Meta har ambitionen att låta EU-medborgare ladda hem appar direkt via annonser på Facebook, utan att först dirigeras till Play Store. Detta skulle på sikt kunna utgöra grunden för en komplett egen appbutik som kan konkurrera med Google Play och Apple App Store.
Ett test av den nya annonstypen kan inledas redan i år. Meta ser en chans att etablera ett alternativ efter EU:s ”digital markets act” som förväntas träda i kraft våren 2024. Nya reglerna kräver bland annat att Apple och Google tillåter alternativa appbutiker. Android tillåter redan konkurrerande butiker och att appar installeras manuellt, men inte IOS.
Meta försöker få utvecklare att hoppa på tåget genom att påstå att fler av de som interagerar med annonserna kommer installera apparna ifall apparna kan laddas hem på en gång. Företaget kommer inte kräva en del av intäkterna från apparna; i alla fall inte inledningsvis.
Även Microsoft vill lansera en konkurrerande appbutik för Android och IOS. Microsoft hoppas kunna släppa butiken nästa år och den kommer ha fokus på spel.
We’ve always been interested in helping developers distribute their apps, and new options would add more competition in this space. Developers deserve more ways to easily get their apps to the people that want them. – Meta