Sju företag har meddelat EU att de uppfyller kriterierna för att vara så kallade grindvakter enligt ”digital markets act”: Alphabet, Apple, Microsoft, Samsung, Meta, Amazon och ByteDance. Alla dessa företag har ett börsvärde på minst 75 miljarder euro och de äger sociala plattformar eller appar med minst 45 miljoner månatliga användare.
De sju jättarna kommer officiellt betecknas som grindvakter senast 6 september. Därefter har företagen ett halvår på sig att rätta sig efter de nya reglerna, vilka minst sagt är omvälvande – särskilt för Apple och dess inhägnade trädgård. Google kan istället på vissa sätt tjäna på regelverket.
Enligt ”digital markets act” (DMA) får företagen inte längre låsa in användare i sina ekosystem. Förinstallerade appar måste gå att avinstallera och användare ska själva kunna välja appbutik. Företagen förbjuds från att missbruka sina ledande ställningar genom att ge de egna tjänsterna förmåner och på så vis hämma konkurrensen.
I praktiken innebär reglerna bland annat att företagen måste tillåta konkurrerande appbutiker och alternativa betalningsmetoder i appbutiker, samt manuell installation av appar. Android stödjer redan både konkurrerande butiker och manuell appinstallation, men inte IOS.
En drastisk åtgärd som kan utgöra den största tekniska utmaningen är att jättarnas meddelandetjänster måste kunna kommunicera med varandra. Vi känner inte till alla detaljer eller det finstilta, men det bör innebära att en Imessage-användare exempelvis måste kunna skicka ett meddelande till någon på WhatsApp.
Eftersom ett gemensamt protokoll i dagsläget saknas skulle kravet kunna inverka på end-to-end-krypteringen när meddelanden skickas mellan tjänster. Eventuellt skulle företagen helt enkelt kunna utnyttja RCS för externa meddelanden, ersättaren till SMS och MMS, som stödjer kryptering och går via internet.
Om företagen bryter mot reglerna riskerar de böter på upp till tio procent av de globala intäkterna, eller upp till 20 procent för upprepade regelbrott.
They will no longer be able to lock in users in their ecosystem.
They will no longer be able to decide which apps you need to have pre-installed on your devices; which app store you have to use.
They will not be able to “self-preference”: exploiting the advantage of being the gatekeeper by treating their own products and services more favorably.
Their messaging apps will have to interoperate with others.