Tips: Rocker (Bynk) - Betalkort, lån etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 30 sept 2019.

Taggar:
  1. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
  2. Some1

Some1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Vad innebär det för förändringar hos Rocker?

3. Cashback

Cashback Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Det vet vi inte än. Jag hade höga förväntningar på Rocker vid lanseringen för flera år sedan. Ingenting gick som det skulle och i dagsläget har Rocker inget intressant att erbjuda.

4. Lowvalued

Lowvalued Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Det var ett bra tips. Men Amex blue betalar bara ut cashback en gång per år? Känns ändå värt att behålla rocker ifall jag gör det till ett kreditkort, lätt att få mycket cashback då procenten är så hög, kostar dock.

Sedan tror jag man alltid måste ta ut summan man ska få utbetalt i cashback? Alltså ska jag få ut 200kr cashback, så måste jag utnyttja 200kr från krediten och ta ut till mitt vanliga konto på rocket så 200kr kan fyllas på krediten.

Så jag antar att krediten måste användas då?

5. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    avslutade mitt rocker konto för några år sen 20 jul 2023
    igår fick jag e-post från rocker
    var vänlig bekräfta din e-post

Last edited: 24 maj 2024
  6. joama73

joama73 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Samma här känns oseriöst trodde de var tvungna enligt GDPR att ta bort insamlad data om kunder efter x antal månader från att kunden avslutat sitt engagemang.

7. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 946
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Vet inte exakt hur länge de behöver spara datan med tanke att det är betalningar, konton etc inblandat. Men jag skulle tro ett par år utan att ha sökt något i fråga. Är nog lite extra sen EU införde lagen om penningtvätt osv.

8. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 784
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du har missuppfattad GDPR, GDPR gör det bara möjligt för dig att begära att din data raderas, det vill säga onödig data som inte behövs för att utföra tjänsten.

Till exempel du kan begära din chef att glömma dig på företaget, men det kommer ändå behöva behålla typ ditt bankkontonummer och likande för kunna betala ut lönen.

Men har det typ photon på dig, eller filer med ditt namn i som inte behövs så ska det raderas.

Du kan också begära hos din kommun att bli bortglömd, det innebär att det behöver radera dig i skolregistret och likande och alla bilder och filer som innehåller dig.

Men det kan inte ta bort ditt slutbetyg till exempel.

När det gäller operatörer så är det IP loggar och historik men behöver fortfarande nödvändig information för faktura för tjänsten och hålla i gång den.

Men däremot ska data rensas automatiskt hos operatörer inom 6 månader. typ GPS lokationer, samtals historik etc, det behövs egentligen bara månadsvis sparad för kunna fakturera om man nu betalar per minut taxa vill säga vilket väldigt få gör idag.

Däremot rocker borde du kunna få bort allt samtidigt som du avslutar konto och begär och bli glömt.
    Utfall det inte är ett räntekonto det kan behövas för ange korrekt data till skatteverket tillexempel. Då blir det årsbasis.

joama73 gillar detta.
  9. Znork

Znork Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Telefon 3:
    Samsung S20 FE 5G
    Fick meddelande av Erik Penser:

Sparsamarbete mellan Erik Penser Bank och Rocker AB avslutas

Du har ett Sparkonton via Erik Penser Bank som du även har tillgång till via Rockerappen som tillhandahålls av Rocker AB. Med anledning av Nordiska AB:s förvärv av Rocker AB kommer du som kund inte längre ha tillgång till information om eller göra insättningar och uttag till ditt Sparkonto via Rockerappen. Tillgång till information om Sparkontot via Rockerappen kommer att upphöra den 3 oktober 2024. Möjligheten att göra insättningar och uttag via Rockerappen kommer att upphöra den 9 september, då behöver du istället logga in via penserspar.pensers.se för att göra insättningar eller uttag till ditt konto.

Du som kund kommer i Rockerappen att erbjudas att flytta ditt sparkonto till Nordiska, om du väljer att göra detta kommer du att behålla funktionalitet som finns i appen på samma sätt som idag. Om du väljer att behålla ditt konto hos Erik Penser Bank så kommer du efter den 3 oktober enbart att kunna få tillgång till ditt konto genom att logga in på penserspar.penser.se.

I och med att samarbetet upphör kommer villkoren för kontot att ersättas med nya villkor, de befintliga villkoren upphör gälla per 3 oktober. Dina nya villkor finns tillgängliga på Penser.se/penser spar/​

Inte fått något meddelande i appen än men det kommer kanske vad det lider får man hoppas.

10. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    betyder detta på att rocker kommer upphöra totalt?

alltså inte går att betala med gpay

11. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Så tolkar jag det.

12. Znork

Znork Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Telefon 3:
    Samsung S20 FE 5G
    Nu har det kommit info i appen gällande sparkonton, istället för Sparvalv så erbjuds bara rörliga räntor (3,05% med kostnadsfritt paket). Vill man ha mer ränta behöver man skaffa Rocker Plus eller Premium.

Själv väljer jag alternativet att inte göra något och istället hantera Penserkontona via Penser.

13. tag

Mottagna gillanden:
    1 784
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Själv flyttade jag mitt sparande till Qliro rörligt sparande är 3,40%, och det betalar också ut räntan månadsvis istället än årsvis, vilket bygger räntan snabbare.

14. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    816

MINA ENHETER

Den årseffektiva räntan är 3,4%, dvs de har redan räknat in ränta-på-ränta-effekten.
    Så du bygger inte ränta snabbare än ett konto som ger 3,4 % med årsvis kapitalisering.

15. tag

Mottagna gillanden:
    1 784
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja årsräntan är 3.4% men den ränta du tjänar in i Januari betalas ut den 1 feburari månaden där på, det pengarna drar räntan på, men många banker betalar ut räntan den 1 januari året därpå, och bruka normalt sätt först då börja dra ränta på den intjänade räntan.

Kan finnas banker som räknar intjänat ränta som inte har betaltds ut ännu på konto att dra ränta även på den delen, men alla banker gör inte så utan börja först räkna in det kapitalet först när det har betalts ut till konto.

16. fraxion

Mottagna gillanden:
    816

MINA ENHETER

De skriver inte exakt ut vad de menar med årsränta, men generellt brukar bankerna alltid marknadsföra den räntan som ser högst ut för kunden. Därför är min gissning att det är den årseffektiva räntan som de marknadsför och som är 3,4 %. Men jag har mailat deras kundtjänst för att reda ut om det är årsaffektiv ränta eller nominell ränta som de marknadsför.

Så givet det antagandet så är det alltså inte gynnsamt att välja Qliros konto jämfört med ett annat konto som ger 3,4 % i årsffektiv ränta men med årsvis kapitalsering. Detta beror på skatteavbränningen på Qliros konto. Varje månad räntan betalas ut dras även skatt, medan ett konto där du får räntan i en klump vid årsskiftet så dras hela skatten då.

svenix gillar detta.
  17. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Men vi pratar om en väldigt liten skillnad mellan nominell och effektivränta i alla fall typ <0,1%. Sen har vi 30% skatt på det.

Har ni 10 millioner på sparkontot så att det spelar en så stor roll eller hur?

18. fraxion

Mottagna gillanden:
    816

MINA ENHETER

Nej det blir inga gigantiska skillnader. För Qliros del och med antagandet att det är 3,4 % effektiv ränta så ger Qliro 1096 kr mindre i ränta efter skatt per år jämföert med en motsvarande bank som ger 3,4 % i ränta och betalar ut vid årsskiftet (givet placerat kapital på 10 miljoner).

Men det jag vill belysa är att många tycker det är så fantastiskt med månadsvis kapitalsiering men de glömmer då ofta att räntan som redovisas redan har tagit hänsyn till "ränta-på-ränta"-effekten (årseffektiv ränta) OCH att eftersom skatten dras varje månad istället för årsvis så blir resultatet en sämre ränta.

svenix gillar detta.
  19. tag

Mottagna gillanden:
    1 784
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Första hundringen är ju alltid gratis skatt på, bruka mest ha mindre summa på sparkonto, typ upp till 25.000, ska kunna täcka möjliga plötsliga utgifter, resten är sparad i ISK, fonder & aktier.

Så det är alltid bra ha sparkonton som man har snabb tillgång till med så hög ränta som möjligen med fria uttag, så man inte möjligen behöver sälja lite aktier, eller fonder för frigöra pengar.

20. Penmax

Penmax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Måste säga att jag är nöjd med rocker använder det för att göra kontaktlösa betalningar med google wallet