HTC lämnar sin ”Quietly Brilliant”-slogan – satsar stort på marknadsföring

Postat:
11:48 - 2013-03-26
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
17

De flesta som någon gång ägt en HTC-telefon under de senaste tre åren är sannolikt bekanta med företagets slogan ”Quietly Brilliant”, som synts både i reklam och medan telefoner startats. Den taiwanesiska tillverkaren ska satsa mer på marknadsföring i år i ett försök att vända sin minskande vinst.

Ett led är att lämna slagordet ”Quietly Brilliant” (som vi först hörde oktober 2009) till förmån för en marknadsföringskampanj med teman som ”djärv”, ”autentisk”, och ”lekfull”. HTC One har prisats, nyligen även av Swedroid, men det räcker inte att släppa en riktigt bra produkt – folk måste veta om den också och för det behövs marknadsföring.

HTCs VD Peter Chou menar att otillräcklig reklam ledde till företagets sviktande resultat förra året. I år kommer HTC öka sin digitala marknadsföringsbudget med 250 % och dubblera reklambudgeten för traditionell media. Nya flaggskeppet One har blivit försenat, vilket HTC nu säger beror på brist på komponenter för enhetens så kallade ”UltraPixel”-kamera. One kommer börja säljas i Sverige kring mitten av april.