?

Så att köra timpris avtal är nog bara negativt om man aktivt väljer att förbruka mycket el under dyrtimmarna?

Tyskland är väl under avveckling / nedläggning / avbefolkning?

Så tyskarnas behov av el bör minska drastiskt framöver och så småningom upphöra helt?

Likadant kanske med södra delen av Sverige?

MAGA! har vunnit!
    Alleman till USA i ny utvandrings våg!!

13. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det blir inte riktigt så. Om du förbrukar 70% av dagens el på de dyra timmarna blir det alltså betydligt dyrare istället (dvs mellan 15-19 typ)

cobben gillar detta.
  14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det beror nog på när förbrukningen är som sagt (å storlek på lasten); har man "vanor" som ansluter till "alla" andras vanor, så kommer man följaktligen att förbruka när efterfrågan och priset ofta är högt.

Jag gjorde ett par försök till jämförelser av prisrörelser tidigare; någon längre bak i denna tråd, och en äldre som postades i Tibber-tråden. Om det ser ut som det såg ut i december 2022, jo jag vet, dyrt då, då kunde de med timpris inte komma ned till månadsmedel under månadens första halva, oavsett när de förbrukade, medan de med fast och rörligt månadsbaserat fick ett lägre pris några veckor. Men sen vände det.

Elpris timpris kontra månad december 2022.png

cobben gillar detta.
  15. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Tänker om man har fast pris elavtal. Det gäller väl då eller måste man betala extra utöver det priset? Tyskland lade sanktioner på Ryssland vart all naturgas kom ifrån som värmde upp deras bostäder. Tyvärr är Tyskland numera en lydstat till USA och Biden har dessvärre fört en usel politik, som jag inte önskar att gå in på.

Jag betalar nämligen mer till Ellevio som äger elnätet i Stockholm än vad jag betalar till Vattenfall som levererar el. Det tycker jag är fel att ett företag som äger elnätet tar ut högre pris än leverantören.

16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag kan inte föreställa mig att det inte skulle gälla; vi har ju haft en prövning hösten-vintern 2022-2023, med höga priser över längre tid. Det skulle vara något force majeure-liknande utanför bolagets kontroll, eller som vid oljekrisen 1973 när staten bestämde om ransonering.
    Så kan det nog vara för många med låg förbrukning (det finns ju vissa speciella nyare avtal med mindre bolag där små hushåll verkar kunna schablonbetala en viss låg fast summa till elhandlaren (som kanske får kompletteras om förbrukn. överskrider schablonen) dessa belopp är ibland i paritet med bara den fasta avgiften t nätägaren, utan att skatt eller överföring lagts till.

Men visst har även jag, vissa tider, med låg förbrukning relativt många hushåll, reagerat på högre nätfaktura än elhandel, å i synnerhet om man väger in att nätägaren har monopol. Men det beror ju på lite olika faktorer:
    -har du låg eller mycket låg förbrukning, då är det inte konstig om elhandelsfakturan blir lägre,
    -är det låga elpriser, de tenderar ju att skifta, är det inte konstig om elhandelsfakturan blir lägre,
    -och sedan några år har man ju skiftat (för alla tror jag) energiskatten till nätfakturan från elhandelsfakturan, å bara energiskatten är ju på drygt 53 öre (en besk karamell att suga på de månader spotpriset är, säg, 30 öre/kWh och nätägarens överföringsavgift 7 öre/kWh, då fläskar staten på med 53 öre till).

17. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Stämmer mycket bra. Lite trist att monopol ställning får utnyttjas. Har haft relativt hög elförbrukning dem senaste månaderna och det har berott på att fastighetsägaren varit snål på värme i sina element. Har haft egna olja element i varje rum (3) på 750 watt termostat för att inte frysa. Blir det några plusgrader utomhus är de knappt ljumma elementen. Har duntäcken när jag sover och de värmer ju kroppen, men ändå kallt runt hjässan och sätter ibland på elementen mitt i natten. Sedan drar ju även hushålls apparater en hel del el (Ugn, tvättmaskin, TV, datorer, osv). Visst har långt ifrån lägre förbrukning än de som bor i eget hus.

18. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Ellevio AB Nyckeltal januari–december 2023
    • Nettoomsättningen uppgick till 8 231 miljoner kronor (7 535).
    • Distribuerad el uppgick till totalt 24,2 TWh (25,0).
    • Rörelseresultatet uppgick till 2 694 miljoner kronor (2 085).
    Går bra nu...2694/8231 = 32 % vinst.

Last edited: 13 dec 2024
    KTM och msandstedt gillar detta.
  19. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Funderar på om det inte är läge för en populist att svepa upp alla villaägares röster med en enkel slogan ”billig svensk el åt svenskarna… dyr el till tyskland”. Låter lite nationalromantiskt men om både höger och vänster varit inne på samma grej känns det som en rätt populär grej.

otroligt hur extremt dåligt allt blivit kring elpriset och så lite förtroende för att någon politiker är intresserad av att lösa varje framtida vinters eventuella elkris. Det känns som man bara är en tillgång för staten att mjölka på pengar som det passar den. Nu lägger vi till den här lilla avgiften, och nu den här lilla skatten och kanske en liten högre taxa här för grejer du inte kan påverka. Hur är det möjligt att man stänger ner fungerande kärnkraftverk utan att ha ett alternativ på plats att ersätta den med? Med sånna politiker är det ju uppenbart att de inte har någon aning vad de håller på med.

20. cobben

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Tyvärr så vet de nog mycket väl vad de håller på med.

Så dags för en politisk utrensning, ja.

Hur det kan gå till på ett fredligt sätt är en annan fråga, dvs. annat än upplopp och inbördes krig.