Oppo och OnePlus ska ha stärkt sitt samarbete genom att Oppo kommer investera 10 miljarder CNY i OnePlus under de kommande tre åren. Tillkännagivandet har i skrivande stund endast gjorts lokalt i Kina, på Weibo.
De två märkena har alltid varit nära besläktade men OnePlus blev inte officiellt ett Oppo-märke förrän sommaren 2021. Mer intressant än att Oppo på ett vis investerar i sig självt är kanske att OnePlus ska bli ett ”pionjärmärke för Oppos flaggskeppsprestanda”, vad det nu innebär, samt att OnePlus-hårdvara enligt utsago ska ha noll vinstmarginal för nettovinsten.
OnePlus strategi var inledningsvis att locka kunder genom att erbjuda flaggskeppsprestanda för betydligt lägre priser än konkurrenterna. Senaste åren har OnePlus toppmodeller dock legat i ungefär samma prisklass kring 10 000 kronor som flera av konkurrenterna, även om de motsvarande toppmodellerna från Samsung, Sony och Apple fortfarande kostar flera tusen kronor mer.
Vi tar uppgiften med en rejäl nypa salt tills att vi hört något mer konkret, men kanske kommer OnePlus börja pressa priserna igen.
Senaste artiklarna om ONEPLUS
- Oneplus introducerar finessen Plus Mind som ska hjälpa kunder att minnas
16 jul 2025 | 3 kommentarer - Oneplus släpper mindre modell av Watch 3
8 jul 2025 | 4 kommentarer - Oneplus offentliggör trådlösa hörlurarna Buds 4 med ANC
8 jul 2025 | 1 kommentar - Här är budgetplattan Oneplus Pad Lite för 2490 kronor
8 jul 2025 | 2 kommentarer - Oneplus introducerar mellanklassaren Nord 5
8 jul 2025 | 15 kommentarer - Oneplus Nord CE5 erbjuder 7100 mAh på vissa marknader
2 jul 2025 | 2 kommentarer - Oneplus 15 påstås erbjuda minst 7000 mAh
23 jun 2025 | 8 kommentarer