Netflix har uttalat sig om den reklamunderstödda prenumerationen strömningstjänsten introducerade i 12 länder i början av november. Jeremi Gorman, global reklamchef, säger att de är nöjda med de inledande annonsörerna och deras variation av reklam.
Gorman menar att bredden av olika typer av annonsörer även är bra för konsumentupplevelsen, då tittare slipper se samma reklamsnuttar gång på gång. Netflix anser att den ovanligt höga kostnaden för att visa annonser är berättigad för att reklamen visas i en ”miljö med premiuminnehåll”, men Gorman säger samtidigt att marknaden på sikt kommer avgöra vad som är ett skäligt pris.
I dagsläget ingår inte Netflix hela exklusiva utbud i prenumerationen med reklam, på grund av att vissa avtal saknade rättigheter för AVOD (advertising-based video on demand). Enligt Gorman ingår mellan 85–95 procent av Netflix egna innehåll och de arbetar på att säkra rättigheterna för det återstående materialet.
Netflix har inga omedelbara planer på att utöka tillgängligheten. I USA skiljer det bara tre dollar mellan prenumerationen med reklam och den billigaste ordinarie prenumerationen. Skulle prenumerationen släppas i Sverige behöver Netflix sannolikt sänka kostnaden ytterligare för att få folk att nappa.
Senaste artiklarna om NETFLIX
- SVT Play har bättre gränssnitt än strömningsjättarna
5 jun 2025 | 26 kommentarer - Netflix nya tv-app är ett dåligt skämt
30 maj 2025 | 8 kommentarer - Netflix introducerar ny tv-app
7 maj 2025 | 3 kommentarer - Netflix får engelska undertexter som bara visar dialogen
25 apr 2025 | 4 kommentarer - Netflix intäkter översteg 100 miljarder under första kvartalet
18 apr 2025 | 14 kommentarer - Netflix har börjat testa ny AI-baserad sökfunktion
14 apr 2025 | 0 kommentarer - Netflix börjar erbjuda undertexter på fler språk i tv-apparna
2 apr 2025 | 3 kommentarer