Google fokuserar på Stadia som plattform, lägger ned egna spelutvecklingen

Postat:
12:22 - 2021-02-02
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
23

Google har lagt ned sin spelutveckling för Stadia och planerna på att skapa egna exklusiva titlar för plattformen. I ett inlägg säger Phil Harrison att det tar många år att skapa ett spel i världsklass och att det kräver betydande investeringar, med exponentiell ökning av kostnaderna.

Även om Harrison skriver att Stadia ska fortsätta som vanligt och att tjänsten kommer fortsätta få spel från tredje parter, är det svårt att inte se nedläggandet av spelstudion som ett minskat engagemang för Stadia som konsumentprodukt och för dataspelsbranschen i allmänhet. Google hade stora planer på att skapa spel som utnyttjade de unika möjligheterna med Stadia.

Tidigare hade Google till synes gått all-in på Stadia och spelutveckling, med det långsiktiga målet att bli en av jättarna vid sidan av Microsoft, Sony och Nintendo. Google vill framöver erbjuda sin strömningsteknik till samarbetspartners som kan använda Stadia-tekniken för egna speltjänster.

Harrison använder ordet ”partner” sju gånger i sitt inlägg. Fokus ligger på Stadia som plattform och inte på Stadia som en konsumentprodukt. Det kryllar dock redan av strömningstjänster för spel som Microsoft Xcloud, GeForce Now, PlayStation Now och Amazon Luna. Förhoppningsvis blir Stadia inte ännu en gravsten i Google-kyrkogården.