Google arbetar på människoliknande chattbottar

Postat:
11:08 - 2020-01-29
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
20

Chattbottar, det vill säga mjukvara som försöker efterlikna en människas kommunikation, har funnits i en eller annan form sedan mitten av 60-talet. Idag används de främst i meddelande-appar och av företag som en automatiserad kundtjänst.

Det finns även chattbottar som försöker utgöra ett slags sällskap och förbättra människors välmående. Även om tekniken har fått ett uppsving på senare år är det ändå lätt att förstå att samtalet sker med mjukvara och inte en människa.

Kanske blir det ändring på det framöver då Google arbetar på en människoliknande chattbott som ska kunna prata om vadsomhelst. En brist med dagens chattbottar är att de ibland säger saker som inte är i linje med vad som tidigare har sagts, att uttalanden saknar sammanhang, samt att de inte har något begrepp om världen.

Genom ”Meena” vill Google skapa en artificiell intelligens som förstår sammanhang och kan konversera om precis vad användaren vill prata om. Chattbotten har baserats på 341GB öppet publicerade samtal.

Google har skapat en ny benchmark för chattbottar för att avgöra hur vettiga svaren är. Om användaren skriver ”jag älskar tennis” och AI svarar ”vad trevligt” är det ett icke-specifikt svar, medan ”jag med, Roger Federer är min favorit” är ett specifikt svar som förstår kontexten.

Utifrån de angivna reglerna börjar ”Meena” närma sig en människa. Vad detta kommer att resultera i och när, eller ens om, Google planerar att släppa en chattbott för vanliga användare återstår att se.

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!