Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kan inte riktigt uttala mig om "responsiveness" ur det specifika perspektivet eftersom jag inte kan minnas att jag upplevt eller reagerat på några problem med det på mina enheter (detta inkluderar iPad 2). Inte en enda gång har jag kommit på mig själv med att tänka på att skärmen inte reagerar korrekt.

    Det finns ju dock möjlighet att justera friction och annat skrollrelaterat i diverse ROMar men då hade det varit bra med en referensinställning att gå efter (alltså en dylik som är rekommendabel).

    För min egen del är datorfunktionalitet prio 1. Det jag utför på datorn skall i möjligaste mån kunna utföras på den mobila enheten. På sikt hoppas jag kunna slå ihop det hela till en enhet som sedan skalas upp eller ned beroende på miljö (stor skärm, mus och tangentbord hemma, liten skärm och tangentbord ute eller enbart liten skärm - alltså enheten själv). Microsoft pysslar med just detta vilket är intressant (Windows 10 för ARM och Cellular PC).

    Jag delar inte in enheters funktionalitet baserat på skärmstorlek, d.v.s att en mobil - p.g.a att den är mobil "behöver" begränsningar och att en dator p.g.a att den är dator "kan" erbjuda frihet och flexibilitet. D.v.s att frågan om egenskaper rörande frihet och flexibilitet samt interoperabilitet och stöd för standarder på något vis är kopplat till skärmstorleken. Jag ser endast att det finns "datorer" med olika formfaktorer och att det ifråga om mjukvara inte finns logiskt stöd för att det "måste" till begränsningar bara för att en enhet har 5-tumsskärm och ARM-processor samt LTE-radio medan en annan enhet med Intel-processor och 15-tumsskärm är flexibel. Att gränsnitt och drivrutiner samt batterioptimering behövs är en annan sak och har inget att göra med frågan om flexibilitet och frihet samt interoperabilitet.

    När det gäller storleken på RAM säger jag som så att mer av den varan påverkar möjligheten att utveckla program positivt. I valet mellan att begränsa sig till 2 GB eller att gradvis öka mängden tar jag det sistnämnda alternativet. Det är skillnad på att utveckla program för en enhet med 2 GB (minus vad system etc tar upp) och dito med 4 GB på samma vis som med övriga datorer. Man slänger inte i extra RAM i en dator för att "köra operativet" utan snarare få utrymme för multitasking och att köra program och spel som kräver mer.

    Annars kan det ju vara värt att påpeka att det mest minneseffektiva systemet har varit Symbian OS där det gick att multitaska järnet med 32 MB RAM på t.ex P910i. Där kan man verkligen tala effektivitet.

    Jag upplever såväl Android som iOS som rejält minneskrävande när jag jämför med Maemo, MeeGo och Symbian. Google lär dock vidta åtgärder i.o.m Fuchsia och mikrokerneln (Symbian var också ett mikrokernel-OS).
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tvivlar på att det är något som bara kan konfigureras om. Varför skulle man inte vilja ha bästa möjliga responsivitet?

    Som nån skrev tidigare så hade Google ett speciellt team som arbetade med att förbättra just detta på Google Pixel men det räckte inte hela vägen.
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    I bl.a. RR 5.8.2 finns möjligheten att konfigurera om parametrar som rör pekskärmens responsitet. Dock har jag inte forskat just denna del eftersom jag inte upplever några problem med standardinställningarna.

    Det som komplicerar frågan är att det verkar saknas en standard för vad som är bra och dålig skärmresponsitet. Vilket input lag bör man komma ner i? Hur skall man konfigurera digitizern? Vilka värden är kritiska, d.v.s när märker man förbättring eller försämring? Hur fort bör det skrollas i förhållande till fingerrörelsen? Hur bör skärmen reagera om användaren först gör en snabb rörelse men sedan saktar ned?

    Det vore intressant att ta del av undersökningar i ämnet. Jag vet att nya digitizers har lägre input lag än äldre som kunde ligga på runt 120 ms men som sedermera reducerades till 60 ms och (vill jag minnas) ned mot 10-20 ms.
     
    Ara gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det går inte heller. iOS har låg input-lag och jag har bara stött på en telefon som haft lägre och det var Xiaomi Mi Mix. Annars finns det flera som är likvärdiga såsom Mi Max, några LG telefoner och S7 ligger också rätt lågt utav de jag testat.

    Men det är inte hela sanningen. Även de Androids som har lika lite eller till och med mindre input-lag upplevs ändå inte lika responsiva för grafiken hänger inte med lika bra vid hastiga och plötsliga svepningar. Det bara är en sån skillnad i grunden mellan de olika systemen. Det är inget som går att justera med parametrarna i RR för det har bara att göra med friktionen i skrollen och sådana saker.

    iOS är helt enkelt bättre på att exakt följa fingrets rörelse under snabbare rörelser.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Precis. Om Android ska kunna komma nära krävs en total omkodning. D.v.s. UI't som mestadels är kodat i Java måste skrotas till fördel för C++, Swift eller vad nu iOS är kodat i.
     
  6. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Vad har @AVR4000@AVR4000 för telefon dagligen?
     
  7. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Det kommer nog inte att hända så länge det finns mer än en tillverkare av hårdvara till android. Skulle ju vara omöjligt att kompilera om koden för vartenda telefon/platta/klocka som finns. Betydligt lättare för Apple som styr hårdvaran själva.
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Daily driver: Xiaomi Mi Max Helium 4/128 med RR 5.8.2.
     
    Ara, maxin och jnsson gillar detta.
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men om man inte vill ha låtarna nedladdade utan bara bara strömmat? Då borde ju utrymmet inte minska. Har SPOTIFY för at strömma, inte för att spara låtarna. Då vi inte har pott på mobil data. Fast nog andvender jag WiFi också.
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Tycker hela den här tråden visar ganska väl varför många väljer iOS framför Android. Helt enkelt för att många inte bryr sig, de köper en likadan telefon som kompisen har, eller säljaren i butiken rekommenderar. iOS funkar till 99,9% till det som gemene man vill kunna göra med en telefon, och på ett ganska användarvänligt och stabilt sätt. Visst är ofta Android mer kraftfullt och har långt mkt mer möjligheter än iOS, men för den stora skaran är det fullkomligt oväsentligt då de inte efterfrågar funktionerna. Vanligt folk läser inte här, eller gör forumtrådar för att jämföra batteritid under specifika förhållanden, eller tipsa om funktioner Tasker kan utföra . Vi här representerar inte majoriteten, fråga nån bekant som gärna är är 40+ och de flesta vet knappt vad de har för telefon . Sen att åsikterna går isär gällande vad som är att fördredra även här bland oss är bara trevligt, en saklig diskussion är oftast bara kul.
     
  12. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Det är min uppfattning med. i-produkter duger till de flesta, och det fungerar som tillverkaren tänkt sig utan att användaren behöver engagera sig allt för mycket. En solklar mainstream produkt.
    Numera fungerar Android nästan lika bra ur denna synvinkel, men så är det detta med vana och tillhörighet, "alla har ju iPhone", och man vill inte vara utanför.
    Det som är anmärkningsvärt är att Apple har lyckats hålla kvar en hype kring sina produkter. I dagens marknadsläge är det som att Dacia skulle höja priset till högst på marknaden och bli populärast, trots alla avsaknader av möjligheter och funktioner. Själv så ser jag iPhone användare som kanske inte den tekniska eliten.
    Jaja, det är bra att iPhone finns till de ointresserade, "statusjägare" och äldre för att sammanfatta.

    Och sen det där med 40+ kommer du få äta upp big Time när du når den åldern, vilket går blixtsnabbt [emoji48] [emoji23]
    60+ är kanske mera rätt.
     
    Last edited: 22 feb 2017
    Ara gillar detta.
  13. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    närmar mig 40 med stormsteg... Och jag vill faktiskt påstå att iOS faktiskt är det bättre alternativet för många som inte bryr sig. Kör iOS sen oktober efter många år m Android, och iOS bjuder på en stabilitet jag inte sett på någon av mina Androidtelefoner, inte minst en stabil batteritid. Alla mina Androidlurar har haft en tendens att viss dagar balla ur och sluka batteriet på alldeles för kort tid. Min iphone SE har ett löjligt litet batteri på pappret, men är betydligt bättre i praktiken än tidigare telefonen jag ägt.
     
    dannejanne och iterva gillar detta.
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Samma åsikt/scenario för mig.
    Förtydligande:
    Frustrations faktor nr 1 för mig med android var att jag sällan visste hur batteriet faktiskt skulle hålla från en dag till nästa. Då telefonen är ett viktigt verktyg i mitt arbete och jag inte alltid kunde ha batteri bank med mig gjorde valet enkelt att gå över till ios. Just för att jag prioriterar verktyg som faktiskt underlättar mitt arbete.
    I framtiden när mina förutsättningar ändras så kan jag mycket väl tänka mig att gå tillbaka till Android heltid.
     
  15. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Precis vad jag kommenterat om i den nya batteritesttråden - Apple ger ett stabilt batteri som regel. Man vet ganska exakt vad den klarar av och den varierar ganska lite från dag till dag. Android lurar är som regel inte alls lika stabila, en dagen har man fantastiskt batteri, nästa en katastrof. Vill då bara kunna använda sin telefon och lita på den är iOS svårslaget. Orkar man sitta och pilla och övervaka så funkar Android
     
    iterva gillar detta.
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tycker det är intressant detta med batteritiderna och trots vissa förklaringar om "vanligt folk" etc och huruvida de läser forum eller startar trådar kvarstår faktumet att det vore bra att få data på strömförbrukningen. Hade jag haft en iOS-enhet tillgänglig hade jag testat den rejält ifråga om batteri och SOT.

    När det gäller synkning och uttalandena om att man i iOS kan ha autosynk och platstjänster på "hela tiden" eftersom det "endast drar någon procent" hittade jag en bra artikel som beskriver det hela närmare. Min uppfattning om att iOS använder sig av intervallsynk och dito för positionering är verifierad. Det framgår klart och tydligt att dessa tjänster påverkar batteritiden och att "överanvändning" av dem ur apperspektiv har en klar effekt. Därför uppmanas utvecklaren att inte skriva en app som synkar och pollar position för jämnan utan att det bör hållas till ett minimum - d.v.s så mycket som behövs för önskad funktion men utan att appen konstant ligger och synkar eller kör positionsuppdateringar. Resultatet är helt enkelt synkning med ett intervall som apputvecklaren kan reglera och även att synkroniseringstypen (iOS erbjuder en del alternativ där) väljs med omsorg för att hålla nere strömförbrukningen.

    Slutsatsen av detta är att iOS erbjuder två olika lägen för synk och platstjänster: Av (dessa tjänster nekas) eller ett läge som kallas "På" utåt användaren men i själva verket är "intervall". Detta intervall kan apputvecklaren styra. Appen slår av synken (går i vila, inget synkanrop görs, enheten går i deep sleep) och sedan med ett bestämt intervall sker en kort "synkpuls" (vars tid man försöker hålla nere till ett minimum) och så åter till deep sleep.

    Denna intervallsynk motsvarar det som man kan köra på andra enheter också, d.v.s att synken körs under X tidsenheter, annars deep sleep. Inte att den är "på" i bemärkelsen "synkning pågår ständigt".

    På mina egna enheter kör jag strömhantering som liknar Apples intervallsystem d.v.s att synkronisering sker under bestämda tider istället för "hela tiden" (sker det hela tiden kan enheten inte gå ner i deep sleep - detta framgår tydligt av rekommendationerna till iOS-utvecklare, d.v.s tjänsterna bör inte missbrukas eftersom det kortar batteritiden i onödan då enheten väcks för att synka). Samma med platstjänsterna, dessa kör jag automatiskt på appbasis. Så fort en app som vill ha positionering körs kickar dessa tjänster igång och då med positioneringsgrad jag själv finner lämpligt (finns ingen anledning att ha GPSen på i de fall strömsnålare triangulering räcker).

    På mina egna enheter håller sig strömförbrukningen inom givna ramar. Jag upplever inga skillnader i standbyförbrukning från dag till dag. Enda variationerna är de som skapas av användningen av uppenbara skäl (är skärmtiden en timme eller tre timmar och liknande). Plötslig förbrukningsinstabilitet eller att enheten tömmer batteriet utan någon anledning har jag inte upplevt. Således motsvarar mina erfarenheter av mina enheter de egenskaper som tillskrivs iOS (låg strömförbrukning, stabila batteritider, obefintlig eller låg variation).

    Längsta standbytestet är 368 timmar ungefär på en Xperia Z Ultra. Då testade jag helt enkelt hur länge enheten kan ligga i standby och det gick långt över förväntan.

    En sak är klar: Apple använder sig av aggressiv strömhantering vilket är bra. Däremot måste det påpekas att själva metoden inte är "magisk" på det viset som det ibland låter (d.v.s att iPhone närmast är rena evighetsmaskinen som kan köra autosynk på tiotals konton och ha GPSen på hela tiden utan att batteriet påverkas mer än någon procent) - det handlar helt enkelt om åtgärder som maximerar tiden i deep sleep och att apputvecklarna skall undvika att slösa med batteriet (d.v.s synka för jämnan och polla positionen mest hela tiden). I vissa debatter (på andra forum) har det just serverats historier om iPhone med "flera mailboxar som synkas hela tiden" och "GPSen på hela tiden" samtidigt som den endast tappat 1-2% över natten (ungefär åtta timmar). Mot detta ställs då "Androidenheterna" (Android=Samsung TouchWiz/Grace UX) som i princip går från 100% till 30% över natten eftersom "Android" är ett undermåligt system som inte gör annat än tömmer batteriet hela tiden.

    Enda sättet det ens skulle gå teoretiskt är om Apple lyckats få fram funktionen "deep sleep-synkronisering" (alltså att enheten kan synka utan att väckas ur deep sleep) ihop med en GPS-mottagare som är den mest strömsnåla på marknaden (håller kontakt med satelliterna hela tiden samtidigt som dess förbrukning är lägre än t.o.m WiFi-radion eller i varje fall inte högre).

    Som väl är råder dock inte magi här utan ledordet är "intervall" och att hålla enheten i deep sleep så mycket som det bara går för att spara ström och förlänga batteritiden.
     
  17. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jag märker ingen skillnad alls mellan min iOS/Android här. Men jag kanske har haft tur. På jobbet är det mest iOS-folk som får sitta med laddaren i, varför vet jag inte.
     
    Ara och jnsson gillar detta.
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det stämmer delvis med mina egna observationer. Jag har själv gjort den iakttagelsen och även fått låna ut min powerbank då det varit iPhones som krävt stödladdning inom några få timmar av aktivt användande.

    Nu säger jag inte att detta innebär att iOS är strömkrävande men däremot antyder det (vilket är logiskt) att det lyder under samma regler som andra system och hårdvaror. Nämligen att man inte kan få "längre batteritid än batteristorleken räcker" ur en enhet. Använder man en iPhone med en specifik storlek på batteriet får man ut en skärmtid som helt enkelt motsvarar detta. Alltså inte "min iPhone med 2700 mAh räcker lika länge som X med 5000 mAh".

    I min batteritråd har jag länkat in en YouTube-video på en timme som är avsedd för att bedöma skärmtid på enheter. Det vore ytterst intressant att se vad iPhone ger där, d.v.s batteri Före och Efter. Helt enkelt: "Hur mycket drar den när man tittar på YT i 1080p via WiFi i en timme?" (frågan gäller samtliga enheter med alla plattformar förövrigt).
     
    Ara gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag är själv programmerare och enormt tekniskt intresserad. Är verkligen ingen statusjägare (90% av min garderob är svarta t-shirts från Dressman). Är 33 år gammal. Är medlem i Uppsala Tech tillsammans med många otroligt duktiga och kreativa personer i alla åldrar. Vanligaste telefonen? iPhone.

    Min egen helt ovetenskapliga syn på saken är att Android är vanligare bland "sysadmin"-typen, dvs de som tycker att det är minst lika roligt att bara pilla och fixa med själva telefonen som att använda den kreativt. iOS är vanligare bland användare som lägger mer vikt vid appar och att använda telefonen som ett verktyg för att uträtta saker.

    Precis så är det med mig. Jag har en iPhone för att det är det bästa verktyget för att få mitt jobb gjort snabbt. Men jag har också en Android för att jag älskar Linux och gillar att pilla, trixa, tweaka och hacka.

    Men att gå så långt att säga att man inte kan vara intresserad av teknik, ointresserad av statussymboler och yngre men samtidigt använda iPhone tycker jag stämmer dåligt överens med min världsbild.
     
    stealth.pilot, Fille84, maxin och 3 andra gillar detta.
  20. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Vilket "vackert" inlägg, i brist på ett lämpligare uttryck. För många år sedan ville jag ha en Iphone, mest för att det var vad "alla andra hade". Jag gillade vad Apple gjorde på övriga fronter vad gäller datorer/Ipad/Ipod etc. Men jag gjorde aldrig slag i saken. Har haft enbart Android telefoner sedan de blev en "grej" och i dagsläget har jag inga planer på att bryta den vanan. Jag gillar att möjligheten att sitta och "mecka" alltid finns där med Android även om jag inte alltid utnyttjar den, det är väl en sorts trygghet på något sätt.

    Jag uppskattar dock Apple baserat på helt andra faktorer så som just användarvänligheten och finner det snarare fascinerande att de lyckats få ett varumärke som Iphone att gå hem hos lite vem som helst. Har en farfar på 87 bast som använder en dagligen. Han nyttjar givetvis inte den till dess fulla potential men att han faktiskt orkar försöka är riktigt inspirerande, hoppas själv jag är sån om/när jag blir så gammal :P Summasummarum; Jag instämmer i det du skriver!
     
    Droid96 gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.