Oppo och OnePlus ska ha stärkt sitt samarbete genom att Oppo kommer investera 10 miljarder CNY i OnePlus under de kommande tre åren. Tillkännagivandet har i skrivande stund endast gjorts lokalt i Kina, på Weibo.
De två märkena har alltid varit nära besläktade men OnePlus blev inte officiellt ett Oppo-märke förrän sommaren 2021. Mer intressant än att Oppo på ett vis investerar i sig självt är kanske att OnePlus ska bli ett ”pionjärmärke för Oppos flaggskeppsprestanda”, vad det nu innebär, samt att OnePlus-hårdvara enligt utsago ska ha noll vinstmarginal för nettovinsten.
OnePlus strategi var inledningsvis att locka kunder genom att erbjuda flaggskeppsprestanda för betydligt lägre priser än konkurrenterna. Senaste åren har OnePlus toppmodeller dock legat i ungefär samma prisklass kring 10 000 kronor som flera av konkurrenterna, även om de motsvarande toppmodellerna från Samsung, Sony och Apple fortfarande kostar flera tusen kronor mer.
Vi tar uppgiften med en rejäl nypa salt tills att vi hört något mer konkret, men kanske kommer OnePlus börja pressa priserna igen.
Senaste artiklarna om ONEPLUS
- Flaggskeppet Oneplus 15 introduceras – erbjuder 165 Hz
27 okt 2025 | 9 kommentarer - Oneplus 15 erbjuder 7300 mAh
20 okt 2025 | 9 kommentarer - Oneplus 15 lanseras 27 oktober
17 okt 2025 | 16 kommentarer - Oneplus introducerar IOS-inspirerade Oxygen OS 16
16 okt 2025 | 21 kommentarer - Oneplus kan kombinera en 6,3-tumsskärm med minst 7000 mAh
6 okt 2025 | 0 kommentarer - Oneplus 15 kan lanseras globalt redan i november
3 okt 2025 | 19 kommentarer - Oneplus gränssnitt har en allvarlig SMS-sårbarhet
29 sep 2025 | 15 kommentarer
19
