När anpassade gränssnitt blivit norm borde tillverkare istället använda vanilla-Android för att sticka ut [Krönika]

Postat:
18:30 - 2012-03-01
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
61

Världens första tillverkaranpassade androidgränssnitt anlände i slutet av sommaren 2009 i och med HTC Hero. Gränssnittet heter som bekant Sense och fick på den tiden överlag ett varmt mottagande. Vi fick höra att Sense både tillförde finesser och stil till vanliga Android.

I takt med att Android i sin grundform blivit allt bättre och snyggare har vinden vänt. Många förknippar dessutom tillverkanpassade gränssnitt med segare systemuppdateringar. Androidtillverkare skapar egna gränssnitt av flera orsaker.

Dels vill de naturligtvis försöka tillföra värde till sina enheter genom att erbjuda något unikt som inte alla andra tillverkare har – nya funktioner helt enkelt. De vill även sticka ut från mängden, nå ut i bruset och skapa en slags varumärkesdesign. De flesta androidentusiaster känner till exempel direkt igen HTC Sense när de ser gränssnittet i en video eller på bild.

Men nu när alla större androidtillverkare har egna gränssnitt, till och med ZTE numera, borde de istället använda sig av ett oförändrat Android för att differentiera sig. Idag måste man nästan köpa en Nexus-modell för att få tag på ett icke-anpassat Android, såtillvida man inte vill roota sin enhet.

Vad många tillverkare inte verkar förstå är att vanliga Android, eller vanilla-Android som det brukar kallas, ofta ligger högt i kurs. Särskilt bland de inbitna entusiasterna är det en klar majoritet som föredrar Android precis som Google designade det.

Därför uppmanar jag androditillverkare att sticka ut från mängden genom att låta bli egna gränssnitt, åtminstone för en toppmodell. Gör en egen Nexus i alla avseenden förutom namngivningen och det nära samarbetet med Google – och marknadsför den på liknande vis. Det kommer sannolikt att löna sig.

Lägsta pris på Google Galaxy Nexus på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Google Nexus S på Prisjakt just nu: