Förutom det inlägg som @Taskman pekar på så har jag också skrivit denna sammanfattning om de största bristerna i Vimla 2.0: Vimla - status Det är ju ett tag sedan det skrevs så vissa saker har ändrats lite: Röstbrevlådan fungerar väl någotsånär nu även om många klagar på att röstbeskeden låter dåligt/underligt. Det har visat sig att förutom telematik-numren finns det även problem att ringa vissa andra fastnätsnummer som 077 och 0200 nummer.
Jag håller på att fila på ett inlägg om Vimla till bloggen. Tänkte att vi kunde crowdsourca det hela sedan; skall bara färdigställa ett skelett och skapar sedan en ny tråd där vi kan fylla på med synpunkter och förslag. Tror det blir bättre spridning i bloggen, speciellt bland sökresultat i Google. Vore utmärkt om vi kunde hjälpas åt att ge Vimla en nudge åt rätt riktning (enligt vår synpunkt)
Såg att tidningen Mobil skrivit en minst sagt kritisk artikel om Vimla-röran. Problem och omfattande kritik mot operatören Vimla
Ah, utmärkt. De belyste dock bara en mycket liten del av kritiken. Jag tror att vi kan framför betydligt mer slagkraftig kritik än så. Den största bristen är förstås den biten som rör oförmågan att kommunicera. Så gott som samtliga problem har att göra med just detta, som när hela nätet gick ned och man tyckte att det var en god idé att informera via endast forumet samt ett SMS (parallellt som nätet just låg nere, vilket skapade långa fördröjningar innan SMS:en kunde gå iväg...). Det var rent kaos - de kunde inte ens informera via Twitter eller Facebook, än mindre genom en enkel notis på hemsidan eller via appen (så de med WiFi kunde få reda på att 112 inte fungerade för nära och kära).
Vimla har också lagt in ett svar, ett mycket pk svar. Rundprat och undanflykter. Jag får dålig smak i munnen av sånt.
Än en gång saknas dessutom en uns av självkritik, vilket är anmärkningsvärt. Ett mer lämpligt och professionellt svar vore något i stil med: "Vi har tagit till oss av kritiken gällande X, Y och Z. Vi kommer därför att förbättra K, L och M genom att....."
Han skrev bland annat: "I dagsläget har ett mindre antal användare frivilligt flyttat till den nya plattformen och i vår kommunikation kring plattformen har vi tydligt gått ut med de begränsningar som varit kända för oss, men vi är självklart ödmjuka med att vissa saker inte fungerat som tänkt. " Var fan har man gått ut med information om begränsningarna som finns? Var har man informerat om att äldre 2G-telefoner inte fungerar på nya plattformen? Buggarna har uppmärksammats av vanliga användare i forumet och det är på det sättet man fått information om vad som faktiskt inte fungerar. Jag har länge efterfrågat tydligare information om vilka kända buggar som finns men det händer ingenting.
Jag tycker det allra värsta är den grundläggande oärligheten. Att lura folk att betala fullt för att få en stympad produkt och vara försökskanin till en av världens största mobiloperatörer Telenor. Riktig rejält dåligt skött. Ett sådant företag vet man att man inte kan lita på och absolut inte ska ha med att göra. Vad hittar de på i övrigt? Hur mycket bluff har inte blivit avslöjad än?
Johan Littorin kunde ha nämnt att Vimla tydligen tjatar hål i huvudet på vissa användare om att byta som jag förstår det. Kalla det frivilligt låter väldig försköning av sanningen. Som tur har jag sluppit detta själv.
Jag vill verkligen understryka det som @Majkey säger om tvivelaktigheten i "frivilligt". Jag bytte över i tron (pga formuleringar och frekvensen av sms) att det inte var något val. Mellan raderna läste jag (i den lilla informationen som gavs) att det var det gamla systemet som brast när de förklarade vad det var som var så bra, och att det nya löser allt. Eller bra och bra. De säger ju att det är så himla bra. Men för mig som användare är det ju inte det. Vilka fördelar får jag? De tjatar hela tiden om dess förträfflighet men är aldrig specifika. De som systemet är bra för är ju för de som tillhandahåller det. Vi som blev "frivilligt" inlurade får ju snarare leva med en hel massa skavanker, när vi kom från en väloljad maskin. "Jo, men det här ger oss så många möjligheter att göra nya grejer som alla vill ha och efterfrågat!" "Jaha, som vad då? Tvillingkort?" "Aehh.. Nej, men alltså massa grejer! Vi kan mjukvaruspärra nummer!" Det är väl den grejen jag har hört hittills. Och den är jag oerhört skeptisk emot. Varför ska jag vilja ha detta? Jag såg några som pratade i någon tråd om det. Men jag blir bara orolig och tänker på övervakningsstat och att ett företag går in och säger vilka som är ok eller inte att ringa med. Är det värt att förlora 2G-samtal och nödsamtal eller vad det var för det här? Roaming i länder? Vilka reella fördelar existerar? Vad ger jag upp? Jag tycker att vågskålen sluttar lite väl mycket åt ena hållet. Sedan har vi att APN helt plötsligt var ett problem och att hela nätet för 2.0 låg nere några dagar efter att jag bytt över, täckning, data, allt. Sedan fick jag fem (5!) sms utspritt tolv till arton timmar efteråt som berättade att de skulle komma att ha problem. De sålde in förtroendet direkt. Om jag inte var en som (tyvärr i efterhand i min uppgradering av vimla 2.0) använde forum för mina problem och en vanlig användare så skulle jag vara orolig som tusan över allt som händer utan kommunikation. Sedan har vi spam-sms för att uppgradera, för det var så oerhört viktigt att göra så snarast möjligt för att allting "inte ska sluts fungera när alla migrera över", som bara det är ovärdigt för något ofärdigt. Att det sedan dröjer flera veckor från att en ger upp och går med på det till dess att nästa uppföljning kommer och ytterligare två eller tre till tidigaste nummerflytt gör ju saken ännu mer förvirrande. Hur bråttom var det egentligen? Nej. Jag var varken frivillig eller övertygad. Tiden har inte hjälpt deras sak heller.
Morsan har kört med 2.0 nu någon månad. Hon har inte märkt av några störningar alls. Det vore ju klokt utav Vimla om dom fick ordningar på störningarna innan dom börjar flytta över resten av folket. Jävligt unikt att ha vuxit så snabbt till en sådan stor operatör som Vimla har lyckas med. Hoppas dom tar sin förnuft till fånga och inte sänker det!
Vilket skitsnack. När ens operatör skickar 20 sms om att mitt simkort snart slutar att fungera och ber mig uppgradera så känns det mer som ett tvång än frivilligt. Och inte ett knyst om att man byter till något som har sämre funktionalitet.
Slutade SMS:en komma för dig efter ett tag? Jag kunde/kan tysta SMS:en i sms-appen (Google Messenger) så jag blev aldrig störd, men sista meddelande om bytet kom 24 Nov för mig efter totalt 23 sms. Jag anser det vara sms-terror med sms varannan dag om byte, inte alls frivilligt.
18 oktober till den tills den 25 november så fick jag sms varannan dag. Var nära att "nedgradera" mitt sim till 2.0 men stod ut med "terrorn" då man läste på Swedroid att det var struligt med 2.0. Men samtidigt gick jag med oro att mitt simkort plötsligt skulle sluta fungera!
Jag har heller inte fått några SMS. Vimla väljer ut kunder i omgångar och erbjuder dem att byta till Vimla 2.0.