multitouch ?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av -=oopeteroo=-, 15 sept 2010.

1. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bifogar ett utdrag från Synaptics hemsida - de som har gjort sensorn.

The ClearPad 1000 Series solution is uniquely designed for single-gesture performance and offers the best-in-class edge performance, high accuracy, design flexibility, and manufacturing reliability OEMs need to drive additional value in feature and mass-market touchscreen phones, and other consumer electronic devices. Solid state, durable, and resistant to wear, ClearPad 1000 Series capacitive touch sensors deliver a compelling user experience not possible with legacy touchscreen technology, which is prone to clouding, poor gesture performance, and loss of sensitivity. ClearPad 1000 Series sensors can support single-finger gestures (i.e. tap, double tap, tap and slide, pinch, press and flick) with Synaptics’ Enhanced Gesture Recognition (EGR) option.

Läs mer själva på:
    http://www.synaptics.com/about/pres...earpad™-1000-series-touch-sensors-mass-market

1000 modellen har single touch (fast det där med PINCH i texten verkar lite motsägelsefullt).

Så frågan är väl vem som med 100% säkerhet kan säga vilken touchscreen som faktiskt sitter i telefonen.

Last edited: 16 sept 2010
  2. Hysteria90

Hysteria90 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är inte särskilt insatt i mobiltelefonteknik, men igår när jag laddade ned appen "Droidemulite" (en emulator för att spela gamla tv-spel) tändes det ett ljus av hopp att X10an kanske stödjer multi/dualtouch trots allt.

Det går inte att hoppa och springa samtidigt i ett spel eftersom telefonen inte stödjer dualtouch, men däremot så vibrerar telefonen när man försöker hoppa. Om jag håller in "springaknappen" och försöker hoppa samtidigt så vibrerar telefonen alltså, fortfarande som karaktären rör på sig.

Slutsatsen av detta är att skärmen visst registrerar två fingrar på olika ställen samtidigt. Även fast det inte fungerar som det skall. Någon insatt som kan förklara hur detta fungerar?

3. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    När du rör 2 ställen på en X10. Så går den crazy. Därför vibrationerna.

4. Hysteria90

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, men den vibrerar ju bara när jag rör "hoppknappen" Om jag rör mitt i tomma intet så vibrerar den inte. Alla knappar vibrerar i den appen, det är en del av kontrollupplevelsen. När jag avaktiverar vibrationsfunktionen på knapparna i keysettings så vibrerar inte telefonen längre.

Telefonen uppfattar när man rör två knappar samtidigt, dock inte hela vägen. Förmodligen pga begränsningar i mjukvaran och inte hårdvaran. Tror att det är lögn från SE sida att begränsningen sitter i touchskärmen.

Min okvalificerade slutsats är att hårdvaran uppfattar två fingrar samtidigt och ger ifrån sig vibrationer (eftersom detta endast sker i hårdvaran) Men mjukvaran som sådan stödjer inte multitouch.

Jag har inte övergett hoppet om att multi/dualtouch kommer att bli en verklighet inom framtiden. Även fast mycket talar emot... Det verkar bara som att SE inte vill marknadsföra det ännu.

5. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Man kan ju enkelt testa i exempelvil meddelandefunktionen att skriva på tangentbordet på så sätt att man först trycker på en tangent - håller ner denna och sedan trycker på en annan samtidigt...
    Vad som sker är att den FÖRSTA (som jag håller ner hela tiden) får ytterligare en registrering! Dvs den registrerar båda men "fel" tangent får trycket.

(Det är testat med SwiftKey tangentbord)

VAD detta betyder vet jag inte och ärligt tycker jag hela tjafset om multitouch är otroligt överdrivet (vilket även gäller antalet färger, det viktiga är att det ser snyggt ut INTE hur många färger det är).

6. Hysteria90

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rent logiskt betyder det väl att skärmen är kapabel till att registrera två punkter samtidigt? Tvärt emot vad SE själva sagt. Mjukvaran begränsar multitouch dock.

7. Nervsjuk

Nervsjuk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Finns inga bevis på att det är de som gjort digitizern. Det är bara något folk tror.

8. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har provat följande på standard-tb:
    Trycker ner en bokstav och håller den nere, trycker ner en annan bokstav och släpper nu den första bokstaven, släpper sedan andra bokstaven. Nu har telefonen skrivit båda bokstäverna, helt felfritt.

Gör jag däremot följande:
    Trycker ner en bokstav och håller den nere, trycker ner en annan bokstav och släpper den sen, släpper sedan första bokstaven. Nu har telefonen skrivit första bokstaven två gånger.

Men det betyder inte att skärmen har MT/DT. Det betyder bara att den registrerar nästa enkeltryck. Dvs om man trycker på två ställen och sedan lyfter ett finger så registrerar den det trycket.

Jag skulle verkligen vilja ha MT, men det är bara att acceptera att X10 inte har det och förmodligen aldrig kommer få det. Om den någon gång skulle få MT så finns det garanterat mycket bättre telefonen på marknaden då så det är bara för oss som redan har en och vi har ju redan accepterat avsaknaden av MT så varför skulle SE jobba på att få till MT då?

Men när det gäller ClearPad 1000 så har SE aldrig sagt att X10:an har den.

9. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tvärtom så har Synaptics förnekat att de levererat någon Clearpad till X10 till och med...men jag hittar såklart inte den 4månader gamla artikeln nu som källa...

10. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

En gammal artikel är här: https://swedroid.se/tag/clearpad/
    En två dar äldre artikel: https://swedroid.se/xperia-x10-far-multitouch-i-september-3/

Samtidigt på en annan del av internet, SE Product blog:
    Rikard Skogberg says:
    March 27, 2010 at 8:13 pm
    David and others about the screen in X10,
    I don’t have any technical details around the screen to share, sorry! – However I have now gotten confirmation on the question of multi touch. As said earlier there’s no multitouch in X10 – and I also can confirm that it’s not only related to SW but also to HW. Despite this, for future updates of X10 we are of course working on other solutions for e.g. zooming, which has been requested frequently on this blog, such has the solution demoed on X10 mini at http://www.youtube.com/watch?v=Zc3f3twWgzo and similar.

Och samtidigt.....
    http://se-blog.com/blog/2010/04/26/exclusive-x10-mini-supports-multi-touch/

Varför det ska vara sån't herrans hemlighetsmakeri runt den stackars skärmen på X10 är fortfarande en fråga.

Om det är någon som har tid kan man ju vända sig till http://www.euromobile.se (enbart via MSN uppenbarligen) som säljer touchpaden som reservdel och fråga vilket fabrikat det är. De borde veta eftersom de hävdar att det är en originaldel.

11. Matten

Matten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skriv till 118 100 och fråga, se om ni får nått bra svar o_O:P

12. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Någon typ av multi touch klarar skärmen av. Gå in i Maps och zooma in med sedvanligt multitouchgrepp. Det funkar! Men inte att zooma ut igen.

13. thestaar

thestaar Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

herregud nej!

14. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Men vad är det som händer då? Har du provat själv?

15. thestaar

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

ja, skärmen registrerar det som double tap om ja inte minns fel, dvs istället för pinch to zoom

16. astor

astor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Testade med MT i maps och den zoomade in när jag drog ihop tummen och pekfingret. Det fungerade de flesta gångerna. Zoom ut funkade INTE.

Sent from my X10i using Tapatalk

17. thestaar

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

double tap, detta är slutdiskuterat sedan länge

18. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Precis som redan nämnts, så gör den samma sak om du dubbel tappar, detta har inget med nån som helst ev. MT funktion... tyvärr, eller nåt.. ;)

19. Hysteria90

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite barnsligt kanske men kände mig tvungen att leta mig tillbaka hit för att säga "I told you so". Sjukt vad vissa här inne hade fel, lite hopp skadar aldrig ;)

20. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon: