Recension:Sony Xperia S [Recension]

Postat:
02:04 - 2012-03-14
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
171
Tillverkare: Sony Modell: Xperia S LT26i (32GB) Operativsystem: Android 2.3.7 med Sony UX (v6.0) Tillgänglighet: I butiker Pris: Från cirka 4 400 kronor inklusive moms Hemsida/specifikationer: Sony, GSMArena

Introduktion
Sony Xperia S är den första androidtelefonen ut på marknaden från den japanska elektronikjätten sedan de för en kort tid sedan köpte ut Ericsson och Sony Ericsson blev blott ”Sony”. Från svenskt håll har det muttrats en del kring detta och somliga har fruktat att Sony utan Ericsson kommer återgå till hopplöst nedtyngda gränssnitt som hårdvaran inte orkar med att driva.

Hårdvaran i sig är det dock inget större fel på, tvärtom. Sony har utrustat Xperia S med Qualcomms MSM8260-SoC (”System on a Chip”), vilken består av en dubbelkärnig processor i 2×1,5GHz samt grafikkretsen Adreno 220. Vidare har enheten fått gott om RAM, 1GB, samt en 4,3 tum stor skärm med en fantastiskt hög pixeldensitet. Vidare har de utrustat Xperia S med en kamerasensor av Exmor R-typ på hela 12 megapixlar.

I den här recensionen kommer vi i vanlig ordning kika närmare på allt från kartongens innehåll till batterikapacitet, från konstruktion till mjukvara. Vi kommer som vanligt utöver att köra en rad syntetiska benchmarks även hårdtesta telefonen i mer realistiska och verkliga förhållanden där vi använder telefonen på ett helt normalt vis – men betydligt intensivare än vad som är normalt för de allra flesta.

Förhoppningsvis kan vi efter våra veckor med Xperia S svara på om den här pjäsen är värd priset den betingar eller om era pengar är bättre investerade på annat håll.

SpecifikationerSony Xperia S
Mått (B x H x D)64 × 128 × 10,6 mm
Vikt144 gram
Skärm och upplösning4,3", 720x1280 pixlar @ 60Hz (vsync:on), 342 PPI, repbeständigt mineralglas
PaneltypLED-bakgrundsbelyst LCD/TFT, 16,7 miljoner färger
DigitizerKapacitiv digitizer @ 60 Hz, max 7 simultana pekpunkter
System-on-a-chipQualcomm Snapdragon MSM8260
CPUAndra generationen (45nm) Qualcomm Scorpion @ 2x1,5 GHz
GPUQualcomm Adreno 220
RAM1024MB (696MB tillgängligt för OS)
Inbyggt minne (NAND)32GB (~1,8GB ledigt för appinstallationer, ~26,5 GB lagringsutrumme)
Batteri / batteritid1 750 mAh (ej löstagbart), 450h stand by (3G), 8,5h taltid (3G)
Bakre kamera12.1 MP Sony Exmor R CMOS-sensor, bländare f/2.4, AF, LED-lampa, videoinsp. upp till 1080p (1920x1080 pixlar) i 30FPS, med kontinuerlig AF
Främre kamera1,3MP (SXGA), videoinspelning 720p (1280x720 pixlar) i 30FPS
Anslutningarmicro-HDMI, micro-USB, 3,5mm stereoutgång
KnapparFront: Bakåt, hem, meny. Högersida: Kamera, volym. Ovansida: ON/OFF
Nätverk/kommunikationHSDPA, microSIM,14,4 Mbit/s ; HSUPA, 5.76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA, Wi-Fi hotspot, Bluetooth A2DP 2.1+EDR, A-GPS + GLONASS, ANT+ , FM-radio
SensorerAccelerometer, kompass, närhetssensor, ljussensor
OS / GränssittAndroid 2.3.7 (Gingerbread) med sonys UX-gränssitt med Timescape och Facebook inside Xperia
Codec-stödMPEG2, MPEG4, h264, MOV, WMV, 3GP/3GPP, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA
Butikspremiär~2012-03 (Prisjakt)
ÖvrigtTillgänglig i vit och svart

I kartongen




I den vita kartongen, som i övrigt är ganska udda utformad, så finner vi telefonen i ett fack för sig, men för ovanlighetens skull så möts vi inte av telefonen själv så snart ytterhöljet har avlägsnats. I stället får vi fälla ut en lucka innan telefonen exponeras, och bakom ytterligare en lucka kommer vi sedan åt kartongens övriga innehåll.

Även om kartongen i sig mest är av kuriosa så är vi glada att Sony har lagt ner lite mer energi på kartongen/förpackningen än vad vi är vana vid från Sony Ericsson. Laddaren, minihäftet med SAR- och garantiinformation samt hörlurarna respektive laddaren bär lustigt nog fortfarande det gamla bolagets namn. Det kommer nog dröja ett tag innan det också står Sony på alla tillbehören i lådan.

Kartongens innehåll är som följer:

* Sony Xperia S (”White”, 32GB)
* Laddare med USB-port (5V, 850mA, ”Sony Ericsson GreenHeart”-märkt)
* USB -> microUSB-kabel (ca 1 meter)
* Svart stereoheadset (”MH650c”, in ear-typ med svarsknapp, ej mediakontroller)
* Tre par gummiproppar av olika storlek till ovan nämnda headset
* 2 st Sony Smart Tags (NFC-brickor)
* Minihäften: Snabbstartsguide, SAR-information (1.30 W/kg), garantiinformation

Som vanligt kan vi inte garantera att innehållet i vår kartong exakt motsvarar innehållet i era kartonger. Mindre variationer mellan olika mobiloperatörer och återförsäljare kan förekomma, så om kartonginnehållet är av stor vikt för just dig så uppmanas du kontakta din återförsäljare innan köp.

Utseende, byggkvalité och konstruktion


Utseende och design är som alltid en smaksak, varför det kan vara svårt att uttala sig om på ett någorlunda objektivt vis. Precis som Sony Ericsson gjorde innan samarbetet upphörde så har dock Sony fortsatt på inslagen väg vad gäller designen.

I den nya serien Xperia-telefoner, som Sony har valt att kalla NXT, så har ett transparent stycke glas infogats nere vid telefonens hakspets. Detta är nog ett stilspråk som många känner igen från vissa av Sonys TV-apparater, som alltså bär samma signum som telefonens antenn.


Dels har de som förut sett till att ge telefonen en distinkt design som tydligt visar konsumenten vem som har tillverkat den och dels så har de vinnlagt sig om att ge enheten en design som tilltalar väldigt många. Strama och snygga linjer som känns moderna gör att i princip alla vi visar upp telefonen för blir förtjusta, någon så till den milda graden förtjust att hon genast lade en beställning själv.

I handen känns Xperia S bra – storleken är ganska lagom för normalstora händer och det mjukt svängda bakstycket gör att telefonen vilar behagligt mot handen. Telefonen kan dock upplevas som lite för stor för de med nätta händer eller tighta byxfickor, då den på såväl höjden som djupet är relativt stor.


Materialet är plast över nästan hela brädet, vilket dock inte behöver betyda att telefonen känns ”plastig” i innebörden ”billig”. Xperia S känns tvärtom ganska lyxig och plastens ytbehandling, om än ganska halkig – åtminstone mot torra händer/fingrar, känns bra att hålla i och röra vid.

Byggkvalitén och passformen är bra, med ett undantag – på båda våra exemplar glappar bakstycket blott en aning. Detta är för all del inte en dealbreaker på något vis, men vi finner det lite frustrerande då man ideligen påminns om det då man håller telefonen i ena handen och trycker på skärmen med den andra. En bättre lösning hade i vår mening varit att skippa luckan helt och hållet till förmån för en liten SIM-kortslucka någonstans på telefonens sidor.

EnhetSkärm (tum)Bredd (mm)Höjd (mm)Minsta djup (mm)Största djup (mm) Vikt (gram)Batteri (mAh)
Sony Xperia S4.364.2128.17.310.61441750
Samsung Galaxy Nexus4.6567.94135.58.949.911351750
Samsung Galaxy Note5.382.95146.859.6510.051782500
Motorola RAZR4.368.9130.77.110.551271780
Samsung Galaxy S Plus464.2122.49.9121191650
Samsung Galaxy S464.2122.49.9121181500
Samsung Galaxy S II4.366.1125.38.4910.41161650
SE xperia arc4.2631258.710.71171500
HTC Sensation4.365.4126.111.311.31481520
Google Nexus S463123.910.8814.61291500
HTC Sensation XL4.770.7132.59.911.16162.51600

Knappsats, styrdon, anslutningar och sensorer

Telefonens front är som vanligt numera helt slät och saknar fysiska knappar. I och med att allt fler tillverkare börjar förbereda för Android 4.0/Ice Cream Sandwich, i vilket menyknapparna har flyttats till operativsystemets gränssnitt, så kommer vi nog (till somligas förtret) se att telefoner med fysiska knappar fasas ut allt mer och slutligen mer eller mindre försvinna.

Xperia S, som lanseras med Android 2.3/Gingerbread, har dock som många andra telefoner i den här övergångsperioden utrustats med kapacitiva knappar (”touchknappar”), tre till antalet, nedanför skärmen; Tillbaka, Hem och Meny. Dessa knappar har dessvärre, på båda Swedroids exemplar, visat sig vara till mycket förtret då de helt enkelt inte reagerar på våra tryck till belåtenhet. Man måste trycka på precis rätt ställe, vilket har en väldigt snäv träffyta, samtidigt som toppen på tummen/fingret inte får röra vare sig listen nedanför knappen eller skärmytan ovanför då detta verkar förbrylla touchknapparna. Man bör dessutom vara övertydlig i sitt tryck. Ägare av Nexus One känner nog igen sig i övertydligheten som krävs – men Xperia S är ett par snäpp värre. Med lite vana så har det med tiden blivit bättre, men efter två veckor är det fortfarande allt för vanligt att man får trycka flera gånger innan knappen reagerar.


Telefonens vänstersida är helt slät sånär som på en liten lucka i vänstersidans överkant, bakom vilken microUSB-porten sitter. Högersidan har, uppifrån och ner; lucka för microHDMI-porten, volymknapp (+/-) samt en kameraknapp med två trycklägen (fokus och avtryck) längre ner mot fotänden. I huvudänden finner vi till vänster strömknappen (som förstås även agerar låsknapp för skärmen) samt strax bredvid 3,5mm-utgången för hörlurar.


I fotänden finner vi blott ett avlångt litet hål där exempelvis en handledsrem kan fästas, samt den primära samtalsmikrofonen.

Gemensamt för alla fysiska knappar – volym, ström och kamera – är att de utöver att vara snyggt kromade erbjuder lagom mycket motstånd och dessutom står ut tillräckligt mycket från chassit för att göra det enkelt att treva sig fram i blindo. Vi är vidare mycket glada att strömknappen har placerats i huvudänden och inte på sidan, vilket leder till betydligt färre oavsiktliga tändningar och släckningar av telefonens skärm.



På fronten, ovan skärmen, hittar vi förstås högtalaren för telefonsamtal centrerad, den frontriktade kameralinsen till höger och notifieringsdioden till vänster. Någonstans på fronten sitter förstås även närhetssensorn (som stänger av bildskärmen och pekskärmen då du håller telefonen mot örat vid telefonsamtal) samt en ljussensor för automatisk reglering av skärmens ljusstyrka.

Olyckligtvis nyttjas inte den här transparenta listen i telefonens nederkant, som inifrån är belyst av dioder, som en notifieringsdiod annat än vid inkommande telefonsamtal. Varför de har valt att endast använda den här smarta diodlisten, som till skillnad från en mer traditionell notifieringsdiod är väl synlig nästan oavsett hur telefonen ligger och är vänd, för blott inkommande telefonsamtal är för oss lite av ett mysterium. Vi skulle helst av allt ha sett att listen blinkade för alla förekommande typer av notifieringar, gärna i olika färger dessutom.

Bakom det näst intill heltäckande bakstycket finner vi endast en plats för SIM-kortet. Xperia S saknar såväl ett utbytbart/löstagbart batteri (utan rejäla ingrepp, det vill säga) och en microSD-slot för minnesexpansion. Lyckligtvis levereras Xperia S med 32GB inbyggt minne, vilket torde vara nog för de allra flesta. En 64GB-version efterfrågas dock för att tillfredsställa även de allra värsta hamstrarna.

Mottagning och datahastigheter
Som tidigare nämnt så är den transparenta listen i telefonens nederkant inte bara en designfeature och en notifieringsdiod för inkommande samtal, utan utgör även telefonens antenn. Den här placeringen av antennen samt det faktumet att den så att säga har ”fri sikt” såväl framåt och bakåt som åt sidorna (till skillnad från telefoner med ett frontstycke av metall, t ex) gör att mottagningen i regel är mycket bra. Vi får anstränga oss rejält för att kunna koppla ett så kallat ”dödsgrepp” som kraftigt påverkar mottagningen.

Vid några snabba mätningar på vår vanliga testplats så noterar vi att Xperia S då den ligger på rygg på bordsskivan har ”-67 dBm 23 asu”, vilket är en stark signal. Då vi tar upp telefonen och med enhandsfattning täcker över telefonens nederdel så gott vi kan, det så kallade dödsgreppet, så noterar vi en mottagning på ”-79 dBm, 16 asu”, vilket fortfarande är en stark signal. Tar vi det hela ett steg längre och applicerar ett tvåhandsfattat dödsgrepp där hela telefonens nederdel täcks från alla håll så sjunker mottagningen till ”-83 dBm 15 asu”, vilket även det får anses vara en signal av god styrka. Kort sagt så har Sony genom en uppenbar designfeature även lyckats ge den en mer praktisk nyttofunktion. Två flugor i en smäll.

Maxhastigheterna är på pappret, via 3G/HSxPA, 14.4/5.76 Mbit/s vilket är mer än nog för de flesta, men en bit ifrån de 21 Mbit/s som de bästa 3G/HSxPA-konkurrenterna mäktar med. Vid våra egna test med vårt 7/2-abonnemang mäter vi som bäst upp cirka 6 Mbit/s ner och 2.5 Mbit/s upp – det vill säga helt i linje med vad vårt abonnemang mäktar med och helt i linje vad hart när alla andra telefoner av det övre segmentet presterar.

Även via WiFi är mottagningen god, men vi noterar en klart större känslighet för hur man håller enheten samt på vilka ytor den placeras. Vi gissar, utan att veta, att WiFi-antennen till skillnad från 3G-antennen har placerats utmed någon av telefonen sidor snarare än i den transparenta listen i fotänden.

Datahastigheterna via WiFi är godkända men en bit från de allra bästa. Vid överföring av större filer via vårt lokala FTP-nätverk så noterar vi en maxhastighet på 28 Mbit/s (3,5 MB/s) vid nedladdning (till telefonen från servern) och blott 22 Mbit/s (2,8 MB/s) vid uppladdning (från telefonen till servern). Detta kan jämföras med 40 Mbit/s (5 MB/s) i båda riktningarna för Tegra 2-enheter och 18-20 Mbit (2,3 – 2,5 MB/s) för Motorola RAZR.

Ljudegenskaper
Samtalskvalitén upplever vi som god i bägge ändar och hittar inte något att anmärka på annat än vad vi vanligen klagar på – att ljudet i samtalshögtalaren inte riktigt går så högt som vi hade önskat. I exemplet nedan jämför vi högtalaren mot Motorola RAZR och finner att Xperia S presterar både ett högre samt klarare ljud.

Inspelningen är gjord med telefonerna inställd på högsta ljudvolym med ett avstånd på 5 cm från inspelningskällan (Blue Yeti Pro).

Xperia S främre högtalare (samtalshögtalaren)

Motorola RAZR främre högtalare (samtalshögtalaren)

Precis som för Sony Ericsson arc s samt arc är Xperia S utrustad med en sekundär mikrofon monterad på bakstycket av enheten vars uppgift är att spela in bakgrundsoväsen som sedan filtreras bort för motparten. Detta fungerar allt som oftast utmärkt, men vi kan inte påstå att vi märker av någon större skillnad kontra föregångarna. I inställningsmenyn för samtal går det att stänga av funktionen för den som finner den besvärande.

Högtalaren på Xperia S bakstycke ger upphov till ett klart hörbart ljud även i burliga miljöer trots att vi stänger av Xloud-funktionen, som enligt Sony skall bidra till en än högre ljudnivå. Vi är dock inte särskilt förtjusta i Xloud då vi anser att funktionen bidrar till ett förvrängt/distat ljud som blir värre i takt som vi höjer volymen. Om vi jämför med arc är skillnaden vad gäller ljudnivå till Xperia S fördel, men överlag anser vi att arc ger ett mer välbalanserat ljud kontra kontra Xperia S som tycks premiera det övre registret med ett ljusare, snävare och vassare ljud som följd vilket också tydliggörs av klippen nedan.

I följande inspelningar har vi placerat telefonerna 40 cm från inspelningskällan och dragit upp volymen till 100% innan vi spelar upp vårt referensklipp genom respektive enhets medföljande musikspelare.

Xperia S bakre högtalare

Xperia arc bakre högtalare

Xperia S bakre högtalare med Xloud aktiverat

Xperia arc bakre högtalare med Xloud aktiverat

Sony skickar som vi tidigare påpekat med ett headset som vi vid en första anblick inte uppfattar som särskilt påkostat. Vi blir därför positivt överraskade när vi provlyssnar och upplever ett i sammanhanget och för våra öron bra ljud. För de som inte ställer speciellt höga krav på sina hörlurar kan dessa mycket väl täcka behovet . Vidare följer det med totalt tre par hörlurskuddar i olika storlekar.

I jämförelse med Nexus S i kombination med Voodoo control eller MP3-spelaren Sandisk Sansa Clip+ i kombination med ett par riktigt bra hörlurar är skillnaden tydlig. Vi saknar den kraft och dynamik som dessa enheter levererar, speciellt om vi ansluter mer tungdrivna hörlurar, med Xperia S. För den som föredrar större element och gillar att dra på är vi osäkra på om Xperia S verkligen kan ersätta MP3-spelaren. Vi rekommenderar därför i vanlig ordning att de som är kräsna ser till att provlyssna inför ett eventuellt köp.

Tyvärr har vi inte haft möjlighet att genomföra en ljudinspelning med Rightmark Audio Analyzer denna gång eftersom vårt referensljudkort slutade fungera i samband med testet.

GPS och positionering

Visa stadspreomenad med Sony Xperia S (BLÅ) vs Sony Ericsson xperia arc (RÖD) på en större karta

I det här momentet tar vi med enheten på en promenad i tätare bebyggelse samt på en biltur i till stora delar öppen terräng. Applikationen som använts för att spela in rutten heter Open GPS Tracker och finns tillgänglig genom Google Play. Eftersom vi valt att endast förlita oss på GPS-enheten stänger vi av samtliga av telefonens övriga hjälpfunktioner vad gäller positionering innan vi spelar in rutten.

Vi börjar med att jämföra tiden det tar för respektive telefon att låsa mot tillräckligt många satelliter för att redovisa en position med 25 meters noggrannhet. Resultatet talar vid upprepade tillfällen till Xperia S fördel som allt som oftast låser inom 2-3 sekunder medan Xperia arc behöver några sekunder till under bar himmel.

Av kartan ovan kan vi konstatera att Xperia S liksom Xperia arc till och från har svårt att följa vår rutt. Bägge enheter gör sig omväxlande skyldiga till små avstickare/rapporterar felaktiga koordinater, som enligt Google Maps gör gällande att vi passerar genom byggnader, träd eller buskage medan vi i själva verket håller oss på trottoaren. Miljön vi promenerar i är dock tuff för en GPS om det är högsta möjliga precision man söker varför vi på inget vis blir förvånade över resultatet.


Visa bilfärd med Samsung Galaxy Note (BLÅ) vs Sony Ericsson Xperia arc (RÖD) på en större karta

Under bilturen finner vi att Xperia S gör ett minst lika bra jobb som Samsung Galaxy Note med ett undantag. I takt som vi närmar oss parkeringen i skogspartiet i slutet av sträckan tappar Xperia S mottagningen helt och hållet. Det här är dock inget vi råkat ut för igen, så vi misstänker att det kan röra sig om en bugg i Open GPS Tracker.

Bildskärmen och digitizern
Xperia S har utrustats med en 4,3 tum stor LCD TFT-skärm med en upplösning på 720×1280 pixlar, även känt som 720p. Den här upplösningen i kombination med en 4,3 tum stor skärm ger en pixeldensitet på hela 342 PPI, vilket resulterar i vad som endast kan beskrivas som en knivskarp bild. iPhones omtalade och knivskarpa ”retina”-skärm ligger jämförelsevis på 326 PPI. Vi kan inte annat än om vi håller telefonen max ett par decimeter från ögonen urskilja enskilda pixlar, vilket för oss på redaktionen känns som lite av ett ”Äntligen!”-ögonblick.

Färgdjupet är på cirka 16 miljoner nyanser och skärmen levererar klara och naturtrogna färger, men det krävs att bakgrundsbelysningen ställs upp ganska högt för att dessa skall komma till sin fulla rätt. I vanlig ordning på Sony (Ericsson)-telefoner är skärmen nämligen tämligen mörk om man inte vrider upp bakgrundsbelysningen betydligt mer än på konkurrerande modeller. Skärpa, färger och kontraster är av toppklass och svärtan är relativt god för att vara en TFT-skärm.


Betraktningsvinklarna är skärmens enda riktiga akilleshäl. Bilden urvattnas, tappar kontrast och blir grådassig även ur måttliga vinklar. Då vi har telefonen liggande med skärmen vänd uppåt på skrivbordet bredvid oss så kan det ibland nästan bli svårt att läsa viss text utan att plocka upp telefonen först, vilket är lite tråkigt.


Läsbarheten i fullt dagsljus är bra tack vare vad vi upplever är en bra maximal ljusstyrka. Även om Xperia S till skillnad från sitt mindre syskon Xperia P saknar den nya RGBW-matrisen (Red, Green, Blue, White), det vill säga en matris med en extra, vit, subpixel, så upplever vi att inte minst vita partier är mycket ljusstarka. Läsbarheten i fullt dagsljus är bra, men skärmen reflekterar mer ljus än exempelvis Samsung Galaxy S II.


Digitizern, det pekkänliga ytskiktet, håller god klass och skärmen svarar i regel väl på våra tryck. Vi mäter en uppdateringsfrekvens på 60Hz i appen Input Benchmark, vilket innebär att skärmen läser av våra tryck och rörelser 60 gånger per sekund. Vidare mäter vi upp max 7 simultana pekpunkter vilket innebär att skärmen är god för alla förekommande typer av multitouch – och mer därtill.

I jämförelse med de allra bästa så konstaterar vi att Xperia S pekskärm kanske missar pek och svep aningen oftare, inte minst då telefonen ligger på rygg på vissa typer av underlag. Det stora problemet är dock de kapacitiva menyknapparna, som vi har nämnt i kapitlet ”Knappsats, styrdon, anslutningar och sensorer”, som om och om igen missar våra tryck. Vi uppskattar att ett tryck av tre missas och ibland kan vi tvingas trycka både tre, fyra och fem gånger innan trycket registreras. Återigen är problemet i regel allra störst då telefonen ligger med ryggen nedåt mot vissa underlag, men även då vi håller telefonen i handen så kan samma problem göra sig påmint.

Mjukvaran
Sony Xperia S levereras med Android 2.3.7/Gingerbread (uppdatering till 4.0/Ice Cream Sandwich under andra kvartalet 2012) med version 6.0 av Sonys (Sony Ericssons) egenutvecklade gränssnitt UX ovanpå. Sony Ericsson UX är något av en favorit vad gäller tillverkarnas egenutvecklade gränssnitt här på swedroidredaktionen, på grund av gränssnittets enkelhet och snabbhet. Här ser vi inte röken av så kallad ”bloat” där allt fler animationer och annat grafiskt lull-lull gör att flytet och hastigheten får stryka på foten.

Vi är glada att snabbt kunna konstatera att även om Ericsson nu är ute ur leken så är version 6.0 av Sony UX fortfarande snabbt och responsivt. I standardutförande, direkt ur kartong, så är dock hemskärmarna totalt överfyllda av varenda widget Sony har att erbjuda, vilket trots Sonys obloatade gränssnitt leder till att svep mellan och översikt över hemskärmarna går tungt.

De allra flesta städar förstås genast upp på hemskärmarna och lämnar endast ett fåtal widgetar, något som genom ett trollslag gör hemskärmarna precis så rappa som Sony UX kombinerat med kraftfull hårdvara skall vara.

Hemskärm/Launcher

Om vi bara skrapar på ytan hittar vi inte särskilt många nyheter i Sonys senaste version av UX-gränssnittet – i varje fall inte funktionsmässigt. Överlag uppfattar vi det snarare som mer polerat och gillar definitivt de blå tonerna bland widgets och inställningsmenyer, som drar tankarna till Ice Cream Sandwich. Lägg märke till NFC-widgeten som fungerar tillsammans med Sony SmartTags – mer om detta nedan.


Sony erbjuder endast ett tema att välja på, men i en rad olika färger. Här ser vi gärna utökade valmöjligheter framöver. Ett välkommet tillskott är möjligheten att byta ut bilden för låsskärmen. Detta åstadkommes genom inställningsmenyn -> bildskärm.

I programmenyn finner vi däremot inga större nyheter utan det ser ut och fungerar som i tidigare versionen av UX.

Telefonappen och kalendern

Kalendern har fått ett nytt utseende, men tråkigt nog verkar kalenderwidgeten ha ramlat mellan stolarna. Kalendern har vidare blivit mer överskådlig och enklare att navigera om vi jämför med kalendern som följer med Xperia arc.

Webbläsaren
http://www.youtube.com/watch?v=qGkyVbyEMBo Galaxy Nexus får se sig slagen av Xperia S vad gäller den medföljande webbläsaren. Xperia S hämtar sidor fortare och renderingen är mjukare medan vi zoomar, skrollar och panorerar.

Galleri och mediaspelare

ClipResolutionCodec / Profile / ContainerBitrateAudioResults (MX Video Player)
#1640x352XviD / Simple@L5 / AVI1 Mbit/sMP3 2.0OK
#2576x320XviD / Simple@L5 / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0OK
#3720ph.264 / [email protected] / MKV3 Mbit/sAC3 5.1OK (sound: S/W only)
#4720ph.264 / [email protected] / MKV9 Mbit/sAC3 5.1OK (sound: S/W only)
#51080ph.264 / [email protected] / MKV14 Mbit/sDTS 5.1OK (sound: S/W only)
#61080ph.264 / [email protected] / MKV19,2 Mbit/sAC3 5.1OK (sound: S/W only)
#71080ph.264 / [email protected] / MKV22,8 Mbit/sDTS 5.1OK (sound: S/W only)
#81080ph.264 / [email protected] / MKV25 Mbit/s DTS 5.1OK (sound: S/W only)
#91080ph.264 / [email protected] / MKV30 Mbit/sAC3 5.1Fail (low FPS)
#101080ph.264 / [email protected] / MKV42 Mbit/sAC3 5.1Fail (very low FPS)

Xperia S, med Qualcomms MSM8260-plattform, är en mycket kompetent videospelare. Med rätt programvara (i vårt fall gratisversionen av MX Video Player) som kan mjukvaruavkoda ljudformaten som Xperia S saknar nativestöd för, så lyckas vi spela alla våra testklipp, utom de erkänt vansinnigt tunga ”fågelklippen” som i många år i princip endast har använts för att testa gränserna för vad en videospelare klarar av.

Tack vare den höga skärmupplösningen (720p) med de fina färgegenskaperna så är det lite av en njutning att se på serieavsnitt i 720p (1280×720 pixlar) på Xperia S, även om det i längden blir ansträngande för ögonen att se på en så liten skärm. Detta gäller dock alla smartphones och är inget som är unikt för Xperia S. Vidare ett plus i kanten för en i sammanhanget ljudlig högtalare.

Sony skickar med standardversionen av Googles galleriapplikation för Android 2.3 och detta är också den enda videospelare vi hittar förinstallerad på enheten. Applikationen i sig är det förvisso inget fel på, men vad gäller videouppspelningen är den i enklaste laget. Vi hittar i princip inte mycket mer än en play, paus och stopp-knapp. Den som vill se video på Xperia S bör prova exempelvis Dice Player eller MX Video Player m.fl.



Musikspelaren är praktiskt taget en helt ny upplevelse och därutöver en väsentligt bättre sådan. Vi navigerar enkelt bland album och artister och kan ställa in ljudet som vi själva behagar med hjälp av en fembandsequalizer. Vidare har Sony bakat in en kul funktion för att välja ut musik från ditt bibliotek för att passa ett visst sinneslag.

Vi uppskattar också DLNA-stödet som är så enkelt att komma åt. I ett fåtal klick strömmar vi musik till vår DLNA-kompatibla Onkyo-förstärkare. Musikspelaren är därutöver sammankopplad med Facebook så att du kan dela med dig av vad du lyssnar på eller för den delen följa vänner som också använder tjänsten.


Sony har inte bara utrustat Xperia S med en microHDMI-utgång utan också en TV-vänlig mediahub som aktiveras när vi ansluter telefonen till skärm. Eftersom enheten också har stöd för ”Remote Control Pass Through” genom HDMI-gränssnittet är det busenkelt att navigera i mjukvaran med hjälp av TV-apparatens fjärrkontroll. Ingen konfiguration är nödvändig annat än att hitta passande media-applikationer genom Google Play.

Inställningar

Inställningsmenyn ser ut enligt ovan. Till de mer unika inställningarna hör Xperia-fliken där det mest väsentliga egentligen är att det går att konfigurera tjänsten ”Facebook inside Xperia”.


I vanlig ordning finns ingen möjlighet att stänga av den automatiska ljusjusteringen av skärmen såvida reglaget inte dras till 100%. Den som absolut vill bli av med det beteende kan lösa det genom tredjepartsapplikationer via Google Play.

Sony SmartTags / NFC

I videon ovan visar vi hur NFC-taggarna kan fungera tillsammans med sonys Xperia SmartTag-mjukvara. Vardera tagg aktiverar olika profiler som vi helt enkelt ställer in efter tycke och smak. Programmet är mycket enkelt att använda och det går på gott och ont inte att skapa hur invecklade profiler som helst, men för den som vill kunna göra mer finns det en uppsjö av NFC-appar att välja bland via Google Play.

Övriga applikationer

Sony Ericsson PC Suite heter numera endast Sony PC Suite. Tjänsten fungerar precis som tidigare för att uppdatera  telefonens mjukvaran, köra en backup/återställning etc.


FM-radion, alarmklockan och appen Power Saver. Sistnämnda är mycket enkel att konfigurera för att skapa profiler som hjälper dig spara ström genom att inaktivera olika funktioner beroende på exempelvis klockslag.

Kameran

Kameran är på hela 12 megapixlar, vilket torde vara mer än nog för de allra flesta. Antalet kameramegapixlar säger dock som de flesta vet väldigt lite – eller inget alls – om bildkvalitén utan är endast ett mått på bildens storlek. Vid videoinspelning är maxupplösningen 1080p (1920×1080 pixlar) i 30FPS.

Kameran har förstås såväl autofokus som pekfokus och en rad andra funktioner som leendeigenkänning, i princip allt det vi har kommit att förvänta oss av Sonys/Sony Ericssons kameramjukvaror genom åren. Vidare har kameran fått sällskap av en LED-blixt vilken underlättar vid fotografering under dåliga ljusförhållanden – åtminstone så länge avståndet till objektet är max några meter.

På fronten sitter den sekundära kameran för videosamtal och självporträtt, och här är upplösningen betydligt beskedligare 1.3 megapixlar och videoinspelning i max 720p (1280×720 pixlar) i 30FPS. Detta är mer än nog för ändamålet, men i vanlig ordning är bildkvalitén via frontkameran bedrövlig – särskilt inomhus.

Det krävs precis som alla andra frontriktade kameror vi har testat mycket kraftig belysning, gärna fullt dagsljus utomhus, för att ljusförhållandet skall vara bra nog för att frontkameran skall kunna leverera hyggliga bilder och videoklipp.

Bilderna nedan är tagna i respektive kameras fulla upplösning, med standardinställningarna aktiva.

Sony Xperia S                                                   Sony Ericsson Xperia arc

Klicka för fullstorlek

Klicka för fullstorlek

Klicka för fullstorlek

Summering — stillbilder
Utifrån bilderna ovan står det klart att Exmor R-sensorn i Xperia S, utöver att ha betydligt fler megapixlar, levererar bilder som är minst ett par nivåer bättre, kanske främst vad gäller skärpan. I bilderna nedan har vi tagit ett par bilder, klippt ut exakt samma del av bilden, och placerat dessa bredvid varandra. Sony Xperia S-bilden har fått krympas aningen för att storleken skall bli rätt, men i övrigt har ingen som helst efterbehandling av bilderna skett.

Vad gäller fotografering i ljusfattiga miljöer/vid höga ISO-värden producerar arc från ISO ~400 till maxvärdet om ISO 2000 mindre brus än Xperia S. Har vi detta i åtanke finner vi förstås en bra förklaring till varför Xperia S i autoläget prioriterar lägre ISO-värden än Xperia arc. I de fall då blixten (LED) är aktiv är kampen betydligt jämnare eftersom bruset blir till ett mindre problem. Diodens ljusintensitet är i våra ögon jämförbar liksom resultatet under förutsättning att motivet befinner sig omkring 40-50cm från objektivet. Vid kortare avstånd än så har vi lättare att få till skärpan med arc än med Xperia S i autoläget.

Autofokusen är i hyggliga ljusförhållanden snabb och gör ett bra jobb. Vid fotografering i sekvens är fördröjningen sällan över 0,5 sekunder från det att vi tryckt på knappen tills dess att enheten ställt in skärpan och tagit en bild samt är redo för en ny. I förhållande till föregångaren är skillnaden kännbar på den här punkten, men i jämförelse med Galaxy Nexus, som tillhör en av de snabbaste enheterna på området med vad Google marknadsför som ”Zero shutter lag”, hamnar Xperia S stundvis i lä. I fall där motivet förändras noterar vi däremot ingen större skillnad i hastighet om vi tar hänsyn till hur lång tid det tar före dess att respektive enhet ställt in skärpan. Efter 10 bildtagningar i omedelbar följd låser sig kameran för drygt en sekunds tid innan vi kan fortsätta.

Makrofotografering fungerar i förhållande till övriga telefoner vi testat riktigt bra under förutsättning att funktionen för leende/ansiktsigenkänning är avstängd. I annat fall får vi stora problem med att få till skärpan. En närgräns på 6 cm innebär att vi kan komma relativt nära motivet vilket i kombination med en rapp autofokus innebär bra resultat även vid tillfällen där motivet inte är helt och hållet statiskt.

Sony Xperia S — fler bilder

Sony Xperia S 1080p @ 29,692 FPS (13,9Mbps)MP4 AVC [email protected]. Stereo AAC, 48KHz, 96Kbps



Sony Xperia S 1080p Sony Ericsson Xperia arc 720p

Sony Ericsson Xperia arc 720p @ 29.692 FPS (6 Mbps) MP4 AVC [email protected]. Stereo AAC, 48KHz, 96Kbps

Sony Xperia S frontkameran

Buggar och problem
Problemen med Xperia S har kommit att helt kretsa kring de kapacitiva menyknapparnas okänslighet. Vi undrade först om vi hade fått tag på ett måndagsexemplar, men då ett annat exemplar dök upp ett par dagar senare och uppvisade exakt samma beteende tvivlade vi på att så var fallet. Om vi inte ser till att vara övertydliga och med hög precision trycker mitt på menyknapparna så uppskattar vi att minst ett tryck av tre går förlorat.

Då vi sedan gjorde lite efterforskningar i ämnet och fann att andra har noterat samma sak så kan vi inte göra mycket annat än att konstatera att Sony har ett litet problem med Xperia S som de bör försöka lösa. Förhoppningsvis är detta något de kan åtgärda antingen via en mjukvaruuppdatering eller, om det är ett hårdvaruproblem, något de snabbt kan åtgärda i tillverkningen av kommande partier Xperia S. Pekskärmen i övrigt är mycket följsam och missar väldigt sällan tryck och svep, så det är absolut inget fel på digitizern som sådan.

Batteritiden
Batteritiden vid videouppspelning blir dessvärre med en tid av 6 timmar och 27 minuter lite av en besvikelse. Tidigare telefoner ur Xperia-serien har presterat långt mycket bättre och de allra bästa kan fortsätta i uppåt fem timmar till när Xperia S kastar in handduken.

Noteras bör att vi på grund av Xperia S låga ljus vid 50% ljusstyrka tvingades dra upp ljusstyrkan till hela 67% så att ljusstyrkan, så gott vi med blotta ögat kan avgöra, matchade vår referensenhet Samsung Galaxy Nexus vid 50%. För kuriosas skull körde vi ytterligare ett test, med Xperia S ställd på 50% ljusstyrka, varpå vi lyckades klämma ut ytterligare 55 minuter ur batteriet. Att ställa skärmens ljusstyrka på blott 50% innebar dock att vissa partier av filmen blev såpass mörka att det periodvis var svårt att urskilja detaljer, så länge man inte såg till att man befann sig i ett mörkt rum.

Hur det kommer sig att Xperia S presterar sämre än tidigare xperior är vi inte helt på det klara över, men vi gissar att kombinationen större skärm än majoriteten av Xperia-syskonen samt en högre upplösning än samtliga syskon gör sitt till. Vidare kan det fortfarande finnas utrymme för optimeringar av drivrutinerna för den relativt nya plattformen Qualcomm MSM8260 som sitter under skalet.

Om vi ser till mer normal användning är resultatet inte lika nedslående. Faktum är att vi efter en arbetsdag innehållandes åtminstone 40 minuters telefonsamtal samt 30 minuters mailande, någon timme Spotify (offline), samt en timme i webbläsaren/Google Reader och några enstaka minuter med diverse enklare pusselspel för att inte utelämna mail-, Facebook- och Twitter-synkronsering fortfarande har must kvar i batteriet när dagen lider mot sitt slut. Den största energiboven är i vanlig ordning skärmen och telefonsamtal tätt följd av i vårt fall webbläsaren. Två arbetsdagar utan laddning är dock inget alterantiv, utan vi nödgas ladda varje kväll om telefonen skall överleva förmiddagen.

Systeminformation


Under skalet på Xperia S finner vi Qualcomms dubbelkärniga plattform MSM8260, som består av en processor på 2×1,5GHz, grafikkretsen Adreno 220 och 1GB RAM. Även om fyrkärniga enheter från konkurrerande tillverkare väntar runt hörnet nu så ger den här dubbelkärniga lösningen telefonen en rejäl knuff och vi upplever sällan vid så kallat ”real world”-användande att vi önskar oss två kärnor till.

Androidversionen är 2.3.7 (uppdatering till 4.0.x kommer) och ovanpå detta har Sony lagt in version 6.0 av sitt eget (Sony Ericssons) gränssnitt UX. Ett urval av de mer betydande specifikationerna är skärmupplösningen på 720p (720×1280 pixlar), att enheten har fått NFC-stöd samt har utrustats med en kamerasensor på hela 12 megapixlar.


Sony har utrustat Xperia S med hela 1GB RAM, vilket är dubbelt så mycket som Sony Ericsson utrustade sina flaggskepp med under fjolåret. Detta gör stor skillnad för oss som tycker om att ”multitaska”, det vill säga köra stora mängder program/appar samtidigt och kunna växla mellan dessa blixtsnabbt.

Med äldre Xperia-telefoner med blott 512MB RAM så tvingades Android ofta jonglera med RAM-minnet och stänga av processer för att frigöra mer minne, vilket sedan innebar att det tog någon eller några sekunder extra att starta upp appen igen.


Våra testexemplar av Xperia S har utrustats med 32GB inbyggt lagringsminne varav strax över 26GB är tillgängligt för användaren att nyttja för lagring av exempelvis musik, film och bilder. Av de återstående dryga 5 gigabyten är cirka 1800MB är reserverat för appinstallationer och resten upptas av själva operativsystemet.

Vi förmodar att när Xperia S får sin uppdatering till Android 4.0/Ice Cream Sandwich så kommer fördelningen av tillgängligt appminne bli som på Samsung Galaxy Nexus där användaren själv får välja hur lagringsminne och appminne skall fördelas – utan separata partitioner.

Spel, prestanda och grafer

Benchmark Pi mäter upp enhetens beräkningskapacitet, vilket ger ett mått på processorns prestanda. Lägre är bättre. Xperia S får se sig slagen av konkurrerande telefoner med lägre processorhastigheter, i MHz räknat.


Linpack mäter upp processorns flyttalsprestanda och resultatet presenteras i MFLOPS. Högre är bättre. Här presterar Xperia S hyggligt och blir endast slagen av Samsungs två lurar Galaxy S II och Galaxy Note.


CF-Bench mäter upp telefonens CPU- och minnesprestanda och presenterar resultaten i en totalpoäng. Högre är bättre. Xperia S kniper andraplatsen och har därmed placerat sig bland de allra bästa för andra gången.


Rightwares BrowserMark är ett plattformsoberoende test som utförs i telefonens webbläsare. I testet utförs en mängd olika delmoment och resultatet presenteras som en totalpoäng där högre är bättre. Då detta är ett plattformsoberoende test så har vi som kuriosa valt att även lägga in testresultat från andra plattformar än Android. Här ser vi ett resultat som är lite av en besvikelse men som lyckligtvis inte reflekterar hur telefonen känns då man använder den i verkliga världen. Dessutom vet vi att Android 2.3.x/Gingerbread och dess webbläsare, som Xperia S levereras med, inte kan nyttja båda processorkärnorna. Vi kommer sannolikt få se en rejäl ökning i just BrowserMark så snart Android 4.0-uppdateringen kommer, någon gång under andra kvartalet 2012.


Sunspider mäter upp processorns och standardwebbläsarens kombinerade javascriptprestanda. Lägre tid i ms (”millisekunder”) är bättre. Xperia S är här återigen med i toppstriden och kvalar in på en fin andraplats. Precis som i BrowserMark-testet ovan så kan vi konstatera att Xperia S på grund av Android 2.3.x inte kan nyttja båda processorkärnorna. Trots detta presterar alltså Xperia S mycket väl och vi anar att vi kommer få se en mycket konkurrenskraftig poäng så snart Android 4.0 anländer.


Vellamo mäter precis som Sunspider upp javascriptprestandan som telefonens processor och standardwebbläsare mäktar med, men till skillnad från Sunspider så består Vellamo av flertalet olika javascripttest, vilka sedan läggs samman för en totalpoäng där högre är bättre. Noteras bör att Vellamo är utformat på ett sådant vis att skärmens upplösning är av stor betydelse, vilket förklarar varför exempelvis den högupplösta Galaxy Note trots en aningen snabbare hårdvara än Samsung Galaxy S II får en klart lägre poäng. Här visar Xperia S och Qualcomms MSM8260 framfötterna och närmast krossar motståndet.


Monjori Shader Benchmark mäter som namnet antyder upp grafikprocessorns kapacitet vad gäller rendering av så kallad “Fragment Shader”. Resultatet presenteras i FPS (“Frames per Second”, eller “Bilder per Sekund”) och högre är bättre. Notera att skärmens upplösning är av betydelse, vilket innebär att högupplösta enheter presterar ett betydligt sämre resultat än andra telefoner med likvärdig hårdvara men med lägre skärmupplösning. De enda jämförbara modellerna är på grund av skärmupplösningens betydelse i det här testet Xperia S, Galaxy Note och Galaxy Nexus. Bland dessa tre modeller så kniper Xperia med 17 FPS förstaplatsen, knappt före den aningen mer högupplösta Galaxy Note och långt långt före Galaxy Nexus.


Electopia är ett 3D-test baserat på OpenGL ES 1.1 avsett att testa grafikprocessorn. Resultatet är i FPS (“Frames Per Second”- “Bilder Per Sekund”) och högre är bättre. Notera att telefoner med lägre skärmupplösning än WVGA (800×480 pixlar) gynnas kraftigt eftersom belastningen på grafikkretsen med färre pixlar att flytta blir betydligt lägre. Återigen så presterar Xperia S väl, men får se sig slagen av Samsung-duon S II och Note.


Nenamark 2 är ett 3D-test baserat på ramverket OpenGL ES 2.0 och sätter grafikprocessorn på ett tufft prov i en 3D-värld med stort antal polygoner. Resultatet presenteras i FPS och högre är bättre. Här ligger Xperia S hack i häl på Galaxy S II och skillnaden är så pass liten att det ofta handlar om tillfälligheter vad gäller vilken telefon som presterar den högsta FPS:en var gång vi kör testet.

NameSequential read (MB/s)Sequential write (MB/s)Random read (MB/s)Random write (MB/s)IOPS/s read (4K)IOPS/s write (4K)
Sony Xperia S35.746.637.030.18180048
Samsung Galaxy Note43.045.263.430.288152.5
Samsung Galaxy S II (2.3.5)45.65.17
4.54
0.24
1164
64
Samsung Galaxy S Plus (2.3.5)30.575.69
4.87
0.17
1250
44
Samsung Galaxy Gio (2.3.5)6.194.032.181.65560424
SE xperia arc (2.3.4)7.95.484.365.7111171462
LG Optimus 3D (2.2)18.592.120.470.112127
HTC Evo 3D (2.3.4)24.411.562.660.1868148
Motorola RAZR (2.3.5)34.036.564.34 0.37111395
Samsung Galaxy Nexus26.715.085.280.21135154

Med Androbench 3.0 mäter vi upp hastigheten på det inbyggda flashminnet. Ett högre resultat är bättre, såväl för read/läs och write/skriv. Xperia S presterar bra vad gäller det interna flashminnets prestanda. Inte minst vad gäller random read/IOPS så får konkurrenterna sig en rejäl känga.

Värmeutveckling

Tros idogt spelande där både processorer och grafikkrets ansträngs till det yttersta under en längre period så mäter vi upp en tämligen beskedlig maxtemperator på 42,5 grader på bakstycket. Detta han jämföras med den närmast brännheta Samsung Galaxy S II som når en temperatur på hela 56,5 grader. Vi gissar att detta till stor del beror på de extra millimetrarna chassidjup som Xperia S har i jämförelse med den väldigt tunna Galaxy S II. Vidare kan det mycket väl vara som så att Adreno 220, som sitter i Xperia S, är en aningen svalare krets än Galaxy S II:s Mali 400. I vilket fall som helst så blir Xperia S aldrig oroväckande varm, vilket av naturliga skäl är bra.

Slutsats
Xperia S är intressant på flera olika sätt, men kanske framför allt då den är Sonys första androidtelefon efter att samarbetet med svenska Ericsson upphörde. Då Xperia S lanseras såpass kort inpå det avslutade samarbetet så förmodade vi innan vi ens började testa telefonen att det mesta skulle vara sig likt – och vi kunde snabbt konstatera att vi hade rätt.

Med Xperia S så har Sony fortsatt på inslagen väg. De har förvisso tagit fram ett eget designspråk som anknyter till företagets TV-apparater mer än till tidigare Xperia-telefoner, men precis som med tidigare xperior så har mycket krut lagts på just designen, vilken sticker ut och verkar tilltala de allra flesta. Vidare är materialval och byggkvalité något som vi känner igen från många tidigare modeller.

Sony Xperia S består mestadels av plast, såväl telefonens front (skärmen undantaget) som ram och bakstycke är av plast, men känns inte ”plastig”. Detta låter kanske märkligt, och visst känns det att den är tillverkad i plast, men den känns ingalunda ”billig”. Tack vare god passform och en trevlig ytbehandling på plastsyckena så känns telefonen relativt lyxig. Ett litet minus för det löstagbara bakstycket som glappar aningen.

Under skalet finner vi förutom Android 2.3.7 med en uppdaterad och helt ny version av Sonys rappa UX-gränssnitt Qualcomms dubbelkärniga MSM8260-plattform med en hyggligt kompetent grafikkrets och 1GB RAM. Med en processorhastighet på 2×1,5GHz i kombination med den rappa mjukvaran så flyger vi ofta fram och sällan eller aldrig har vi kommit på oss med att tänka ”attans också, här behövs det två processorkärnor till”. Xperia S är helt enkelt en rapp telefon med bra flyt i såväl menyer som webbläsaren, och prestandan vid såväl spelande som vid videouppspelning och appkörning har vi inget alls att klaga på.

Skärmen är bland de allra bästa vi har skådat, med en pixeldensitet och därmed skärpa som hittills saknar motstycke. Färgåtergivningen är vidare mycket bra, men bakgrundsbelysningen måste dras upp en bit längre än hos konkurrenterna för att nyanserna skall komma till sin rätt. Kontrast och svärta är bra, med TFT LCD-mått mätt och den enda egentligen svagheten är skärmens tämligen begränsade betraktningsvinklar.

Vid sidan av ovan nämnda skärm så är kameran i Xperia S enhetens stora trumfkort. Utöver att bjuda på hela 12 megapixlar, vilket inte säger mycket om kvalitén, så har vi kunnat konstatera att fjolårets kameragigant, syskonet Xperia arc, får se sig rejält slagen vad gäller både stillbilder och video. Inte minst är skärpan flera nivåer bättre. Precis som arc så har Xperia S fått Sonys Exmor R-sensor, men här talar vi om en rejält förbättrad version. Ett litet minus för en aningen tveksam prestanda under riktigt mörka förhållanden. I övrigt utan någon som helst tvekan den bästa smartphonekameran vi har testat.

GPS-enheten fungerar precis som vi föväntar oss. Vi har inte stött på vare sig ovanligt långa låsningstider eller någon särskilt hög felmarginal vad gäller våra ruttinspelningar. Den fyller helt enkelt sin funktion och gör detta på ett i klassen riktigt bra vis.

Alla telefoner har vissa egenheter och småproblem och Xperia S är inget undantag. De flesta problemen, som det aningen glappande bakstycket, är bagatellartade, men dessvärre har vi problemet med de okänsliga menyknapparna som skapar en del frustration. Att kalla knapparna okänsliga är kanske inte helt rättvist, utan det handlar snarare om att ”träffytan” för att de skall svara på tryck är oerhört snäv/liten. Uppskattningsvis måste man träffa en yta på max 3-4 millimeter i höjdled, annars registreras inget tryck. Detta är till stor del en vanesak, men efter över en vecka med telefonen så noterar vi fortfarande en väldig stor felprocent – på båda våra exemplar.

Batteritiden var efter våra högt ställda förväntningar inte riktigt så bra som vi hade hoppats. I vårt videotest så presterade Xperia S en bra bit sämre än de bästa, men vid ett mer normalt användande så har vi inte på något vis upplevt att Xperia S är sämre än exempelvis Samsung Galaxy S II som har en med androidmått mätt relativt god batteritid.

Avsaknaden av minnesexpansion är med all rätt ett vanligt trätoämne, men tack vare att Xperia S levereras med hela 32GB inbyggt lagringsminne (26GB tillgängligt) så är detta ett betydligt mindre problem än exempelvis Samsung Galaxy Nexus och dess ynka 12-13 tillgängliga GB. Vi hoppas dock att Sony även plockar fram en 64GB-version så att även ni som hamstrar allra mest känner er nöjda.

Sammanfattningsvis så kan vi konstatera att Sony Xperia S, som sig bör, är den klart bästa telefonen ur Xperia-serien hittills. Med en betydligt snabbare processor- och grafikplattform, dubbelt så mycket RAM, en fantastisk skärm och världens för stunden sannolikt bästa androidkamera så är Xperia S inte bara den bästa xperian hittills utan även en av de allra bästa androidtelefonerna som går att köpa. Punkt.

Sony Xperia S är lämplig för dig som:
* Vill ha en androidtelefon med en skärm av absolut toppklass
* Vill ha androidmarknadens just nu bästa kamera
* Vill ha finfin prestanda såväl vad gäller spel, webbläsare och appkörning
* Vill ha en bra videospelare med rikligt format-/codecstöd
* Lägger stor vikt vid en modern och unik design

Sony Xperia S är inte lämplig för dig som:
* Frustreras av missade knapptryckningar (ej skärmtryckningar)
* Absolut måste ha det allra senaste i hårdvaruväg (quad core)
* Ställer extremt höga krav på material-/kvalitetskänsla samt passform
* Kräver en batteritid långt utöver det vanliga

Andra enheter med liknande prestanda och/eller utrustningsnivå:

Lägsta pris på Google Galaxy Nexus på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Motorola RAZR på Prisjakt just nu: