Trafikförsäkring införs kanske på elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av King Cobra, 7 sept 2023.

1. King Cobra

King Cobra Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    bernard och milky81 gillar detta.
  2. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Ska bli intressant hur detta påverkar och egentligen är det något som borde varit ett krav sedan första början. Lär ju förhoppningsvis bli enklare att teckna försäkring för elscootrar efter att detta träder kraft då merparten av de som kör på gatorna idag saknar CoC intyg.

DiiM gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar i alla fall som man förstått att fordonstypen är här för att stanna, så det är väl lika bra att göra det bästa av det.

Måste dock säga att det nästan är lite lustigt vilken gräddfil elbilen haft jämfört med andra elfordon, som elcyklar, elsparkcyklar och elskateboards. Dessa är så klart betydligt bättre för miljön än elbilar, men tycks inte ha någon som helst prioriet. Det finns ett ytterst litet intresse för att utöka användning, ex genom att uppdatera med fler fordonsklasser som gör att fler ha nytta av dessa fordon för att ta sig till/från jobbet osv.

Danmark är ett föredöme i jämförelse vad gäller i alla fall elcyklarna: Sådan er reglerne for speed pedelec.

Last edited: 7 sept 2023
    nalle och danne_00 gillar detta.
  4. kniff

kniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hyrscootrarna som är boven i dramat och satt "hatet" på kartan så att säga, tyvärr.

Men det är bra att det börjar inses på politisk nivå att andra moderna fordon ligger i framtiden.

Jag har kört en obegränsad G30 Max i 2 år och kommer fortsätta på det viset, har man hjälm och sköter sig ser jag ingen större risk trots att det man gör är olagligt på papper. I värsta fall åker man väl på olovlig med dagsböter som straff, högst otroligt att man kan få framförande av elscooter till grov olovlig körning..

bernard gillar detta.
  5. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Jag tror att polisen kommer prioritera detta lågt men det sätter uthyrarna i en kostnad som de inte räknat med. Så dessa kommer bli färre med den högre kostnaden.

6. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Bra...Ännu ett slag mot uthyrarna.

Det är sällan man har problem med folk som kör på en privat fordon, men alla dessa uthyrda...

7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant poäng. Kommer de behöva teckna en separat försäkring för var och en av de sparkar som ingår i deras hyrflotta som har högre effekt än 250W? Det rullar ju en hel del sådana på gatorna.

8. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Jag har mycket svårt att tro att det numera finns en enda hyrsparkcykel med högre angiven märkeffekt än 250w i Sverige.

Det är ju inte frågan om någon tekniskt mätbar egenskap, utan enbart vad konstruktören angivit, precis som med vinterdäck, där dessa anses vara vinterdäck om tillverkaren angett det.

Det som hyrcyklarna däremot kan torska på är att dom troligen väger mer än 25 kg. Det i sin tur är en direkt följd av att man ville öka livslängden på dom.

Så, en uppenbar risk är att uthyrningsföretagen återgår till billiga sparkcyklar med extremt kort livslängd.

Det vore knappast bra varken för miljö eller trafiksäkerhet.

Ett annat alternativ är att maxhastigheten sänks till 14 km/h på hyrsparkcyklar. Men om det var den saken man ville uppnå så hade det ju varit betydligt enklare att lagstifta om den saken istället för att tillåta snabbare hyrfordon med sämre hållbarhet.

bernard gillar detta.
  9. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Vi har redan diskuterat detta lagförslag här:
    Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)
    Där jag skrev följande:

Är det någon som tror att det faktiskt är någon skillnad för de som äger en egen elspark?

bernard gillar detta.
  10. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Skickade följande fråga till transportstyrelsen:

bernard gillar detta.
  11. bernard

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Mycket bra. Blir intressant att se vad de svarar.

12. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Lagen hade kunnat vara begriplig om den hade kombinerats med legalisering utav dom fordon som den handlar om.

Det som har hänt är helt uppenbart att man har blivit ålagda att implementera ett EU-direktiv, som bara fyller en funktion i länder där det är lagligt att framföra fordonen ifråga.

Dom enda lagliga sparkcyklar som går att köpa är billig skit som väger långt under 25 kg och det är ovanligt att man ser någon som faktiskt kör runt på en sådan.

Man kan jämföra det med att införa en lag som kräver en särskild drogförsäkring för partyknarkare. Inget försäkringsbolag kan erbjuda tjänsten och enda skillnaden är att det blir lite mer olagligt att bryta mot lagen.

13. Ironfist

Ironfist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Ja, jag håller med. Jag blev lite förvånad när jag läste de första kommentarerna i tråden. Lagförslaget innebär bara att vi kommer även att köra fordon utan trafikförsäkring. När man har en bil utan trafikförsäkring (t.ex. påställd men inte hunnit med försäkringen), så får man betala en straffavgift för varje dag, tills försäkringen är klar.

Nu finns det ju inte ett sådant register för ”påställda” elsparkar, men det kan ju mycket väl tillkomma någon form av schablon-straffavgift (utöver böter), om man blir ertappad.

Lagen är fullständigt meningslös och fungerar bara i Frankrike där kravet redan finns. Elsparkarna är ju lagliga där…

Jag tänker också att de behöver en registreringsskylt (som i Tyskland), vilket det då saknas plats för, på alla som sålts i Sverige (utöver G30D).

Rent praktiskt innebär det dödsstöten för alla privata elsparkar i Sverige. Precis som de lyckades med i både Storbritannien och Holland. I Holland är inte ens hyrsparkar lagliga…

14. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Registreringsskylt skulle inte behövas om försäkringen var personlig.

Det spelar trots allt ingen roll om jag äger en eller hundra sparkcyklar, för jag kan bara cykla på en i taget i alla fall. Antingen så är jag försäkrad eller så är jag inte det.

Jämför med vanlig cykel där man också saknar nummerplåt men ändå är försäkrad, via hemförsäkringen, när man cyklar.

Men som sagt, det spelar ju ingen roll så länge själva aktiviteten är förbjuden.

15. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    dom dödar ju elsparkarna helt för dom som bara spontanåker ibland, vem vill betala 2-300 /månaden i försäkring för nått dom bara använder några få gånger i månaden, då måste den ju införas på elcyklar med då dom oftast kör bra mkt fortare än elsparkarna

16. Svallpor

Svallpor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Mycket kommer landa i vad försäkringen kostar. Men äntligen kanske jag kommer kunna köpa en dyrare för att pendla med istället för bilen.

17. Ironfist

Ironfist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Jag kollade som skoj en mopedförsäkring hos Ica-banken precis. 2800kr för trafikförsäkring per år. Halvförsäkring nästan 7000 och nästan 9 för helförsäkring.
    Fan min stora Volvo betalar jag ju mindre för!

bernard gillar detta.
  18. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Försäkringen kommer att kosta exakt noll kronor eftersom dom lagliga elsparkcyklarna redan är försäkrade via hemförsäkringen och övriga elsparkcyklar inte kan trafikförsäkras, eftersom dom är olagliga att framföra i trafik.

Dom kunde lika gärna infört en lag som säger att det är olagligt att ha på sig rånarluva när man rånar banker. Det enda man uppnår är minskad respekt för hjärndöda lagstiftare.