I somras bytte Google taktik för att få Apple att implementera den nya branschstandarden RCS, som ersätter SMS och MMS. Istället för uppmaningar hoppades Google att en slags grupptryck från allmänheten skulle få Apple att ändra sig.
Planen var till synes att skämma ut Apple och påpeka att både Androidanvändare och IOS-användare drabbas. Hittills har kampanjen inte haft någon effekt överhuvudtaget, men Google har fortsatt uppmana Apple – senast genom digitala annonstavlor som visades under teknikmässan CES.
I de två liknande annonserna uppmanas Apple på ett hånfullt vis att börja stödja RCS. Koden som behövs sveper rentav snabbt förbi på annonstavlan. Inget tyder dock på att Googles kampanj kommer ha någon effekt utöver att informera Iphone-användare om varför funktionaliteten och bildkvaliteten begränsas i kommunikationen med Androidanvändare.
Google venue outside CES pic.twitter.com/iJ7svCYvTV
— 9to5Mac (@9to5mac) January 5, 2023
@uptin First time I’ve even seen an ad for android and it’s going all out
Senaste artiklarna om RCS
- Iphones får RCS i höst enligt Google
28 mar 2024 | 53 kommentarer - Apple påstås stödja RCS för att följa kinesiskt regelverk
18 feb 2024 | 3 kommentarer - Google förbereder dual-SIM RCS-stöd för Messages
5 jan 2024 | 12 kommentarer - Google Messages börjar visa bakgrundsbilder för RCS-chattar
18 dec 2023 | 0 kommentarer - Google Messages når en miljard RCS-användare, får sju nya funktioner
30 nov 2023 | 21 kommentarer - Google Messages har fått stöd för att skicka Ultra HDR-bilder
27 nov 2023 | 5 kommentarer - Iphones kommer få stöd för RCS nästa år
16 nov 2023 | 76 kommentarer