Oppo och OnePlus ska ha stärkt sitt samarbete genom att Oppo kommer investera 10 miljarder CNY i OnePlus under de kommande tre åren. Tillkännagivandet har i skrivande stund endast gjorts lokalt i Kina, på Weibo.
De två märkena har alltid varit nära besläktade men OnePlus blev inte officiellt ett Oppo-märke förrän sommaren 2021. Mer intressant än att Oppo på ett vis investerar i sig självt är kanske att OnePlus ska bli ett ”pionjärmärke för Oppos flaggskeppsprestanda”, vad det nu innebär, samt att OnePlus-hårdvara enligt utsago ska ha noll vinstmarginal för nettovinsten.
OnePlus strategi var inledningsvis att locka kunder genom att erbjuda flaggskeppsprestanda för betydligt lägre priser än konkurrenterna. Senaste åren har OnePlus toppmodeller dock legat i ungefär samma prisklass kring 10 000 kronor som flera av konkurrenterna, även om de motsvarande toppmodellerna från Samsung, Sony och Apple fortfarande kostar flera tusen kronor mer.
Vi tar uppgiften med en rejäl nypa salt tills att vi hört något mer konkret, men kanske kommer OnePlus börja pressa priserna igen.
Senaste artiklarna om ONEPLUS
- Oneplus lanserar tunna surfplattan Pad 3 med Snapdragon 8 Elite
5 jun 2025 | 11 kommentarer - Surfplattan Oneplus Pad 3 lanseras 5 juni med Snapdragon 8 Elite
19 maj 2025 | 8 kommentarer - Oneplus, Oppo, Xiaomi och Vivo påstås överväga ett Android utan Google
5 maj 2025 | 19 kommentarer - Oneplus 13T kommer inte lanseras i Europa
30 apr 2025 | 11 kommentarer - Oneplus 13T introduceras med 75 procent större batteri än Iphone 16 Pro
24 apr 2025 | 36 kommentarer - Oneplus 13T kombinerar 6,32-tumsskärm med 6260 mAh
21 apr 2025 | 9 kommentarer - Fler bilder på Oneplus 13T som lanseras nästa vecka
15 apr 2025 | 1 kommentar