Rapport: 80 procent av influencers tillkännager inte alltid sponsrat innehåll

Postat:
10:52 - 2024-02-15
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
5

Enligt en EU-studie låter åtta av tio influencers ibland bli att tillkännage sponsrade inlägg på sociala nätverk, trots att EU-lagar förbjuder smygreklam. Endast en av fem influencers påpekade systematiskt att det rör sig om sponsrade inlägg.

Studien baseras på analyser av inlägg från 576 influencers på tjänster likt Youtube, Tiktok, Facebook, Instagram, Snapchat, Twitch och X. De sponsrade inläggen handlade främst om mode, livsstil, skönhet, mat, resor och fitness.

Av de influencers som ingick i studien marknadsförde 119 ohälsosamma eller riskabla produkter eller aktiviteter, som skräp- och snabbmat, alkohol, gambling och krypto. Lokala nationella myndigheter ska kontakta 358 av dessa inflytelserika (och icke namngivna) personer och begära att de följer reglerna.

Problematic marketing practices illustrate the importance of having modern robust legislation that is adequate to ensure digital fairness for consumers online