Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu ska jag försöka skriva ett ganska sakligt inlägg här om mina erfarenheter.

Jag köpte en HTC Hero ganska omgående när den kom och har varit både nöjd och missnöjd. Först nöjd, som med alla nya saker, sedan lite missnöjd över att den trots allt är ganska slö. Sedan nöjd igen med alla custom ROMs och särskilt den senaste tiden när ROMarna till HTC Hero har tagit riktig fart.

Jag hade min HTC Hero till i måndags då jag hämtade min iPhone 4 och helt enkelt bytte "sida".

Vid jämförelse mellan dessa två så är iPhone 4 bättre men jag tycker inte att bytet är "helt otroligt stort steg".

Visst är skärmen bättre, större och telefonen är rappare. Dock så saknar jag widgets och många av de många gratisapplikationer som har varit mycket bra. Jag har lagt ca 200kr på appar under de tre dagar för att uppnå ungefär samma funktionalitet som jag till Android lade 40kr totalt. Då ska det dock nämnas att jag använder Google Apps till min domän och la 45kr på GeeTasksPro för att få tillgång till GTasks på ett bättre sätt än Googles sida. Dessutom lade jag 75kr på Things för att få en bra applikation för att ha en to-do lista. Kan väl jämföras med t.ex. Astrid till Android.

Dessa applikationer är dock de som har krävts för mina specifika behov och räknas dessa bort så har jag köpt något spel och lite annat. Även en ersättare till TVJunkie införskaffades ganska omgående.

Ett annat stort minus för iPhone 4 är så klart iTunes. Tycker det är slött, omständigt och allmänt i vägen. Dock något jag får leva från och med nu. Notera dock att jag har Windows och utgår från att det fungerar bättre på en Mac.

En stor eloge till iPhone 4 för det underbara skärmtangentbordet som helt enkelt känns rymligare och bättre än alla de jag har testat till Andriod. Både på min Hero och de jag känner som har Desire. Där vinner iPhone. Detsamma gäller kameran men det är väntat då iPhone är så pass ny och ingen Android har hunnits lanseras med en kamera som matchar, men jag utgår från att det kommer.

Jag känner mig heller inte inlåst i telefonen (ej jailbreakad) och känner inte att jag saknar möjlighet att ändra det jag behöver ändra på i den meningen. För ärligt talat så tycker jag inte att samma behov av att rodda runt finns i iPhone. Inte än i vart fall.

Vad gäller GUI så vinner iPhone eftersom det mesta känns sammanhängande och rent och även apparna följer samma norm som operativet. Här behöver Android bli bättre. Jag saknar dock VERKLIGEN snabb åtkomst till att ändra BT, GPS och WiFi till av/på som med Androids power widget.

Angående BT och Wifi så tycker jag även att detta är snäppet bättre på iPhone. BT-profilen kommunicerar tid och annat till mitt headset vilket jag inte upplevt på Android än. Wifi vaknar till och ansluter snabbare till Wifi än vad det gjort med Hero och de Desire jag har testat.

Trots ovan punkter så tycker jag att Android är skitbra men att helhetsintrycket just nu är något bättre på iPhone. Var detta slutar återstår att se men det krävs inte mycket för att Android ska komma ikapp på detta punkter och särskilt GUI ryktas det ju en del om till Gingerbread.

Notera även att jag heller inte har några problem med antennen utan snarare oftare får 3G hemma än vad jag fick med min Hero. Oavsett hur jag håller telefonen (inget bumpercase).

Annat minus är att det är ganska dyrt med sladdar till iPhonen...

Ha även i åtanke att jag trots allt mycket väl kan tänka mig att återvända till Android och egentligen bara bytte till iPhone för att se om gräset är grönare på andra sidan. Just nu är det lite grönare men har några bruna fläckar här och där.

Feel free to flame.

2. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Bra och intressant skrivet kosmiq.

Man ska dock också komma ihåg att du jämför med en (med telefon mått mätt) riktigt gammal produkt (Heron). Också jämförelsen med Desire kan ju halta lite då iPhone är ganska mycket dyrare än Desire (och nej, jag vill inte starta ännu en prisdiskussion :)).

Jag skulle absolut kunna tänka mig en iPhone 4 men det extra lilla flytet i operativsystemet och bättre skärmen väger inte upp fördelen med att kunna ha widgets, därför kommer jag nog stanna med Android ett bra tag.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Ja skulle iPhone få igång widgets på samma vis som Android, sänka priset till en vettig nivå samt glömma iTunes skulle det inte funnits många saker kvar som talar emot ett byte. Men de sakerna är såpass viktiga att de, för mig personligen, väger för tungt för att sälja min Liquid.

4. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tittade på Iphone 4 för ett tag sen. Wow, var mer som att ta i ett exklusivt smycke/klocka mot en telefon. Klart häftigare än min plastiga Galaxy. Otroligt fin alltså. Sen slog man på den. Jaha, det ser ut så fortfarande ja...Snacka antiklimax.

Tycker Iphone OS största problem är att man inte kan ha ett hanterbart filsystem. Var finns filhanteraren? Jag vill kunna spara bifogade filer i ett mail var jag vill på telefonen. I den mappstruktur jag skapar för att hålla ordning och reda.. Det tänket finns ju inte....

Jag är impad av Apples telefon. De levererar ett paket, det som funkar, det funkar 100%. Hade en användare på en sajt som jag driver som gick från Iphone till Galaxy S. Han bytte program mot motsvarande till Android och upptäckte då ju att han inte kunde posta bilder. Visar sig att iphoneprogrammets tillverkare hostade bilder som han då kunde bädda in på vår sajt. Inget han ens märkt, det bara funkar direkt. Så är inte Androidprogrammen (ännu). Dit är det en bit kvar, och det är det som är apples styrka. Finns det till telefonen, funkar det och det funkar 100%. Finns det inte så finns det inte. Till Androidtelefoner är det mer liksom halvdant och funkar sådär. Men i princip ALLT går att göra.

Mina 5 öres-funderingar....

Last edited: Sep 1, 2010
  5. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Bernard och jag brukar säga att det iPhone gör, gör den ofta bäst av alla. Frågan är därför vad den inte gör - och om man kan vara utan detta.

Det är helt upp till var och en, personliga preferenser styr.

6. kosmiq

MINA ENHETER

Vad gäller priset på iPhone så är det värt att notera att jag totalt landar på 5195 för själva telefonen. Som alltid tillkommer abonnemangskostnader på detta men det gäller oavsett telefon man har. Om jag tagit telefonen på två år hade jag i stället betalat 4800.

När jag skaffade min Hero så betalade jag totalt mer för den än vad jag nu landar på för min iPhone. Båda gångerna har jag tagit 12 månader med tillägg per månad och betalat en klumpsumma bestämd av Telia utifrån bindningstid och hur mycket förhöjd månadsavgift som väljs. Notera även att jag har den variant som är 16gb.

Jag har även använt Desire en del (flertalet arbetskamrater och vänner har denna med bl.a. CyanogenMOD 6 osv). Jag tycker att den är en märkbar uppgradering gentemot Hero men samtidigt känner jag inte att den är helt "wow" gentemot Hero heller. Dock absolut ingen dålig telefon men vad jag sett av Desire så vinner iPhone lite, lite på helhetsintrycket men det är verkligen inte med mycket.

Och som mannyb skrev, det iPhone gör, det gör den otroligt bra.

7. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag klämde lite på en kollegas iPhone 4 för några dagar sedan och jag kan säga att jag var inte så väldigt imponerad. Visst så är det bra flyt och det gick snabbt att ansluta till WiFi men jag saknade alla Widgets. Jag tyckte också den var fruktansvärt oskön att hålla i men jag är nog bortskämd efter ett år med Heron.

Skärmen är väldigt fin och kommer man från en gammal iPhone så är den nog fantastisk. Men jag jämför med min Hero och kan inte påstå att det jag fick nån wow-upplevelse. Jag påstår inte att Heron har en lika bra skärm utan bara att Herons skärm är såpass bra att skillnaden inte får nån större betydelse.

Jag blev inte sugen på äpplen men jag blev lite sugen på att skaffa en nyare Android. Men det får vänta tills det kommer lite nyare hårdvara med pepparkakssmak ;)

8. kosmiq

MINA ENHETER

Jag tänkte med på skärmen som ska vara så bra och tyckte inte att det inledningsvis var det största skillnaden i världen. Dock måste jag säga att surfupplevelsen är milsvid bättre än den på Hero. Skärmen är väldigt mjuk och skön att läsa på. Webbläsaren är mycket behagligare att använda men det ligger snarare i den rena prestandan och inte systemet i sig.

Den största skillnaden med skärmen har jag märkt när jag tittar på bilder och liknande, då kommer detaljer fram på ett annat sätt och där tycker jag att den vinner stort.

Huruvida skärmen är mycket bättre än den på Desire eller ej törs jag inte uttala mig om.

9. Mattepatte

Mattepatte Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har också klämt på iPhone4 och tycker den verkar riktigt bra och den ser lyxig ut...men jag måste hålla med om formfaktorn - det är nog den mest osköna telefon jag någonsin hållit i - maken till skarpa och vassa kanter! Man ska ju trots allt använda den med händerna.

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Ägaren till 4an jag tittade på kom från en 2g och han tyckte det var fantastiskt att det inte gick att se några pixlar. Men när jag tittar på min Hero på normalt avstånd kan jag inte heller se några pixlar. Tittar man nära och på sneda streck med hög kontrast går det att se pixlar men det har knappast nån praktisk betydelse vid dagligt bruk.

Att surfupplevelsen är mycket bättre kan jag förstå för Herons hårdvara var ju i princip flera år gammal redan när den kom för ett år sedan.

Hårdvaruaccelerering är också nått som Android hade mått bra av. Då kan man ha flashiga animeringar som gör att man glömmer att det tar nån sekund att starta en app. Som det är nu måste processorn både fixa animeringen och starta själva appen och det är knappast en optimal lösningen. Att GC körs i tid och otid är också nått Google behöver titta på.

11. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Härligt att det kommit att bli lite seriösa inlägg i tråden och jag håller med de flesta som skrivit de senaste inläggen, tycker också att min iPhone 4 är ganska oskön att hålla i, för kantig.
    Skärmen var inte wow i början men efter ett tag märker man hur fantastiskt bra den är, allt är superklart med grymt korrekta färger och för LCD väldigt bra betraktningsvinklar. Galaxy S har överlägsen svärta men är i övrigt avsevärt sämre.

Jag kan också mycket väl tänka mig en Android igen men kvaliteten på appar och operativ måste upp några nivåer först, jag tycker att det är roligare att använda telefonen än att leta appar som funkar som avsett och fixar på buggar.
    Samsungen fick man ju starta om flera gånger om dagen pga buggar, tex gps startade oftast bara efter en omstart. iPhone 4:an är hittills på en vecka aldrig omstartad.

12. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag säger såhär. Fängelse eller inte. Ni förstår ;)

13. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Spela häftiga spel eller leta ROM:ar utan buggar :D

14. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Personligen så föredrar jag att spela på antingen dator eller konsol á Wii/PS3/X360. Skärmen på en telefon är på tok för liten :)
    Det enda jag ibland spelar på mobilen är typ Harpan eller Blow Up :cool:
    Så nej, häftiga spel hittar man inte på mobilplattformen ;)

15. kosmiq

MINA ENHETER

Jag tänkte precis likadant gällande spel. Eller ja, jag gör det väl egentligen fortfarande med. Dock måste jag säga att Angry Birds är sjukt beroendeframkallande. Hoppas det kommer till Android snart med! :)

16. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Pinball HD och angry birds är bara två av de fantastiska spel som funkar utmärkt på IP4

17. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
  18. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    kör standardrom och nesoid, snesoid och gensoid...

det saknas inte direkt bra spel, och är inte direkt svårt att få att funka heller
    :-*

när sedan scummvm kommer ut för android 2.x...
    dååå blir det skoj...

Last edited: Sep 2, 2010
  19. skruven

skruven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

du kan verkligen ta med dig xboxen när du sitter på tåget eller i bilen några timmar. Då är det perfekt med några beroendeframkallande spel på mobilen.

Måste säga att nu på senare tid så spelar jag mer på min iphone 4 än min xbox. Det är oftast roligare än man tror med ganska simpla spel, så som angry birds.

20. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Haha, kanske inte xboxen, men såväl en laptop? Brukar dock inte spela när jag åker tåg, brukar nöja mig med film/serier eller att koppla av med lite musik. Brukar inte heller spela i bilen heller då jag allt som oftast är föraren :P

Angry Birds verkar dock riktigt kul, gillar spel med fysik och allmän förstörelse :teeth: