Google Deepmind har skapat en AI-agent som kan spela vanliga dataspel. Till skillnad mot tidigare experiment som riktats mot enskilda spel, likt Alphastar som kan spela Starcraft 2 på elitnivå, är SIMA byggd för att spela dataspel rent allmänt.
SIMA står för ”Scalable Instructable Multiworld Agent” – en AI-agent som kan tolka spelvärldar, följa språkinstruktioner och utföra uppgifter i spelen på samma vis som en människa. Agenten behöver inte tillgång till spelets källkod eller särskilda API-anrop då den utgår från bilderna på skärmen och språkliga instruktioner.
SIMA skickar output från tangentbord och mus för att styra karaktären. Deepmind skriver att SIMA inte handlar om att få höga poäng i spelen, då SIMA istället ska agera som en slags mänsklig spelare. Utvecklarna har samarbetat med spelföretag för att träna SIMA på titlar likt No Man’s Sky, Valheim, Goat Simulator 3 och Teardown.
Deepmind vill att framtida AI-agenter ska bli bättre på strategisk planering och på att lösa uppgifter som har flera delmål, likt ”hitta resurser för att bygga ett läger”. Förhoppningen är att dataspel kan användas som sandlådor för att AI ska bli ännu mer hjälpsamt i verkligheten.