[ROM] [froyo] Swedish Spring RLS5 [2011-04-19] [Gen1]+[Gen2]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 16 mars 2011.

1. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag hade stock 2.1 och körde in denna ROM, som är 2.2. Är det gen1 eller gen2 jag har då?

2. zaver

zaver Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

3. Mikdroid

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Skulle precis skriva att jag hade fixat den appen. Hade gen1. Angående överklockningsprogrammet som följer med, är det bara att välja i rullistan klockfrekvensen och välja utför? Hur högt törs man gå innan Blade:n blir helt ostabil?

4. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det flesta rullar stabilt på 691 eller 711, vissa till och med högre. Min klarar endast 691 stabilt.

5. Mikdroid

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Fick upp den till 710 och den rullar på bra men upplever dock att Angry Birds laggar ändå på tyngre banor. Vilka indikationer kan man märka av ifall den blir ostabil på för hög klockfrekvens?

6. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mobilen fryser helt och startar om efter ett tag. Är väl i princip bara det.

7. Priminima

Priminima Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Two
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    Chroma
    För mig blev det också så men det blir rätt om du först startar den med power-knappen och sen så fort androidgubben dyker upp så trycker du ner volym ner

8. RayIV

RayIV Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jag tog mig idag modet att för första gången laborera med min telefon, och efter ett tag lyckades jag få in kallt kaffes senaste release, tack för det!

Nu står jag dock med massor av frågor, hoppas kunna få några besvarade.

1. Mitt WiFi har slutat fungera, den kan inte söka av och hitta mitt trådlösa. Har försökt hitta någon lösning bland inställningarna, samt startat om.

2. Alarmet som är standard, har inte det ljudet jag hade innan, jag hittar ljudet bland ringsignalerna, kan jag välja en ringsignal som alarmsignal, i så fall vart skall jag gå in för att ändra det?

3. Det fanns några nya appar nu som jag inte känner till, kan någon säga kort vad de är bra för så jag vet om jag har användning för dem
    -No frills CPU Kontroller, gissar man kan överklocka här, men vad skall jag ändra på? Skall jag ändra min frekvens något? SKall jag bocka i "utför vid boot"? Vad är guvernör smartass? Vem har röstat fram honom?? ;-)
    - Spare parts Vad gör jag där inne?
    - Är ju superuser efter att ha Rootat, behöver man in där och göra något?
    - VM Heaptool Vad skall jag ändra här?

I baren som ligger i andra startskärmen, där man kan koppla i ur WiFi, Blåtand, GPS ändra ljusstyrka m.m. har en ny symbol lagts in, gissar det har med minneskortet att göra, eller simkortet? vad är den till för?

Har länge funderat på att göra batteritricket, det pratas om något batteriwipe, hur gör man själva wipen? Behöver jag något nytt program för det?

Det var nog allt, kan du bara svara på en enda fråga blir jag glad om du gör det.

Tack,

9. Ythle

Ythle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om jag flashar clockworkmod x880 och det misslyckas, kan jag återställa recovery med min dump jag gjort av orginal recoveryn? Eller blir den helt brickad?

10. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

RayIV:

VM Heaptool, sätt det på 32 om det inte redan är det. Orkar inte förklara (och har inte själv helt koll på) vad det är och vad som händer men har visat sig att 32 är bäst för Bladen.

Antar att det är ikonen för datatrafik du menar när du säger minneskort, för det ser ju ut som något sånt.

Spare parts är en app där du kan kolla vad som drar batteri och massa sådan information.

Och angående överklockning, de flesta mobiler är stabila på 691 eller 710 mhz, du får helt enkelt prova dig fram. Det som händer om du sätter en för hög frekvens är att mobilen fryser och startar om. Sätt INTE "utför vid boot" om du inte är 100% säker på att din mobil klarar frekvensen, annars kan du få lite större problem.

Kolla FAQ här på bladeforumet, det kan nog hjälpa dig en del. Hoppas du får ut lite av mitt inlägg i alla fall, är ganska trött.

Last edited: 27 mars 2011
  11. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

"2. Alarmet som är standard, har inte det ljudet jag hade innan, jag hittar ljudet bland ringsignalerna, kan jag välja en ringsignal som alarmsignal, i så fall vart skall jag gå in för att ändra det?"

Scrolla ner till hur man lägger in ringsignaler, alarm etc.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9493

"3. Det fanns några nya appar nu som jag inte känner till, kan någon säga kort vad de är bra för så jag vet om jag har användning för dem
    -No frills CPU Kontroller, gissar man kan överklocka här, men vad skall jag ändra på? Skall jag ändra min frekvens något? SKall jag bocka i "utför vid boot"? Vad är guvernör smartass? Vem har röstat fram honom?? ;-)
    - Spare parts Vad gör jag där inne?
    - Är ju superuser efter att ha Rootat, behöver man in där och göra något?
    - VM Heaptool Vad skall jag ändra här?

De andra har redan besvarats, men vad du ska göra i spareparts står i första posten på modaco(tips and tricks). Du hittar länken i första posten i denna tråd. Men sätt animation på "fast".

"Har länge funderat på att göra batteritricket, det pratas om något batteriwipe, hur gör man själva wipen? Behöver jag något nytt program för det?"

Wipe batterystats i Clockwork. Antar att du har det då du lagt in Swedish Spring via clockwork.
    Denna om du ej har clockwork(tänk på att Bladen blir grön innan hundra procent, så låt den ligga på en stund till)
    https://swedroid.se/htc-tipsar-desire-agare-om-batteriknep/

Denna med.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26281

12. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

13. RayIV

RayIV Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för era svar, haft stor nytta av länkarna med massa bra tips, jag har lärt mig massa nytt.

Ännu en del saker jag önskar svar på, framförallt WiFi problemet.

jme2010->
    2) Efter SS kom en ny ikon i powerbarwidgeten, ser ut som ett sdkort med två pilar som pekar åt olika håll. Vad är det?

Jag tror det är 3g av/på jag kunde iaf inte komma ut på nätet när jag bockade ur den.

14. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är all datatrafik

15. söderbäck

söderbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är internet-trafik över mobilmastnätet.

16. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Telefonen blir inte brickad för att du flashar fel recovery partition. Recoveryn används bara när du bootar med volym ner nedtryckt. Det som händer om du skjuter sönder recoveryn, genom att t.ex. flasha en Gen1 version av Clockwork, är att du tappar möjligheten att göra factory reset.

Det som är lite läskigt med de nya telefonerna är att ZTE verkar ha kopplat bort "bootloader"-läget. Dvs, det man normalt sett hamnar i när man bootar med volym upp nedtryckt. Detta gör att man är beroende av ett fungerande Android operativ för att kunna flasha recoveryn.

Hursomhelst, så länge du bara pillar på recovery partitionen och har en fungerande android installation på telefonen så bör det inte vara någon fara. Och när du sedan har en fungerande Clockwork installerad så bör det inte få att bricka den så länge Clockwork ligger kvar. Det enda jag kan komma på som skulle kunna bricka en Gen2 telefon är om man installerar en återställnings-ROM för Gen1 eftersom den då även skriver över recovery partitionen.

Ythle gillar detta.
  17. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ok, tack för svar ang. 3g-ikonen!

Men återstår No Frills CPU grejen:
    Om man inte sätter "utför vid boot", sker inte överklockningen efter en omstart då? Måste man manuellt starta överklockningen varje gång man startat telefonen menar jag?

Jag ställde in 710mhz samt utför vid boot, och det funkar felfritt än så länge.

18. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Man måste då överklocka varje gång man startar om telefonen. Så man skall klicka i det om man inte vill göra om det är varje man startar om telefonen. Men först se till att telefonen är stabil på den frekvensen annars riskerar man att telefonen inte startar.

19. Notoriouz

Notoriouz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tycker att telefonen är skit seg i menyn... när man scrollar bland apparna. Däremot när man spelar så flyter de på riktigt bra i tex: NFS shift. Tidigare hackade det lite o styrningen hängde sig.

Men annars är telefonen fortfarande skit dålig haha... Längtar efter SGS2..

20. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Fast med NoFrills CPU control så känner den av ofrivilliga omstarter och klockar inte efter en sådan. Testa att rycka batteriet när du har "utför vid boot" ikryssad så får du se.