Nexus S

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Urindanger, 6 dec 2010.

1. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

"For now" sa de i videon. Gissar då att det är en mjukvarugrej och kan komma att ändras.

2. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag måste erkänna att jag häpnar helt och hållet. Inte för modellen, utan för att så många är lyriska och faktiskt ska köpa den.

Är själv Nexus One ägare sedan den telefonen släpptes i USA, och har väl mer eller mindre väntat sedan dess på en efterföljare till Nexus, då jag föredrar vanilla android. Men en plastig och knarrig Galaxy S i Nexus-format?! Jag fattar ingenting...

Dels förstår jag inte hur folk vill beställa den, vad som gör mig ännu mer förvånad är hur folk som redan äger SGS'en faktiskt vill byta till en telefon med samma 'euroshopper'-feeling som den dom redan har, med den enda skillnaden att dom får android 2.3.

Vad är det som händer egentligen? Har alla fått specifikations-hybris och enbart börjat stirra på vilken CPU/GPU det sitter i telefonerna? För ni måste väl ha hållt en SGS i handen? Maken till sämre kvalitetsbygge har jag sällan känt. Den är faktiskt den precis raka motpolen till Iphone 4 (nej, jag är ingen apple-lover, men att byggkvalitén och materialvalet, samt den gedigna känslan tänker jag inte ta ifrån Apple för det).

För mig är den nya Nexusen en jättebesvikelse, inte på någon punkt känner jag att den faktiskt tilltalar mig, jag är verkligen mållös över hur folk kan vara så lyriska...

/Vol

Last edited: 8 dec 2010
  3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 641
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Okej, jag är partiskt. Har en sgs.
    men kan själv inte förstå vad du pratar om. Tycker byggkvalitet är hög.
    om du känner så över sgs, vad tycker du då om SE X -serien?

4. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Partisk är OK, jag var ute efter att ventilera ämnet lite :-). Tack för ditt svar...

Gällande SE X, dom tänker jag inte ens gå in på. Jag tycker även det är förbryllande, att folk ens köper SE-telefoner fortfarande när dom svikit marknaden så många gånger i följd, och de tycks fortsätta med det.

Att SGSen är en bra telefon hårdvarumässigt, det betvivlar jag verkligen inte! Men den första 'känslan' man får när man håller i den är inget direkt 'wow'... Jag tycker den känns plastig, glansig, (dessutom lite av en Iphone3-kopia, vilket inte gör saken bättre).

Att nu Nexus S kommer i samma upplaga, utan något revolutionerande gör mig faktiskt jättebesviken, jag hade kanske för höga förväntningar efter Nexus One, vad vet jag.

Vidare, om man nu jämför t.ex Iphone4-releasen med denna (vilket jag med all rätt tycker vi kan göra) så känns det verkligen som dom spelar i helt olika ligor. Bara en sån sak som att Steve Jobs presenterar retina-displayen, som jag motvilligt måste erkänna är helt amazing om man jämför med skärmen på min Nexus One, eller på en SGS.

Då känner jag spontant, om nu google gör en pressrelease lååångt efter detta tillsammans med Samsung, så tycker jag man kan kräva att det är lika bra, eller bättre skärm än på en telefon som redan börjar bli halvgammal, förstår du hur jag tänker?

/Vol

5. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Detta är inte Googles bidrag till mobilmarknaden känns det som, detta är Samsung som ville släppa en Google-supportad Galaxy S för att klämma ut ännu lite mer försäljning ur den (väldigt bra) plattformen de nu byggt alla Galaxy S kring. Efter som Google inte är partiska bland hårdvarutillverkarna blir det ett ok, med kravet att Samsung slänger med ett NFC-chip som Google vill intruducera till marknaden, så de kan börja bygga sina tjänster kring det. Win-win för Samsung och Google. :)

6. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det är ett väl underbyggt scenario du framhåller, och jag är benägen att köpa det.

Men! Det är ändock förvånande att folk är så lyriska över något så, ska vi kalla det mediokert... Det är, som nån tidigare skrev, verkligen INGET som är revolutionerande med den, snarare tvärt om...

/Vol

7. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det är främt plastgheten och avsaknaden av SD-slot som främst avskräcker mig lite. Att hårdvaran sedan inte är helt pyrfärsk känns lite surt också, även om det rör sig om bra grejer!

Iofs så vet jag inte hur kvalitetskänslan kommer att vara i just denna telefon, men om den är i närheten av SGS så är det inte särskilt kul alls.

Appropå retinaskärmen så är ju upplösningen nice, men den bleknar fort när det kommer till svärta och färg. Jag jämförde telefonerna sida vid sida senast igår, och det är en enorm skillnad i svärta och färgintensitet! Det märks visselingen inte så bra i dagsljus, men på kvällen i ett rum med svag belysning är skillnaden enorm.

Jag utgår från att Nexus S har samma skärm som SGS, och då kan man ju räkna med mindre reflektioner, och nästan samma djupa svärta som på N1/Desire (med AMOLED). Inget att klaga på mao! :)

8. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Skönt att jag inte är helt ensam om mina tankar då.. :) Jag trodde alla höll på att bli knäppa! (eller att jag själv började bli det..)

Håller med dig om svärtan på retinan, den är inte riktigt lika bra som på en amoled, men man tycker, att med utvecklingen som går framåt bör man kunna få fram skärmar som ligger i samma upplösning som retinan, men som ändå klarar svärtan precis lika bra som gårdagens mobiler (säg Nexus One t.ex).

Man vill ju ändå att telefonerna som kommer inom high-end-segmenten skall överträffa varandra hela tiden...

/Vol

9. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ensam är du knappast. Jag funderar iofs själv på att köpa telefonen, eftersom det finns vissa schyssta fördelar mot min Desire (men tyvärr också en hel del nackdelar). Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa den till full-pris, men i och med att jag råkar vara i USA nästa vecka och kan köpa den mycket billigare så känns det inte hel-dumt i alla fall.... Fast jag lutar nog åt att inte ersätta min Desire just nu i alla fall.

Ja, faktiskt. Det är lite konstigt att de inte dragit upp på upplösningen lite i alla fall. Det bidrar iofs till mer segmenterad marknad, men å andra sidan finns det orsak att göra mer högupplösta skärmar om konkurrenter (Apple) ligger en bra bit före. Då kanske inte särskilt mycket sett till upplösning, men dock pixeltäthet!

10. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    +1. Det är något jag också inte kan riktigt förstå heller. Folk är helt lyriska bara för att det är Vanilla och Android 2.3, och självklart att det är Google som gör det. Alla vill vara "först" med framtida uppdateringarna och förlitar sig hundra procent på denna telefon. Nu när flera telefontillverkare släpper den (som HTC) "lagom takt" Android 2.3 så kommer hypen avta rätt fort. Att betala 6k för en SGS med ledlampa är lite väl saftigt, så vida det inte är ett byte från en mindre bra telefon som Wildfire eller S E X8. Jag menar samma skärm, exakt samma prestanda. Herregud, exakt VAD är så speciellt med denna telefon??? Kunde Google åtminstone inte krävt att Samsung skulle göra en telefon med 800 MB RAM? Ungefär att skjuta sönder ena foten på sig själv.

Sen att gå ut i Twitter och tala om att man kan även ha sämre prestanda (till exempel 800 MHz CPU) är lite väl märkligt om än sjukt ironiskt med tanke på att all Android-media (å prylmedia i synnerhet) skrivit annat. Även jag trodde att man skulle ha betydligt högre systemkrav än det där.

Sen får folk göra vad folk vill.

11. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 641
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Tycker du har många rätt i vad du säger.
    Tyckte du hade lite väl stark kritik mot SGS, när den nog snarare är riktad mot Nexus S ;)

Jag kan väl säga såhär. Eftersom jag är mycket nöjd med min SGS, så vore blixt/fotolampa kombinerat med senaste uppdateringarna ett lyft. Men absolut inte så att jag kommer att byta.

Om hårdvaran är så pass lik så lär jag ha 2.3 i min SGS straxt efter lansering

12. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tycker SGS känns mer gedigen än DHD jag hade, den knarrar inte ett dugg mot HTC's Desire HD.
    De två plast luckorna är ett extremt skämt på DHD med dålig hållbarhet.
    Dessutom mjukvaran i HTC är buggad, vilket många har fått erfara med sms problem, wlan problem, simkort problem.
    inget sådant existerar i SGS (mitt fall)

nexus s känns som en nexus 1.5, vilket är för lite för att locka mig från min SGS :)
    tror inte de som sitter på high-end telefoner byter till en nexus s bara för att få uppdateringar snabbare, det vore att kasta 5000kr i sjön.

13. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Har du hunnit "avverka" en DHD på mindre än en månad? Det var snabba ryck! Du kan knappast ha varit nöjd med den, antar jag?

14. Aash

Aash Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag förstår inte hur du tänker här, varför är det "sjukt ironiskt"? Fanns ju en massa rykten om att Gingerbread skulle kräva 1 ghz. Skulle det vara bättre med högre systemkrav tycker du? Vad skulle poängen med det vara?

15. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

precis, jag var inte nöjd med den.
    för tung för skjorta, stor för arbetsbyxor.
    sms problem, wifi problem, simkort problem (2.2 relaterat verkar det som för HTC i allmänhet)
    batteriet som dog av minsta lilla belastning, "suddig" och "matt" skärm, för lite utrymme för mina behov (försökte svälja detta)
    mina kontakter tappade sync med facebook det var en drös fel, trots fabriksåterställning och uppdateringar. tappade signal utan anledning, ibland.
    Sämre mottagning än SGS också.
    HTC hade inget svar på varför det var så på den, fick ny enhet men samma på den.
    luckan längst ned glappade,vilket inte är bra ur fukt och smuts synpunkt.

ursäkta för lite OffT :P

Aash: anledningen till bland annat jag vill att systemkraven ska höjas är att de kan utveckla mer avancerade program/spel om majoriteten har bättre komponenter.
    se dator världen, tycker det stått rätt stilla där då de anpassar efter 1-2generationer grafikkort bakåt. nackdelen med det är att man blir "tvingad" att köpa bättre prylar.

16. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Måste bara få påpeka att ditt resonemang inte håller. Jag tror nog de allra flesta som kommer byta och redan sitter på t.ex. SGS kommer att sälja den vilket då betyder att man inte slänger 5000kr utan kanske bara 1-2000kr ;)

Själv har jag inte riktigt bestämt mig. Att få uppdateringarna direkt betyder väldigt mycket för mig. Ägde G1, skaffade Hero för att se Sense och hoppade Nexus One för SGS pga prestandan. "Gud" va jag vill tillbaks till det rena... Visst kan man slänga in hemkokta vanilla roms men efter ett tag så tröttnar jag på alla små bugs och allt pillande. Har inga problem med att det är Samsung som tillverkar Nexus S. Trots allt så har det varit Samsungs mjukvara och inte hårdvaran som svikit i de flest fall.

På något sätt känns det inte värt att vänta på dual-core, 2x RAM och allt vad det är för att sedan bli besviken på tillverkarens skal (Sense, touchwiz etc.).

17. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det är just dessa rykten jag menar. Du har nog inte förstått poängen med det jag skrev. Det jag menade var att om man säger A kan man lika gärna säga B. Google skulle från allra första början gått ut med vilka systemkrav Android 2.2 krävde när den släpptes istället för att tala om för tillverkarna vilka modeller får vad. Samma miss gjorde man med Android 2.3, tills herren som sällan nämns i media skrev idag systemkraven på Twitter.

Jag förstod bara inte varför en del tidningar skrev upp systemkraven baserat på några halvsanningar. Det var det som jag syftade på va ironiskt med tanke på vad som idag sas på Twitter.

18. Urindanger

Urindanger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Bra sagt! Jag är själv sugen på en Nexus S, har nuvarande en iPhone 4. Anser ni som har haft android längre att Nexus S kan vara bra att köpa, nu när jag inte ska byta från någon android mobil? Jag känner själv att vänta på dual-core kommer dröja till tidig sommar, för jag tror att det kommer komma mycket dual-core till android-tablets först. Men jag känner att Nexus S inte är en dålig mobil som det känns som många tycker.

19. Aash

Aash Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Okej då förstår jag vad du menar, och håller med.

Jag fick för mig att du ville att 2.3 skulle kräva mer processorkraft för att fungera och det var det som inte riktigt gick ihop för mig.

20. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Miklan: visst inga problem, man kan sälja och tjäna en slant och byta sen igen, fast byta telefon 1gång om året kostar.
    alla har självklart olika prioriteringar :)

jag försöker byta var 18e månad, då blir det till sommaren ett år och vintern det andra året.
    har så mycket annat som kostar, bil, el, mat, etc

hade dock väntat mig 768mb ram på denna oavsett vad, samt stöd för minneskort.