Netflix har uttalat sig om den reklamunderstödda prenumerationen strömningstjänsten introducerade i 12 länder i början av november. Jeremi Gorman, global reklamchef, säger att de är nöjda med de inledande annonsörerna och deras variation av reklam.
Gorman menar att bredden av olika typer av annonsörer även är bra för konsumentupplevelsen, då tittare slipper se samma reklamsnuttar gång på gång. Netflix anser att den ovanligt höga kostnaden för att visa annonser är berättigad för att reklamen visas i en ”miljö med premiuminnehåll”, men Gorman säger samtidigt att marknaden på sikt kommer avgöra vad som är ett skäligt pris.
I dagsläget ingår inte Netflix hela exklusiva utbud i prenumerationen med reklam, på grund av att vissa avtal saknade rättigheter för AVOD (advertising-based video on demand). Enligt Gorman ingår mellan 85–95 procent av Netflix egna innehåll och de arbetar på att säkra rättigheterna för det återstående materialet.
Netflix har inga omedelbara planer på att utöka tillgängligheten. I USA skiljer det bara tre dollar mellan prenumerationen med reklam och den billigaste ordinarie prenumerationen. Skulle prenumerationen släppas i Sverige behöver Netflix sannolikt sänka kostnaden ytterligare för att få folk att nappa.
Senaste artiklarna om NETFLIX
- Paramount försöker knycka WBD och HBO Max från Netflix genom fientligt bud
8 dec 2025 | 29 kommentarer - Branschorganisationer protesterar mot Netflix uppköp av HBO Max
8 dec 2025 | 6 kommentarer - Officiellt: Netflix förvärvar Warner Bros och HBO Max för 83 miljarder dollar
5 dec 2025 | 7 kommentarer - Netflix förvärvar sannolikt HBO Max
5 dec 2025 | 4 kommentarer - Netflix tar bort möjligheten att casta förutom till äldre Chromecasts
1 dec 2025 | 23 kommentarer - Rapport: Netflix kan köpa HBO Max-ägaren
31 okt 2025 | 19 kommentarer - Netflix börjar erbjuda video-poddar genom samarbete med Spotify
15 okt 2025 | 1 kommentar
3
