I höstas bekräftade hårdvaruchefen Rick Osterloh att Google var i färd att förvärva Fitbit, en tillverkare av aktivitetsarmband. Uppköpet granskas av EU för att utreda ifall det finns antitrust-problematik.
Redan i höstas underströk Google att Fitbits data inte kommer att säljas eller användas för personanpassade annonser. I ett uttalande till Reuters säger Google nu att affären handlar om enheter och inte om data, något som kan underlätta för att EU ska ge tummen upp.
Fitbit är en relativt liten aktör på marknaden för wearables, med en marknadsandel på blott 3 % under årets inledande kvartal. Google är redan aktiv på marknaden genom sitt operativsystem Wear OS och hoppas kunna utöka sin närvaro genom förvärvet.
This deal is about devices, not data. We appreciate the opportunity to work with the European Commission on an approach that safeguards consumers’ expectations that Fitbit device data won’t be used for advertising.
Senaste artiklarna om FITBIT
- Fitbit kommer kräva Google-konto för nya enheter från och med 2023
24 sep 2022 | 1 kommentar - Fitbit-enheter kan nu upptäcka oregelbundna hjärtslag i Sverige
6 sep 2022 | 2 kommentarer - Fler wearables: Här är Fitbit Versa 4 och Inspire 3
25 aug 2022 | 4 kommentarer - Fitbit lanserar Sense 2 med GPS och Google Maps
25 aug 2022 | 10 kommentarer - Nu kan Google Fit och Fitbit kopplas till Google-assistenten
17 maj 2022 | 3 kommentarer - Fitbit introducerar aktivitetsarmbandet Charge 5 med EKG
25 aug 2021 | 15 kommentarer - Bilder på aktivitetsarmbandet Fitbit Charge 5
16 aug 2021 | 6 kommentarer