Oppo och OnePlus ska ha stärkt sitt samarbete genom att Oppo kommer investera 10 miljarder CNY i OnePlus under de kommande tre åren. Tillkännagivandet har i skrivande stund endast gjorts lokalt i Kina, på Weibo.
De två märkena har alltid varit nära besläktade men OnePlus blev inte officiellt ett Oppo-märke förrän sommaren 2021. Mer intressant än att Oppo på ett vis investerar i sig självt är kanske att OnePlus ska bli ett ”pionjärmärke för Oppos flaggskeppsprestanda”, vad det nu innebär, samt att OnePlus-hårdvara enligt utsago ska ha noll vinstmarginal för nettovinsten.
OnePlus strategi var inledningsvis att locka kunder genom att erbjuda flaggskeppsprestanda för betydligt lägre priser än konkurrenterna. Senaste åren har OnePlus toppmodeller dock legat i ungefär samma prisklass kring 10 000 kronor som flera av konkurrenterna, även om de motsvarande toppmodellerna från Samsung, Sony och Apple fortfarande kostar flera tusen kronor mer.
Vi tar uppgiften med en rejäl nypa salt tills att vi hört något mer konkret, men kanske kommer OnePlus börja pressa priserna igen.
Senaste artiklarna om ONEPLUS
- Flaggskeppet Oneplus 15 lanseras i Sverige – sätter batterirekord
13 nov 2025 | 48 kommentarer - Oneplus 13 har fått Android 16
12 nov 2025 | 3 kommentarer - Globala Oneplus 15 har oförändrade specifikationer, inklusive det enorma batteriet
6 nov 2025 | 29 kommentarer - Oneplus 15 lanseras globalt redan 13 november – kan reserveras
29 okt 2025 | 2 kommentarer - Flaggskeppet Oneplus 15 introduceras – erbjuder 165 Hz
27 okt 2025 | 19 kommentarer - Oneplus 15 erbjuder 7300 mAh
20 okt 2025 | 9 kommentarer - Oneplus 15 lanseras 27 oktober
17 okt 2025 | 16 kommentarer
19
