Problem: Min P20 Pro-kamera SUGER

Diskussion i 'P20-serien' startad av Seiko, 27 nov 2018.

  1. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för bra svar. Är det annorlunda utomhus då med stabiliseringen alltså? Har packat ner telefonen för tänkte sälja den men ska ge den en chans istället tänkte jag. Kollat på andra telefoner idag i butik och tycker de flesta har snarlik skärm. Trodde det hade utvecklats mer på 2år.

    Men skriver från min Samsung nu så kan inte prova massa olika bilder.

    Tog några bilder utomhus som blev helt ok. Inte jätteimponerad men rätt bra.

    När jag tar bilder inomhus kommer det upp typ "håll telefonen stilla"
     
    bernard gillar detta.
  2. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Så står det på min också
     
  3. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Att du får suddiga bilder pga dålig stabilisator har jag svårt och se. Tycker under tiden jag hade en P20 att det kändes hur stabilt som helst. Skulle tippa på hårdvarufel.
     
  4. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Som någon tidigare har nämnt så är det enbart aktiv stabilisering när du använder 3x och 5x zoom på kameran, inte annars. Varför jag rekommenderar dig att testa utomhus i dagsljus är för att det är där man kan säkerställa om det är tekniska problem eller mjukvarumässiga problem eller helt enkelt handhavarproblem som är orsaken.

    Men om inte utomhusbilderna imponerar på dig då är nog detta ingen telefon för dig överhuvudtaget. Då spelar det ingen större roll heller vad vi ger dig för typ av feedback här eftersom du aldrig kommer att bli nöjd ändå.

    Så lycka till med vad nu än din nya telefon må bli för något..

    / Magnus
     
    edvinnn gillar detta.
  5. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Återställt den två gånger. Första bilden är med en hand där jag försökt hålla hyfsat stadigt. Andra och tredje är med två händer. Fjärde med 3x zoom. Andra två är där jag försökt få det bra med lite mer objektii fotot. Känns lite bättre. Ska ut och ta bilder imorgon och se hur det blir utomhus.

    Stör mig på att bilder blir med kant om man inte kör med 7mp. Det är inte hela världen Men bilder man laddar ner. Varför blir inte de i fullskärm? Går det att ordna?

    15435330193128976672959563494887.jpg 15435330343285757927678453078262.jpg 15435330496717325440753211091623.jpg IMG_20181129_212732.jpg IMG_20181129_212950.jpg IMG_20181129_212645.jpg
     
    Kristy gillar detta.
  6. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Håll dig till 10mpix läget under dina tester, använd inte de lägre mpix lägena. Du får acceptera att det blir ett annat format än du önskar, om du sedan vill beskära bilderna ytterligare så gör du det efter att du har tagit en bild du är nöjd med.

    Utomhus kommer det att bli bättre eftersom du har en större mängd ljus att mata sensorn med jämfört med inomhus. Än så länge ser jag bara användarfel på de bilder du har publicerat, inget som tyder på hårdvaru eller mjukvarumässiga problem.

    / Magnus
     
    katho, dannejanne, edvinnn och 2 andra gillar detta.
  7. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Alla bilder jag lagt upp i tråden är 10mp.

    Okej.
     
  8. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Måste faktiskt hålla med om att P20 pro är en besvikelse. Mycket snack om att den skulle ha bästa kameran mm. Men som en "point and shoot" kamera tycker jag den suger, suddiga bilder, väldigt ojämn kvalitet på bilderna mm. Ångrar starkt att jag köpte Huawei P20 pro. Min gamla Iphone 6 tycker jag levererade i genomsnitt bättre bilder. Enda jag är nöjd med är batteritiden
     
    Last edited: 30 nov 2018
  9. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
  10. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Har nyligen skaffat en Samsung Note 9 (samma kamera som s9/s9+) och upplever inte att det är jättestor skillnad från min oneplus 3 jag hade innan som ansågs vara "helt okej" när den kom. Suddiga bilder med ungefär samma dynamiska omfång
     
  11. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har återigen kontaktat Huawei ang just problem jag haft med kameran. Ska bli intressant o se om de är till någon hjälp. Inte så kul att behöva skicka in en helt ny mobil på service hela tiden om det är mjukvarufel.

    Gör ni detsamma om ni upplever problem med kameran, så kanske de gör något åt saken.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Nu har jag inte provat denna mobil, men hänvisar till vanlig kamera. Även där kan man få oskärpa.
    Det jag gör med båda enheterna är att ta stöd på något, staket, sten eller kroppen. Att hålla andan är också ett tips. Sätt armbågarna i sidorna, håll mobilen med båda händerna och spänn/tryck lätt neråt tills den inte svajar i luften, håll andan och fota.
     
    Kristy gillar detta.
  13. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har nu tagit en hel del foto med olika inställningar i olika förhållande, ljus/mörker, olika objekt såsom rörliga osv. med våra två P20 Pro.
    Enl. min bedömning är kameran otroligt bra, inte minst i mörker och dessutom svårt att misslyckas med ett foto.

    En sak att tänka på som jag upplever kameran är att oavsett inställning speciellt vid mörkare förhållande är att hålla kameran stilla lite efter man tagit bilden eftersom den känner av rörelseoskärpa och kompenserar den om det behövs kort efter man tagit bilden annars kan bilden bli suddig el. tom. väldigt suddiga, ungefär som Seiko visar skrämmande provbilder på.

    Själv har jag väldigt skakiga händer men får ändå ett mycket bra resultat oavsett förhållande och skakningar.
     
  14. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Denna bild är tagen där det var väldigt bra ljus (köpcentrum) barnen var i princip helt stilla och jag höll mobilen helt stilla med båda händerna. Trots detta blev objekten suddiga. Efter ca 5 bilder blev bilderna hyffsat ok.

    IMG_20181201_173827.jpg
     
  15. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Då säger det sig självt att din enhet är defekt för så kan det inte bli ens med vårdslöst handhavande.

    Kan bara tala för min sambos och min egen som där blir helt suveräna bilder på i alla läge, bättre än någon annan av de senaste bästa jag testat.
     
  16. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Tror det kan ha o göra med 4d predictive focus slutat fungera efter senaste uppdateringen. Efter att ha läst på olika forum så är det tydligen en del p20 pro användare som drabbats av samma problem.

    Har startat denna tråden ang det problemet
    P20 pro kamera fokus problem
     
    Last edited: 1 dec 2018
    spigen och Kristy gillar detta.
  17. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Provat det med. Håller stilla efter jag tagit bild. Konstigt att det går för dig med skakiga händer men inte för mig... Några polare provade och blev inte särskilt bra då heller... Börjar fundera på om det är något fel :(
     
  18. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Den här kameran är lite speciell. Inget bra val för dem som bara vill snabbt och smidigt ta en bild. Det tar lite tid att vänja sig, men det går absolut att ta högkvalitativa bilder.
    Bifogat kommer ett exempel på hdr. Ganska ok tycker jag.
     

    Bifogade filer:

  19. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Håller med, känns inte som en bra "point and shoot" kamera.

    Fick svar från Huawei support ang de problem jag haft med kameran. De är medvetna om problemet och det ska vara ordnat i nästa uppdatering (android 9 pie). De rullar ut uppdateringen i vågor under December/Januari.
     
    mul och Kristy gillar detta.
  20. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Märkligt att jag med flera inte har samma problem om det är en bugg. Ändå bra besked från Huawei för då kan den bara bli bättre.
    Enda gången jag fått suddiga bilder är när jag aktiverat Master AI, men bara första bilderna sen verkar den ställa in sig rätt själv.
     
    Kristy gillar detta.