Microsoft manipulerade sökresultat i Bing

Postat:
10:34 - 2023-06-07
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
2

Microsoft och Google har alltid varit konkurrenter inom en mängd olika produktkategorier: sökmotorer, webbläsare, kontorsprogram, molnlagring, laptops och under en period operativsystem för smartphones.

Oavsett personliga preferenser har Google ofta legat ett, eller väldigt många, steg före sett till antalet användare. Bing har dock fått ett uppsving i år tack vare chattbotten med teknik från OpenAI. Microsofts vd Satya Nadella har sagt att han är glad att de fått ”Google att dansa”.

Företaget har emellanåt aggressivt pushat för de egna produkterna. Ett färskt exempel är hur Edge visade notis för Bing när användare besökte Google Bard. Nu har det visat sig att Bing rentav visade resultat om Bing när användare sökte efter Chrome – det vill säga direkt manipulerade och irrelevanta sökresultat. Det missvisande sökresultatet, i praktiken en annons, var inte bara en engångsföreteelse utan gick att återupprepa på flera olika datorer och i flera olika världsdelar.

Efter att manipuleringen uppdagades har Microsoft lyckligtvis ändrat beteendet och säger i en kommentar att de ofta experimenterar med ”nya funktioner, användarupplevelser och beteenden”, att testen ofta är tillfälliga och att de inte ”nödvändigtvis behöver representera vad som i slutändan är allmänt tillgängligt för kunder”.

We often experiment with new features, UX, and behaviors to test, learn, and improve experiences for our customers. These tests are often brief and do not necessarily represent what is ultimately or broadly provided to customers.

Texten har tillfogats en rättelse