Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

1. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    823

MINA ENHETER

EU: Sannolikt med uppdelning av tysk elmarknad - Energimarknaden

2. smaulänningen

smaulänningen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Tufft för oss som bor i egen fastighet i södra Sverige. Igår låg det rörliga priset för enbart elförbrukningen på över 8 kronor kilowatten. Dvs 8 x det normala priset som vanligtvis brukar ligga runt 1 krona + alla kostnader för de fasta kostnaderna.

3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

Det är åtminstone skönt att det nu – till skillnad från förra prisrejset 2022 – är större fokus på vad som är grunden till de höga priserna. Att det faktiskt är exporten som ger södra Sverige dessa priser. Och kanske mer korrekt att det är exporten tillsammans med prissättningsmodellen marginalprissättning.
    Jag ser bara några få, då kanske framförallt politiker, som fortsätter prata om att det är effektbrist i Sverige. Det är det bara om vi ska tvunget ska hantera Tysklands inhemska effektbrist (som de hanterar med hjälp av dyr, fossilel), om jag inte läser av datan felaktigt.

4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Last edited: 14 dec 2024
  5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tänkte att man kan lägga in dagspriset (dagsmedel) som jämförelse med ackumulerat medel, nu uppdaterat till 14/12. För att det inte ska bli så fullsmetat väljer jag att titta på enbart SE3 å SE4 (SE1 å SE2 har fn så löjligt lågt medel på 12-14 öre att de kan sitta å mysa med sin palt och sina snölyktor :)).

20241214C.png

Det är inte så illa än. Men jag tillhör de som har respekt för pengar även vid små belopp, det är alltså relativt (vi är ganska många som å ena sidan kan tycka att 50 kr är väl inte så mycket, men det är fasen inte så billigt för en kopp kaffe). Då kan det alltså för de med timpris, vilket inte är med i diagrammet, naturligtvis vara extra surt när en tvätt eller en dusch inträffat en dag med dagsmedel på över 2-4 kr och timpris på 7-10+ kr, även om det är en kort stund. I det sammanhanget, om man inte har stora laster man kan styra, är nog månadsbaserat rörligt en bra "försäkring", även om de flesta brukar syfta på fast pris när sådant diskuteras.

För ganska exakt 2 år sedan, mellan 17 och 18 tisdagen den 13 december (nämner veckodag för vi vet att det ofta är lägre på helger), såg SE3 decembers högsta timpris (SE4 var säkert högre) på 7,25 kr (plus påslag och moms). Sammantaget landade decembers medel 2022 på 2,69 kr (och det var ju flera månader som såg höga priser, även augusti, november och början på 2023). Vi är inte riktigt där än, men lägger in den för referens.

(Just. skalan i diagrammen i mitt tidigare inlägg som visade ack. medel men inte dagspris dec och ack. för hela nov.)

6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Någonting behöver EU göra, om de nu vill att vi inte bara ska ha lite solidarisk handel över gränserna vilket alltid kan krävas, utan har regler om hur vi alla måste tillgängliggöra vår kapacitet, å inte får begränsa.
    De förnumstiga tyskarna* et al kan alltså via EU (Danmark var väl med på ett hörn?) kräva att vi inför elområden, och spika regler om att tillgängliggöra transmissionskapacitet; en regel för andra en annan för det egna landet. Hyckleri. Sedan är det förstås generellt bra för en nation att kunna exportera och få inkomster.

* För att inte tala om de gröna som med 50-årig envishet fått som de ville, med nedlagd kärnkraft i Tyskland.

8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, samtidigt påpekade (pekade finger) väl, i ett svar till vår energiminister, den tyske energiministern och industriministern att det bl.a. beror på dålig kapacitet i syd-Sverige (SE4 har väl Europas lägsta tillgång på effekt).

Det svider förstås att våra politiker har lagt ned (vid sidan av Barsebäck) 4 reaktorer i syd-Sverige, å som jag nämnde tidigare sjunker då även överföringskapaciteten i befintliga ledningar nord-syd..., men att vi ska behöva slå knut på oss, och bygga ledningar nord-syd etc. vid sidan av att försöka reparera våra politikers misstag, enbart för att EU-länder ska kunna få sin situation fixad är barockt.

Samtidigt var det väl någon som nyligen påpekade det vanliga (denna gång i SvD), att Sverige ändå hade lägst priser i EU.

9. svenix

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, export är nog bra om det ger inkomster till det egna landet. Men den el-export vi ser nu är förenad med så stora nackdelar för svenska konsumenter och småföretag att man kan fundera på om den innebär någon fördel för Sverige.

Men som tidigare sagts, man skulle mycket enkelt kunna lösa problemet genom att ändra den vansinniga prismodellen. Varför ska all el prissättas till kostnaden av den dyrast producerade kWh? Det leder bara till enorma övervinster för kraftproducenterna och extra inkomster för staten. Allt på bekostnad av konsumenter och småföretagare som får svårt att klara sin ekonomi och sysselsättning.

Nej, låt alla svenskar köpa el för ett rimligt pris, d.v.s. produktionskostnaden plus ett rimligt påslag. Det som sedan blir över kan vi gärna sälja dyrt till Tyskland eller vem som nu vill ha det. Då klarar vi vardagen för alla konsumenter och småföretagare och kan ändå dra in en del exportinkomster utan att tvinga folk och företag i bankrutt.

Yoko666 och NiklasO gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Exkat, definitivt. Svenska företag i syd-Sverige ska inte behöva fundera på om de ska skifta produktion till nattetid, fullständigt barockt, fundera på om de överhuvudtaget kan överleva, än mindre expandera.

11. svenix

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är ett faktum att södra Sverige har för dålig produktion av elkraft. Och det beror uteslutande på att S+MP tvingat igenom nedläggning av flera kärnkraftverk i södra Sverige.

Men totalt inom Sverige producerar vi mer än tillräckligt för Sveriges egna behov, även om det innebär att mycket el måste transporteras i långa ledningar från norra till södra Sverige. Men vi har som sagt kapaciteten för att klara detta. Problemen uppstår ju när den el som transporterats ner till södra Sverige inte bara ska täcka det inhemska behovet utan nu skall den också räcka till Tyskland och Danmark m.fl. Det är då bristsituationer uppstår och priserna skenar.

I de lägen att priserna skenar i Sverige borde vi ha rätt att begränsa exporten anser jag. För att skydda svenska medborgare och företag.

NiklasO gillar detta.
  12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Putin och gänget älskar sånt.

13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det var nedan jag tänkte på, nu delvis låst artikel:
    Trots höga priserna – hade billigast el i Europa

14. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    ?? Bara för att man går ur EU betyder inte att man vill gå in i Ryska Federationen.

F.ö. håller de baltiska ländernas elnät att äntligen slippa synkroniseringen med det ryska elnätet den 9:e februari 2025.

Det kanske han vara en intressant dag, om det skulle hända något "intressant".
    Jag är inte helt säker på att de förstår fullt ut vad de håller på med.

Egentlig elhandel har visst upphört tidigare.

Det tar tid och besvär att bryta gamla sedan länge etablerade system byggda under sovjettiden.

Det var för inte särskilt många år sedan att Ryssland gjorde sig till sist oberoende av gas från Inčukalns underjordiska naturgasdepå i Lettland.
    Som byggdes förstås under sovjettiden just för att försörja Leningrad med gas vintertid.

Last edited: 14 dec 2024
  15. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är sant att vi har ett överskott som vi exporterar, å att det är exporten som drar upp priset, mindre export/exponering blir helt andra priser.
    Jag är väl medveten om hur energikonsumtionen sett ut på aggregerad nivå, ungefär. Dvs, dels att vi har, trots att vi blivit fler, och trots att vi ökat elektrifieringen, en tämligen likartad förbrukning så här långt (som bekant är det tänkt att ändras). Dels att vi har kraftigt byggt ut vindkraften de senaste 25 åren; men som sagt, om bara en del av det som planeras i norr, å allt är inte stål, så lär det behövas mer i söder.

20241214D.PNG

Bransch & enskilda har klagat över t.ex. den försenade Sydvästlänkens utförande och resultat (som jag nämnde försvinner även en del överföringskapacitet om det inte finns produktion i andra änden, enligt experter har vi i princip lagt ned 5, inte fyra, reaktorer (plus Barsebäcks 2), då motsvarande kapaciteten hos en reaktor förloras i överföringsförmåga för att det inte finns tillräckligt stabiliserande kraft i syd ... (När den planerades hade vi 10, nu 6.)

Miljardsatsning på stamnätet för el riskerar att inte få tänkt effekt - Nyheter (Ekot)

Sydvästlänkens fulla kapacitet kan inte utnyttjas
    DEBATT: Debatt: Den dyra skandalen med Sydvästlänken

Vi har även utländska intressen i svensk energiproduktion (vindkraft & kärnkraft), vilket inte alltid är optimalt. (Jämför när tyska Krupp ägde Karlskronavarvet; svensk ubåtstillverkning, vitalt intresse, konkurrerade med tysk (det var bl.a. tal om exporten till Australien), å behandlades lite styvmoderligt. Så glädjen var förstås stor när först ett antal ingenjörer etc. började gå över till Saab, som sedan köpte det av Krupp.)

Vi kan inte ha politiker som fattar beslut utifrån känslor och åsikter i så stor utsträckning när vissa beslut får mycket långsiktiga konsekvenser, och planering och byggnation kan ta 3 mandatperioder. (Fram till 60- 70-tal var de väldigt "vuxna" och kunde planera både civil beredskap och infrastruktur.)

svenix gillar detta.
  16. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Mycket snack om energikris och höga spotpriser, september 2009 var spotpriset 1458 öre/kWh.

17. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Tyskarna kan ju köra med sin ryska gas istället för ta sno el från oss.

18. svenix

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns historiska orsaker till att Sverige och Norge har haft gott om el och låga elpriser. Det beror på att vi av naturen gynnats med god tillgång till vattenkraft. Därför har vi haft låga elpriser och en trygg elförsörjning. Detta har gjort att vi i högre utsträckning kommit att använda el för uppvärmning och industriella processer.

Nere i Europa har de mest haft kol och oljebaserad elkraft som är dyrare att tillverka och därför använder de inte el till uppvärmning i någon större utsträckning. De använder el mest till belysning, hushållsmaskiner och liknande. Ett genomsnittligt hushåll nere i Europa använder mycket mindre el än ett genomsnittligt svenskt hushåll. Därför slår prishöjningarna på el hårdare mot svenska hushåll.

Så det är sant att el generellt är mycket dyrare nere i Europa men just därför använder de inte lika mycket el som vi gör. Och när våra svenska elpriser närmar sig de europeiska så blir det en prischock för svenska hushåll på ett helt annat sätt än det blir nere i Europa.

Jag tycker inte att debatten är skev utan man får helt enkelt förstå att olika länder har olika förutsättningar. Det svenska samhället är i mångt och mycket baserat på att det ska finnas god tillgång till relativt billig el. I andra länder har de haft andra förutsättningar och inte gjort sig lika beroende av billig el.

katho, Tripod, KTM och 1 annan gillar detta.
  19. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag instämmer till fullo. Tyckte bara att det var värt att nämna diverse kommentatorer & analytiker ånyo lyfte prisskillnaderna, som om vi skulle behöva vara tacksamma.

Helt rätt att vi har gynnats av vårt geografiska läge och natur, och lite det jag avsåg tidigare med att varje land får göra det bästa utifrån sina förutsättningar (och förhoppningsvis har de kloka politiker). Och ja, den första stora elektrifieringsvågen av Sverige drevs av vattenkraften. Även om det förekom tidigare som kom den stora användningen av direktverkande el för uppvärmning att slå igenom på 60- och framförallt 70-talet när vårt kärnkraftsprogram tog fart. Jag kommer inte ihåg nu, men har för mig en siffra på närmare 500 000 bostäder med direktverkande el (för uppvärmning) när det begav sig. Många har förstås nu konverterat, byggt om, anslutit till fjärrvärme etc. Energimyndighetens statistik säger 283 000 småhus (14,7 %) 2014 med direktverkande el, och 217 000 (11 %) 2023, av numera cirka 2 miljoner småhus. Adderar vi vattenburen elvärme är det 285 000 småhus till 2023, så det är fortfarande vanligt.

Ja, det är stora skillnader; de använder inte alltid el till köksspis heller. Vattenkraften elektrifierade oss, men kärnkraften tog bort oljeberoendet (och bidrog tillsammans med vattenkraften att sänka våra utsläpp avsevärt; i andra länder håller de fortfarande på och renoverar/tvättar fasader på viktiga byggnader för de fortsätter att skita ned). Vi har stora skillnader i klimat, och gjorde som du säger ett val hur vi skulle lösa vår uppvärmning (i vissa länder på kontinenten (inkl. UK) kan man med fasa tala om nollgradigt väder etc. något vi brukar möta i oktober; när vi började tänka i termer på 3-glasfönster sent 70-tal och framåt, satt andra i andra länder och undrade om det inte var dags att byta till permanenta 2-glas (till skillnad från lös innerbåge som åkte fram på vintern, som här för 70-100 år sedan).

Så ja, det var delvis poängen med att jag nämnde energianalytikerns tal om skev debatt. Det leder fel.

katho och svenix gillar detta.
  20. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Som jag ser det är det den gröna vänstern som är det grundläggande problemet...

I Tyskland var planen att ersätta alla sina reaktorer med vindkraft när det blåste gynnsamma vindar och komplettera med rysk fossil gas de dagar som det inte blåste. Med facit i hand kan vi konstatera att det inte vår någon särskilt bra plan, men de hade åtminstone en plan.

I Sverige valde vi i stället att kombinera vår förtida skrotning av reaktorer med ambitioner att elektrifiera transport-sektorn och fria fantasier om tillverkning av grönt stål.

Den gröna rörelsen är global och startade i Tyskland där Die Grünen grundades 1980 ur kärnkraftsmotståndet. Oberoende av vad man har för teori om hur sambandet mellan mängden koldioxid i atmosfären och temperatur ser ut så måste man se det som bedrägligt när en politisk rörelse lovar att rädda världen genom att minska koldioxidutsläppen för att sedan, i maktposition, falla tillbaka på sin ursprungliga agenda och se till att reaktorer skrotas i förtid med ökade koldioxid-utsläpp som följd vid elproduktion.

Det finns krafter som inte vill västvärlden väl och som gör sitt bästa för att så split. Vem hade för 20 år sedan kunnat tro att vi i Sverige skulle kivas om orättvisa elpriser i olika delar av landet och att Tyskland skulle göra sig ekonomiskt beroende av Ryssland? Kanske är det bara en slump att det blev som det blev, kanske har Europas röd-gröna styren agerat nyttiga idioter åt en marionettmästare till manipulatör.

m v h Henrik

katho gillar detta.