Ja, Clear all är nog att rekommendera eller Factory data reset från inställningarna i MIUI. Ligger nog en massa konstiga inställningar kvar ifrån din tidigare MIUI6-installation.
Jag skulle misstänka att den rom du fick på din telefon var en MIUI med väldigt oklart ursprung. Om den hade Play-store installerat och svenska så finns det en stor risk att den var full med skadlig programvara. Det finns ingen officiell version från Xiaomi som har stöd för Play-store och har Google-ramverket installerat, utan bara en kinesisk version som inte inkluderar annat än kinesiska tjänster och har engelska och kinesiska som språkval. De flesta romar som följer med telefoner som köps genom kinesiska återförsäljare har, enligt vad jag har förstått, inget stöd för OTA-uppdateringar.
Xiaomi.eu-romarna har Play-store och Google-ramverket inkluderat men inte appar som Google Maps, Gmail och liknande. Dessa får man ladda hem själv. När jag installerade min telefon med en rom från xiaomi.eu så fick jag ange mitt Google-konto, precis som med vilken telefon som helst.
Vill man ha köra stabil MIUI6 (eller stabil MIUI7) utan skräp så finns det att ladda ner länken nedan. Hur man installerar en MIUI6 över en MIUI7 har jag tyvärr ingen koll på, men med tanke på att MIUI7 är släppt stabilt så skulle jag rekommendera den.
https://www.androidfilehost.com/?w=files&flid=36337
Jag har tyvärr inte hittat någon svenska language pack för varken version 6 eller 7 att ladda ner. Någon som har sett något?
Click to expand...