I somras bytte Google taktik för att få Apple att implementera den nya branschstandarden RCS, som ersätter SMS och MMS. Istället för uppmaningar hoppades Google att en slags grupptryck från allmänheten skulle få Apple att ändra sig.
Planen var till synes att skämma ut Apple och påpeka att både Androidanvändare och IOS-användare drabbas. Hittills har kampanjen inte haft någon effekt överhuvudtaget, men Google har fortsatt uppmana Apple – senast genom digitala annonstavlor som visades under teknikmässan CES.
I de två liknande annonserna uppmanas Apple på ett hånfullt vis att börja stödja RCS. Koden som behövs sveper rentav snabbt förbi på annonstavlan. Inget tyder dock på att Googles kampanj kommer ha någon effekt utöver att informera Iphone-användare om varför funktionaliteten och bildkvaliteten begränsas i kommunikationen med Androidanvändare.
Google venue outside CES pic.twitter.com/iJ7svCYvTV
— 9to5Mac (@9to5mac) January 5, 2023
@uptin First time I’ve even seen an ad for android and it’s going all out
Senaste artiklarna om RCS
- Google stoltserar med en miljard RCS om dagen i USA
13 maj 2025 | 6 kommentarer - Google Messages kommer berätta vilka kontakter som stödjer RCS
11 apr 2025 | 9 kommentarer - RCS mellan Android och Iphones kommer krypteras
14 mar 2025 | 20 kommentarer - Google åtgärdar problem med att ta emot bilder i Messages
12 mar 2025 | 3 kommentarer - Nu kan du skicka RCS-meddelanden till dig själv
13 feb 2025 | 6 kommentarer - Google Messages kommer kunna radera skickade meddelanden
7 feb 2025 | 16 kommentarer - Samsung Messages fasas ut ytterligare
23 jan 2025 | 11 kommentarer