Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Recension:Test av Motorola RAZR

Postat:
17:19 - 2011-11-20
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
Tillverkare: Motorola Modell: RAZR XT910 Operativsystem: Android 2.3.5/Gingerbread med MOTOBLUR Tillgänglighet: I butiker, eXpansys Pris: Från cirka 5 500 kronor inklusive moms Hemsida/specifikationer: Motorola, GSMArena

Introduktion
Även om den amerikanska tillverkaren Motorola länge har varit en stor spelare på androidmarknaden så har vi här i Sverige inte sett mycket av av dem. Detta beror förstås på att Motorola för många år sedan, på grund av sviktande försäljning, helt och hållet drog sig ur den svenska mobiltelefonimarknaden.

Under 2011, efter en hel del framgångar under 2009 och 2010 då företagets androidsatsning påbörjades, så gjorde Motorola dock comeback på den svenska marknaden. Efter Defy+ så är RAZR den blott andra nya motorolatelefonen att göra entré via officiella kanaler här i landet.

Namnet RAZR anknyter till Motorolas storsäljande RAZR-serie från tidigt 00-tal och även om det kan vara svårt att se några egentliga likheter med nya RAZR och telefonerna som gjorde RAZR-serien berömd så har de åtminstone en sak gemensamt: de är tunna, mycket tunna. Namnet RAZR läses som ”razor”, vilket översätts till ”rakblad”, och anspelar förstås på modellseriens tunnhet.

RAZR levereras med en 4.3 tum stor Super AMOLED Advanced-skärm med qHD-upplösning (540×960 pixlar), en dubbelkärnig processor på 1.2 GHz och grafikkretsen PowerVR SGX540, som vi även återfinner i en lägre klockad version i bland annat Samsung Galaxy S. Vidare har enheten fått gott om RAM, 1 GB, och ett rejält tilltaget batteri på 1780 mAh. Allt detta har Motorola lyckats klämma in i en enhet som är blott 7.1 millimeter tjock – huvudänden undantagen.

Vi kommer i vanlig ordning att under testperioden låta telefonen genomgå såväl en rad syntetiska så kallade ”benchmarktest” som mycket real world-användande, där vi använder telefonen precis som vanligt – fast betydligt intensivare än normalt – för att förhoppningsvis kunna svara på om RAZR är telefonen för just dig eller om du rekommenderas lägga dina pengar på en annan modell.

SpecifikationerMotorola RAZR
Mått (B x H x D)68.9 x 130.7 x 7.1 mm
Vikt127 gram
Skärm och upplösning4,3", 540 x 960 pixlar (WVGA) @ 60Hz (vsync:on), 256 PPI, Corning Gorilla Glass
PaneltypSuper AMOLED advanced (PenTile)
DigitizerN/A
System-on-a-chipTexas Instruments OMAP 4430
CPUDual Core ARM Cortex A9 @ 2x1,2GHz
GPUImagination PowerVR SGX 540
RAM1GB (924MB tillgängligt för OS)
Inbyggt minne (NAND)16GB varav 8,2GB reserverat för SD-kortpartitionen och 3,8GB för appinstallationer
Batteri / batteritid1 780 mAh, 304h stand-by (3G), 9h 20 min taltid (3G)
Bakre kamera8 MP (3264x2448 pixlar) med LED-lampa, AF, videosinpelning upp ill [email protected] eller [email protected] (720x480)
Främre kamera1,3 MP med stöd för videoinspelning
AnslutningarmicroSIM, micro-HDMI (1,4), micro-USB, 3,5mm stereoutgång, microSD(HC)-kortplats
KnapparFront (från vänster till höger): Meny, hem, bakåt, sök. Högersidan: Volym, kamera. Ovansidan: ON/OFF
Nätverk/kommunikationHSDPA, 14,4 Mbit/s ; HSUPA, 5.76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n ual band, DLNA, Wi-Fi hotspot, Bluetooth A2DP 4.0+EDR, A-GPS
Sensorer3-axis accelerometer, 3-axis gyroscope, Digital compass, Proximity sensor, Ambient light sensor, Barometer
OS / GränssittAndroid 2.3.5 / Gingerbread med MOTOBLUR
Codec-stödMP4, DivX, XviD, H.264, H.263, WMV, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA,
Butikspremiär~2011-11 (Prisjakt)
ÖvrigtLjusdiod (RGB) i fronten. Vattenavstötande ytbehandling på både chassi och PCB/kretskort (nano coating)

I kartongen

Motorola RAZR levereras i en vit och röd kartong som känns gedigen och har hyggligt kompakta yttermått, vilket förstås är gynnsamt för miljön. När kartongens lock lyftas av så möts man som vanligt numera av telefonen, inslagen i skyddsplast, i ett eget fack allra längst upp.

Under det övre facket finner vi övrigt innehåll vilket inte bjuder på några större överraskningar utöver att batteri och ett MicroSD-kort saknas. Detta förklaras av att batteriet är inbyggt i telefonen och att den levereras med ett inbyggt lagringsminne på 8 GB, varav just 8 GB för ovanlighetens skull finns tillgängligt.

Innehållet i vår kartong är som följer:

* Motorola RAZR (svart)
* Laddadapter med USB-utgång (5.1V, 850mA)
* Batteri (1780 mAh – inbyggt)
* Trådburet stereoheadset med svarsknapp (ej mediakontroller)
* USB -> microUSB-kabel (ca 1 meter)
* Dokumentation

Vi kan i vanlig ordning inte garantera att innehållet i vår kartong exakt motsvarar innehållet i kartonger från andra återförsäljare och operatörer, så om kartongens innehåll är av stor vikt så råder vi er att kontrollera med återförsäljaren innan köp.

httpvh://youtu.be/GqpRV9Yoris

Tillbehör
Motorola erbjuder troligtvis det största utbudet av tillbehör i dagsläget bland samtliga av androidtillverkarna. I utbudet finner vi allt från en rad olika typer av dockningsstationer med eller utan skärm till en innovativ fjärrkontroll.

Lapdock 500 respektive 100 har en 10.1″ (1366 x 768 px, 5h batteritid) respektive 14″ (1366×768 px, 7h batteritid) och har stöd för Motorola Webtop, vilket för den delen också gäller HD-dockan med HDMI-utgång samt 3 USB-portar. Webtop har inte särskilt mycket gemensamt med Android annat än Linux-kärnan eftersom det bygger på den populära Linux-distributionen Ubuntu. Ansluter användaren enheten till någon av dockorna startar Webtop per automatik och erbjuder en mer desktopvänlig upplevelse med tillgång till bland annat Firefox i en fullfjädrad Linux-version. I videon här framgår det tydligare hur Webtop ser ut och fungerar.

Motorola Smart Controller är ett kapitel för sig och är tänkt att fungera som en fjärrkontroll när telefonen befinner sig utom räckhåll – exempelvis ansluten till en TV-apparat. Enheten är utrustad med en touchpad, gyroskop samt accelerometer som låter användaren manövrera i mjukvaran genom att vifta på enheten. Därutöver har den en mikrofon samt högtalare som möjliggöra röstsamtal och ger samtidigt stöd för röstkommandon. Det finns med andra ord ingen anledning att resa sig från soffan med en Smart Controller i närheten.

Utseende, byggkvalité och konstruktion

Vad som är snyggt eller fult är som alltid en fråga om tycke och smak, men då vi har visat upp telefonen för människor i vår omgivning så har omdömet vad gäller enhetens design varit mycket gott. Fronten täcks till 100% av ett stycke glas vilket ramas in av en mörkt kromad ram och centrerat i överkant på fronten sitter en silvrig Motorola-logga snyggt placerad.

httpvh://youtu.be/lh6qARr8Yo4

Telefonens ram består av metall vilket ger en riktigt robust konstruktion i kombination med bakstycket som består av kevlarfiber samt glasskärmen av Gorilla Glass.

Tack vare materialvalet på bakstycket så känns RAZR riktigt bra under fingertopparna och erbjuder dessutom ett fint grepp, men på grund av telefonens bredd och tunnhet så ligger den inte riktigt lika bekvämt i handen som lite tjockare enheter, som exempelvis HTC Desire HD. Bredden och tunnheten leder till att enhetens bakstycke sällan eller aldrig vidrör handflatan då man håller i den.

Till ovanligheterna hör att praktiskt taget alla delar av telefonen inklusive innanmätet med tillhörande kretskort etc. är behandlat med ett vattenavstötande nanoskikt. Detta medför ett bättre skydd om telefonen kommer i kontakt med vätska, men innebär för all del inte att telefonen är vattentät.

Material- och byggkvalité håller hög standard och vi kan inte framkalla mer än ett svagt knäppande då vi försiktigt bryter och bänder på enheten. Motorola har här lyckats mycket bra, även om kvalitén inte riktigt når upp till HTC-standard om vi tillåts jämföra med lite tjockare enheter. I den här storleksklassen har vi till dags dato inte testat en telefon som är mer styv än RAZR, i förhållande till chassits tjocklek.

EnhetSkärm (tum)Bredd (mm)Höjd (mm)Minsta djup (mm)Största djup (mm) Vikt (gram)Batteri (mAh)
Motorola RAZR4.368.9130.77.110.551271780
Samsung Galaxy S Plus464.2122.49.9121191650
Samsung Galaxy S464.2122.49.9121181500
Samsung Galaxy S II4.366.1125.38.4910.41161650
SE xperia arc4.2631258.710.71171500
HTC Sensation4.365.4126.111.311.31481520
Google Nexus S463123.910.8814.61291500
Samsung Galaxy Note5.382.95146.859.6510.051782500

Tyvärr har skärmen en i sammanhanget ovanligt bred ram. I tabellen ovan där de för närvarande mest populära high end-telefonerna syns är RAZR bredvid den 5,3″ stora Galaxy Note bredast på marknaden.

Knappsats, styrdon och anslutningar 


På telefonens front, nedan skärmen, finner vi i vanlig ordning, åtminstone fram till och med Android 2.3/Gingerbread, ett antal kapacitiva knappar (”touchknappar”). Från vänster till höger finner vi: Meny, Hem, Tillbaka och Sök. Dessa knappar svarar precis som skärmen i sig mycket bra och de missar sällan våra tryck. Strax nedan de kapacitiva knapparna finner vi ett litet hål för samtalsmikrofonen.

På enhetens vänstersida saknas knappar, men i nederkant sitter en liten lucka som döljer MicroSIM- och MicroSD-slottarna. På telefonens högersida sitter i överkant strömknappen – en placering som vi på Swedroid skarpt ogillar då vi regelbundet kommer åt den av misstag – och strax nedan denne finner vi en mycket liten volymknapp. Strömknappen sticker ut lagom mycket och är lätt att känna sig fram till i fickan, medan volymknappen dessvärre är lite mer svårlokaliserad. Känslan och motståndet i båda dessa knappar är dock bra och man känner ett tydligt ”klick” då de trycks in.

I huvudänden finner vi från vänster till höger följande anslutningar; Micro-HDMI, Micro-USB och en 3.5mm-utgång för hörlurar, alla lätt åtkomliga och utan luckor. Telefonens fotände saknar helt och hållet såväl knappar som anslutningar.

På telefonens baksida finner vi i den betydligt tjockare huvudänden en kameralins och tillhörande LED-blixt samt den yttre högtalaren. Allra längst ner på baksidan sitter den sekundära mikrofonen för ljudupptagning vid videoinspelning samt reducering/filtrering av bakgrundsbrus vid telefonsamtal.

Mottagning och datahastigheter
Via 3G/HSxPA så har mottagningen varit godkänd och har inte resulterat i några som helst problem med avbrutna samtal eller låg hörbarhet annat än på platser där vi vet att mottagningen är usel. Där konkurrerande telefoner har fungerat bra har även RAZR fungerat bra, och vice versa.

Som tabellen nedan illustrerar ser vi tecken som tyder på att RAZR har en högre känslighet än Samsung Galaxy S II vad berör radiodelen. Vad gäller mottagningen via Wi-Fi så kan vi inte notera några större skillnader mellan Samsung Galaxy S II och RAZR – båda presterar godkänt och håller kontakten med routern väl.

EnhetPlacering3G dB (-dBm) asuWiFi 802.11g (-dBm)
RAZRSkrivbord771860
SGS IISkrivbord811449
RAZRDiskbänk (aluminium)751979
SGS IIDiskbänk (aluminium)791770
RAZRMarmorplatta771883
SGS IIMarmorplatta831575
Datahastigheterna via 3G/HSxPA är som väntat goda och RAZR har inga som helst problem att maxa vårt ”Turbo 3G”-abonnemang, vilket innebär 5-6 Mbit/s vid nedladdning och strax över 2 Mbit/s vid uppladdning. Radiodelen i RAZR är specificerad till att vara god för 14.4 Mbit/s ner och 5.76 Mbit/s upp, så att vi maxar vårt abonnemang är ingen överraskning.

Då vi mäter maxhastigheterna via Wi-Fi, genom vår lokala FTP-server, så blir vi dock besvikna. Av oförklarliga skäl så stannar maxhastigheten utöver en kort peak under överföringens första 10 sekunder på strax under 20 Mbit/s (2,2 – 2,4 MB/s) både upp och ner hur vi än trixar med kanaler och Wi-Fi-protokoll. Andra telefoner, som exempelvis LG Optimus Black och Sony Ericsson Xperia ray, maxar över 30 Mbit/s i båda riktningarna och Tegra 2-enheter som LG Optimus 2X och Acer Iconia maxar 40 Mbit/s i båda riktningarna.

Vi misstänker att Motorola, för att hålla värmeutvecklingen i det extremt tunna chassit nere, har begränsat den maximala överföringshastigheten. Vi vet att andra telefoner med betydligt tjockare chassin kan bli väldigt varma vid stora och snabba filöverföringar, och med ett tunt chassi som RAZR:s så kan det innebära stora problem.

Oavsett vad som ligger bakom den svaga Wi-Fi-prestandan så kan vi konstatera att större filöverföringar mellan dator och telefon bör göras med USB-kabel snarare än trådlöst, vilket olyckligtvis innebär en hel del mer krångel, inte minst för oss som gärna undviker sladdar och kablar.

Ljudegenskaper
Ljudkvalitén vid telefonsamtal via 3G är god och vare sig vi eller motparten upplever att det är svårt att höra eller göra sig hörd. Den sekundära mikrofonen filtrerar effektivt bort bakgrundsbrus, men når inte riktigt upp till samma klass som Samsung Galaxy S II då vi befinner oss utomhus i kraftiga vindar.

Maxvolymen på telefonhögtalaren, vid telefonsamtal, är bättre än i Samsung Galaxy S II vilket innebär att RAZR presterar mycket bra och levererar ett högt och tydligt ljud, vilket gynnar de med nedsatt hörsel och de som ofta befinner sig i bullriga miljöer. Den externa högtalaren presterar även den bra och även om ljudet upplevs som aningen vasst så är maxvolymen god och RAZR knäpper återigen Samsung Galaxy S II på näsan.

Motorola RAZR – inspelning från samtalshögtalaren på fronten med 100% ljudvolym

Samsung Galaxy S II – inspelning från samtalshögtalaren på fronten med 100% ljudvolym

I ljudklippen ovan har vi placerat telefonerna i ett stativ med drygt 2cm avstånd från samtalshögtalarelementet på fronten till mikrofonen – Blue Microphone Yeti – som vi använt för att genomföra inspelningen. Testet tjänar i huvudsak till att ge en indikation kring hur ljudet i en telefon står sig mot en annan. Lyssna och bedöm själv.

Motorola RAZR – inspelning från högtalaren på telefonens bakstycke med 100% ljudvolym

Samsung Galaxy S IIRAZR – inspelning från högtalaren på telefonens bakstycke med 100% ljudvolym

Vidare placerade vi telefonerna med baksidan uppåt på en plan yta med omkring 50cm avstånd till mikrofonen och spelade därefter upp ett par ljudklipp. Även här noterar vi att RAZR spelar en hel del högre än vad Samsung Galaxy SII är kapabel till. Vi upplever dock ljudet som något vassare på RAZR och mindre balanserat än på Samsung Galaxy S II.

Det medföljande trådburna headsetet med öronmusslor (ej så kallade ”in ear”-lurar) håller riktigt låg kvalité för en telefon i den här prisklassen. Den som lyssnar mycket på musik eller ofta talar i telefon via headsetet rekommenderas starkt att investera några hundralappar i ett ordentligt headset – det medföljande duger inte på långa vägar.

Ljudkvalitén via 3.5mm-porten upplever vi som bra i förhållande till exempelvis Nexus S som blivit något av en favorit på redaktionen i just detta hänseende (förvisso med lite hjälp utav Voodoo Control) och som snäppet vassare än vad Samsung Galaxy S II presterar. Om vi lämnar de medföljande hörlurarna därhän och i stället växlar mellan ett par AKG 420 samt Monster Beats Tour (in-ear) kommer ljudet till sin rätta. Till en början blir vi dock besvikna och finner bland annat basen överdriven, men det visar sig att musikspelarens equalizer är aktiv i telefonens standardkonfiguration. Stänger vi av alla digitala filter får vi en mer neutral och välbalanserad ljudbild. Ljudvolymen är godkänd, men i jämförelse med bättre dedikerade Mp3-spelare saknas samma kraft som gör lyssning i även tungdrivna högtalare till en fröjd.

I detta moment ansluter vi telefonen till en 3,5mm stereo-y-adapter som vi in sin tur ansluter till dels line-in-ingången på ett Audigy XiFi-ljudkort i en dator bakom en UPS samt till ett par AKG 420-hörlurar (32 ohm, 125 dB/mW). Vi spelar därefter upp ett ljudklipp som vi i sin tur spelar in och analyserar med hjälp av mjukvaran RightMark Audio Analyzer.

I grafen ovan illustreras frekvensomfånget som anger med vilken exakthet ljudfrekvenserna återges – speciellt intressant är intervallet mellan 20Hz till 20KHz eftersom människan hörsel sträcker sig mellan dessa frekvensband. Idealkurvan är i det här fallet helt plan och ligger på +0dB. Motorola RAZR presterar ett resultat som är något vassare än Samsung Galaxy S II och relativt nära Nexus S. Resultatet är inte perfekt, men fullt godkänt i jämförelse med flertalet Android-telefoner.

RMAA (complete test)RAZRSGS IINexus SXperia arc
Frequency response
(40 Hz -15 kHz), dB:
+1.04, -0.42+1.39, -0.52+0.55, -0.26+2.48, -1.02
Noise level, dB (A):-85.0-83.7-85.3-84.5
Dynamic range, dB (A):84.783.985.084.4
THD, %:0.00430.00430.0830.191
IMD + Noise, %:0.7220.8920.5010.458
Stereo crosstalk, dB:-54.3-61.8-58.6-53.3
Ljudnivån ligger enligt RMAA på 85 dB och endast Nexus S presterar ett bättre resultat bland referenstelefonerna. Övriga delmoment ser mycket bra ut med undantag för stereo crosstalk/ljudläckage vänster- respektive höger ljudkanal emellan. Här hamnar RAZR efter både Samsung Galaxy S II samt Nexus S och presterar endast strax bättre än Xperia arc. Vid lyssning kan vi dock inte påstå att detta är något som vi märker av ens i ett par bättre hörlurar.

GPS / Glonass och positionering
Motorola RAZR är den första telefon Swedroid testat med stöd för det ryska satellitsystemet för positionsbestämning – Glonass – som är helt och hållet fristående från USA:s Global Positionining System (GPS). Till skillnad från GPS är Glonass speciellt framtaget för att ge bättre täckning över det norra jordklotet, vilket inte är så konstigt med tanke på att 45 procent av rysslands territorium ligger ovanför polcirkeln, varför systemet också i teorin bör innebära bättre täckning för oss nordbor.

I programmet ”GPS Test” ser vi dock inte en enda satellit som verkar vara unik för RAZR utan samma satelliter dyker upp även för Samsung Galaxy S II och samma mönster upprepar sig i en rad andra liknande program. Vidare hittar vi inget som säger att telefonen skulle vara utrustad med Glonass enligt Motorolas officiella specifikationsblad för vare sig RAZR eller Droid RAZR (USA-modellen). Under den svenska presentationen av RAZR framgick det motsägelsefullt nog att telefonen till trots skulle ha stöd för Glonass vilket både specifikationerna på GSMarena samt Phonearena gör gällande. Vi får helt enkelt återkomma med ett definitivt besked från Motorola framöver.


Visa Moto RAZR vs SGS II walking på en större karta

Ovan har vi tagit en promenad i litet tuffare terräng under täta trädkronor samt under en och annan bro. Rutten är inspelade genom verktyget Google MyTracks och under testets gång har vi stängt av hjälpmedel som positionering genom datanätverk som 3G/WiFi samt sensordata . Den röda linjen representerar Motorola RAZR och den blå linjen Samsung Galaxy SII.

Den enhet vi bedömer mest trogen vår faktiska rutt är Samsung Galaxy S II som rapporterar 3,27 km medan RAZR emellertid rapporterar 3,57 km. Skillnaden är ovanligt stor för det här testet och beror till största del på att RAZR ungefär halvvägs in vid ett flertal tillfällen tappar positionen – främst vid Höje å – vilket leder till en stundvis förfärligt krokig rutt.

Samsung Galaxy S II vs RAZR efter en cirka 12 km lång biltur

Eftersom RAZR som sagt uppges vara utrustad med Glonass bestämde vi oss för ovanlighetens skull att ta med telefonen på en biltur. Rutten var enligt bilens färddator ca 12 km lång (vi stannade precis när mätaren slog om) medan RAZR uppgav 11,7 km och Samsung Galaxy S II 11,77 km.


Visa Moto RAZR vs SGS II på en större karta

Av kartan ovan kan vi än en gång konstatera att Samsung Galaxy S II är mer trogen vår faktiska rutt. Till en början tolkar exempelvis RAZR rutten som att vi kör på fel sida av vägen. I rondellen tappar RAZR en aning och om vi får tro MyTracks har vi vid ett tillfälle kört rakt ut gräset.

I bilen är skillnaden så liten de tu enheterna emellan, cirka 80 meter, att det praktiskt taget gör till eller från medan det under mer besvärliga förhållanden, som i vårt första test ovan, verkar tala till större fördel för Samsung Galaxy S II. Enheterna hittar GPS-position ungefär lika snabbt och redogör likaså för en likartad noggrannhet inom likartad tidsrymd enligt applikationen GPS Test.

Bildskärmen och digitizern

Den 4.3 tum stora skärmen med qHD-upplösning (540×960 pixlar – ”Quarter HD”) är av så kallad Super AMOLED-typ och har därmed ett subpixelmönster kallat ”PenTile”. Det här mönstret har fått utstå en hel del spott och spe de senaste åren då det har en lägre reell upplösning än skärmar av den mer traditionella RGB-typen.

Konsumenter med skarpa ögon noterar genast att skärmelement som text och ikoner inte ser lika skarpa ut som på RGB-skärmar. Frågan vi naturligtvis ställer oss är om den lite högre upplösningen på RAZR, 540×960 pixlar, är nog för att maskera PenTile-mönstrets oskärpa.

Svaret är dessvärre nej. Då vi startar telefonen för första gången kan vi genast konstatera att även om RAZR:s högre qHD-upplösning är bättre än exempelvis Galaxy S och dess WVGA-upplösning på att maskera PenTile-mönstret så är det ändå klart noterbart och inget man kan missa ens om man vill. Text är på sedvanligt PenTile-manér lite oskarp och inte minst röda fält upplevs som väldigt pixliga – som ett schackbräde med röda och svarta rutor.

Det råder ingen tvekan om att Super AMOLED-skärmen bygger på en PenTile-matris

Om man vet med sig att man är osedvanligt känslig mot ”PenTile-effekten” så kan detta vara en dealbreaker, men för de allra flesta så är detta ett icke-problem.

I övrigt är skärmen en trevlig bekantskap även om den bleknar aningen i en direkt jämförelse med Samsung Galaxy Note, både vad gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar. Ställd mot LCD/TFT-skärmar, som exempelvis den finfina skärmen i LG:s Optimus Black, så visar dock RAZR att Super AMOLED Advanced-skärmen håller en mycket hög klass. Inte minst vad gäller svärta och betraktningsvinklar så visar RAZR framfötterna och mer eller mindre förintar konkurrenter med LCD-skärmar.

Läsbarheten i dagsljus är acceptabel, men skärmen reflekterar lite mer ljus än Galaxy Note och Galaxy S II. Ii uppskattar att den maximala ljusstyrkan ligger ungefär mitt emellan Note, som är aningen ljussvagare, och Samsung Galaxy S II.


Digitizern, det pekkänsliga ytskiktet, håller en standard som vi under 2011 har kommit att förvänta oss av telefoner ur det här prissegmentet – det vill säga bra nog för att vara så bra att det inte längre spelar någon större roll vilka siffror vi mäter upp. Skärmen svarar snabbt och med hög precision på våra tryck och vi behöver sällan trycka mer än en gång.

Vi mäter med appen Input Benchmark upp 56 Hz i uppdateringshastighet vilket innebär att pekskärmen läser av våra tryck och rörelser 56 gånger per sekund. Vi mäter även upp maximalt 10 samtidiga pekpunkter, vilket i praktiken innebär en obegränsad multitouchkapacitet. Hur vi än försöker röra fingrarna i komplicerade mönster där pekpunkternas axlar korsas så lyckas pekskärmen spåra våra rörelser perfekt.

Allt som allt så är skärmen en klart godkänd bekantskap, men PenTile-mönstret i kombination med en måttlig pixeldensitet drar ner betyget en smula.

Mjukvaran
MOTOBLUR som Motorola valt att kalla sitt androidskal innehåller en hel del 3D-effekter för framför allt hemskärmen. Tyvärr är flytet inte i närheten av vad vi erfar från exempelvis Sony Ericssons senaste generation telefoner. För det första lägger vi knappt märke till 3D-effekten om vi inte scrollar mycket långsamt mellan hemskärmarna och hoppar vi frenetiskt mellan dem erfar vi en påtaglig tröghet.

Funktionsmässigt är det ingen större uppgradering från ”Pure Google-versionen” av Android utöver hanteringen för placeringen av widgets och ikoner på hemskärmen, som faktiskt blivit förbättrad. Den svenska översättningen med slang som ”Appar” i inställningsmenyn lämnar också mycket att önska.

Överlag är vi inte särskilt glada i MOTOBLUR som vi uppfattar som stelt och funktionsfattigt. Faktum är att det blir storseger till fördel för Samsung med TouchWiz, men kanske främst för HTC med Sense och Sony Ericsson med UX, som vi finner långt mer funktionellt samtidigt som flytet också är bättre. Motorola har mycket att jobba på inför Ice Cream Sandwich/Android 4.0-uppdateringen. Huruvida gränssnittet är snyggt eller inte lämnar vi upp till er läsare att avgöra.

På plussidan är det värt att nämna att RAZR är en del av den så kallade 18-månadersplanen vad gäller androiduppdateringar, även om Motorola precis som alla andra tillverkare inte vill/kan gå in i detalj på när och vilka modeller som kan uppdateras, eller hur länge hårdvaran anses vara kompatibel med nyare androidversioner.

While we can’t comment specifically on timings for an upgrade for Motorola RAZR, Motorola Mobility has committed to providing timely upgrades to devices for 18 months after launch.

Hemskärm/Launcher

Låsskärmen ger oss möjlighet att direkt komma åt kameran. Tyvärr går det ej att byta ut denna genväg mot något annan.

Antalet hemskärmar uppgår till fem stycken utan möjlighet att öka till fler. De fyra genvägarna i foten av hemskärmen går att byta ut till valfritt program med undantag för ”Apps-ikonen”.

Precis som HTC och Samsung erbjuder Motorola en översiktsvy där samtliga hemskärmar går att se på en och samma gång. Den är dock ovanligt krånglig att komma åt. Vi kan endast nå den från huvudskärmen genom att trycka på hemknappen – den mer traditionella pinch zoom-funktionen som hart när alla andra tillverkare använder lyser med sin frånvaro.

Hanteringen för att placera/flytta/stänga widgets och programgenvägar är riktigt bra. Placerar vi en widget ovanpå en annan byter de plats och detsamma gäller förstås programgenvägar. Vidare syns kryss som illustrerar ledigt utrymme.

Meddelandefältet saknar några genvägar för WiFi, Bluetooth eller dylika funktioner vilket blivit vanligt bland flertalet tillverkarskal. Motorola har dock infört en viss förbättring vad berör hanteringen av meddelanden där det numera går att ta bort enskilda poster istället för att bara kunna tömma hela listan. Funktionen är visserligen standard i Android 4.0, men likväl uppskattar vi att Motorola lagt in den för Android 2.3.

Programfältet låter oss gömma appar samt sortera dem efter bokstavsordning, användarfrekvens eller senast använda. Vidare kan vi välja att endast visa nedladdade applikationer eller de som är senast använda.

Settingsmenyn är till stora delar ljusgrå

Gemensamt för praktiskt taget samtliga AMOLED-utrustade enheter vi hittills testat är ett genomgående mörkt färgtema. Anledningen är mycket enkel och beror på att skärmen, som i regel utgör mobila enheters mest strömhungriga komponent, drar mindre ström vad berör AMOLED-paneler där varje enskild pixel i sig utgör en ljuskälla. Ju färre pixlar som lyser desto mindre ström drar alltså skärmen.

Motorola verkar inte vilja dra nytta av hur AMOLED-skärmar fungerar eftersom man använder ett mycket ljust färgtema i inställningsmenyn, kontaktboken, mediaspelaren etc. Vi hittar heller inget menyval för att byta till ett mörkare sådant. Hur man resonerat här ställer vi oss frågande till och hoppas att man inte gör samma – i vårt tycke – klavertramp med den utlovade Ice Cream Sandwich/Android 4.0-uppgraderingen.

Telefonappen

Nummerplattan ser ut enligt ovan liksom kontaktboken. Det går fint att knyta an kontakter till både Facebook och Twitter och bland redigeringsmöjligheterna finner vi i stort sett allt vi förväntar oss av en kontaktbok.

Webbläsaren

Motorola har gjort vid utseendet en del på webbläsaren och bland annat bytt ut färgtemat. Indikatorn som visar hur långt en sida laddat är numera grå och väldigt tunn vilket gör den svårtydd. Till de goda nyheterna hör en inställning för att tömma cache, cookies och webbläsarhistorik på en och samma gång. Vi noterar också att fönstervyn är av det enklare slaget med en listvy där vi på samma vis som i meddelandefältet smidigt kan stänga aktiva webbsidor.

httpvh://youtu.be/Khl1PZXXraU

I videon ovan jämför vi webbupplevelsen mellan RAZR och Samsung Galaxy S II. Överlag kan vi konstatera att Samsung Galaxy S II presterar bättre även om det finns ett fåtal undantagsfall. Webbsidor laddar något snabbare och flytet då vi skrollar är aningen bättre på Samsung Galaxy S II. Vidare laddar Samsung Galaxy S II allt som oftast flashobjekt snabbare än RAZR.

RAZR å sin sida ger inte upphov till några schackrutemönster och dessutom används inte fula knep för att ge ett bättre flyt som på Samsung Galaxy S II vid inzoomning där texten först blir skarp efter att zoomat färdigt. Vidare kan vi samtidigt som vi zoomar förflytta oss i sid- och höjdled på RAZR – något som inte är möjligt på Samsung Galaxy S II.

Detta gäller förstås bara standardwebbläsaren. Det finns en uppsjö tredjepartswebbläsare att välja på i Android Market med långt fler funktioner än webbläsaren som följer med telefonerna. En lista hittar ni här.

Musikuppspelning

Motorola skickar med en musikspelare som har stöd för att strömma musik från en dator under förutsättning att klienten MotoCast (endast för Windows) finns installerad. Vi hittar dock inget sätt att reglera ljudkvalitén på och tycker att det låter väl komprimerat i standardutförandet. Vidare finns möjlighet att lyssna på Podcasts genom tjänsten Podcast.com samt Internet-radiostationer genom tjänsten Shoutcast.

Musikspelaren i sig är relativt enkel men får jobbet gjort. Vi hittar funktioner för att sortera efter album, artist eller låtnamn och det är smidigt att lägga till/ta bort låtar från spellistan.

Det finns goda möjligheter att justera ljudet både vad berör högtalaren på bakstycket av telefonen samt vid uppspelning genom telefonens 3,5mm stereoutgång. Tyvärr hittar vi ingen fyr- eller fembands-equalizer utan det är förinställningar som gäller för hela slanten.

DLNA-stödet fungerar fint och vi kan både spela upp innehåll på DLNA-kompatibla enheter samt strömma innehåll till telefonen. Motorola har vidare bakat in stöd Microsofts spelkonsol Xbox.

Videouppspelning

TElefonen ansluten genom miCroHDMI

Ansluter vi telefonen till en TV får vi upp tre alternativ i form av ”Mirror display” ”Gallery” och ”Music”. Egentligen innebär samtliga alternativ en spegling av telefonen med undantag för vilken app som omedelbart syns på TV-apparaten. I inställningarna för HDMI-gränssnittet finner vi endast möjligheten att justera overscan; några alternativ för upplösning eller uppdateringsfrekvens står alltså inte att finna.

I standardvideospelaren finner vi att RAZR praktiskt taget klarar av allt från xvid och divx-filer till MKV/h.264 i en rad olika upplösningar och bithastigheter. Tyvärr stöds varken AC3- eller DTS-ljud varför flertalet av våra klipp förblir ljudlösa under uppspelning – såvida vi inte använder en videospelare som MX Video Player som mjukvaruavkodar ljudströmmen förstås.

ClipResolutionCodec / Profile / ContainerBitrateAudioResults (MX Video Player)
#1640x352XviD / [email protected] / AVI1 Mbit/sMP3 2.0OK
#2576x320XviD / [email protected] / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0OK
#3720ph.264 / [email protected] / MKV3 Mbit/sAC-3 5.1OK
#4720ph.264 / [email protected] / MKV9 Mbit/sAC3 5.1OK
#51080ph.264 / [email protected] / MKV14 Mbit/sDTS 5.1OK
#61080ph.264 / [email protected] / MKV19,2 Mbit/sAC3 5.1OK
#71080ph.264 / [email protected] / MKV22,8 Mbit/sDTS 5.1OK
#81080ph.264 / [email protected] / MKV25 Mbit/s DTS 5.1OK
#91080ph.264 / [email protected] / MKV30 Mbit/sAC3 5.1Low FPS
#101080ph.264 / [email protected] / MKV42 Mbit/sAC3 5.1Low FPS

Provar vi att i stället spela upp video med den populära tredjepartsvideospelaren Dice Player blir videon till en endaste gröt av gröna block som flyter omkring på skärmen oavsett videoformat. Testar vi däremot MX video player är resultatet strålande – RAZR spelar praktiskt taget upp allt som vi kastar på den. Detta gäller också filmer i 1080p med riktigt höga bithastigheter uppåt 25Mbit/s med DTS-ljud. Se tabellen ovan för mer info.

Klipp #9 och #10 bygger på det så kallade fågelklippet från BBC-serien Planet Earth där hundratusentals fåglar på en och samma gång sveper över en klarblå himmel. Klippet är ren tortyr att avkoda/spela upp och med en bithastighet på 30- till 40 Mbit/s är det knappt att ens vår fyrkärniga intelprocessor mäktar med. RAZR presterar kring 3-5 FPS vid uppspelning av dessa klipp, men gör som sagt i övrigt ett fantastiskt jobb.

Galleri

Motorola har uppdaterat galleriapplikationen rejält och numera finns stöd för en rad nätverk för den som önskar lägga till kompisars eller för den delen egna album på ett smidigt vis. Det hela fungerar förvånansvärt bra och är speciellt användbart med enheten ansluten till en TV/projektor.

Övriga applikationer

Motorola Smart Actions är en tjänst som hjälper dig göra din telefon mer smart. I första hand kan du som användare justera hur telefonen skall bete sig beroende på en rad olika förutsättningar. Du kan exempelvis ställa in att telefonen skall justera volymen på ringsignalen mellan vissa klockslag eller beroende på position eller varför inte ställa in att ljusstyrkan skall maximeras medan telefonen laddar etc.

Smart Actions är dock smartare än så och loggar också ditt användande. Utifrån den data som samlas in föreslår tjänsten därefter åtgärder som kan förbättra din användarupplevelse. Missar du exempelvis många samtal under en viss tid på dygnet kan applikationen föreslå att du under denna tid på dygnet maximerar ljudvolymen.

Tjänsten har dock sina begränsningar och vi kan märkligt nog inte lägga till nya positioner annat än de programmet föreslår. Den som söker liknande alternativ med något större frihet på kan vända sig till Android Market och prova exempelvis Tasker. Vi har dock inte stött på en applikation som varit lika lättkonfigurerad och som dessutom föreslår åtgärder utifrån användningsmönster.

Till övriga medföljande applikationer värda att nämnas hör:
*Zinio Magazine Reader – läs/prenumerera på en rad tidsskrifter (kostar per prenumeration eller lösnummer)
*Quickoffice Pro – skapa/läs Office- och PDF-dokument (även office 2007/2010-filer)

Kameran
Kamera-applikationen erbjuder ett fåtal effekter, sju olika scenlägen, fyra olika fotolägen, tre olika blixtlägen samt möjlighet att slå på/av videostabilisering samt justera exponeringsvärde. Vidare går det att välja videoinspelning från QVGA till 1080p @ 30 FPS. För den främre kameran är inställningsmöjligheterna kraftigt begränsade och där gäller en upplösning på 1,3MP för stillbilder och videoinspelning i 720p. Upplösningen på stillbilder går endast ett justera mellan 8MP och 6MP (16:9).

Applikationen erbjuder inte riktigt samma inställningsmöjligheter som vi finner på exempelvis Xperia Arc med möjligheten att justera fokusläge, mätning, vitbalans etc. Funktioner som panoramafotografering finns däremot på plats.

Autofokusen gör allt som oftast ett bra jobb och är dessutom snabb, vilket också kan sägas om seriebildtagning där vi lyckas ta omkring en bild i sekunden.

Exempelbilder: Högerklicka och öppna i ny flik/nytt fönster för att se bilderna i fullstorlek.

Motorola RAZR Samsung Galaxy S II


Motorola RAZR Galaxy (1080p, 15 Mbit/s, 29,9FPS, AVC [email protected], stereo AAC 128 Kbit/s)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=9zgsjjFjjEg

Samsung Galaxy S II (1080p, 17 Mbit/s, 30 FPS, AVC [email protected], stereo AAC 60,8 Kbit/s)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=z6bZAMTzwFc

Buggar och problem
Utöver problem med att vissa appar inte fungerar (exempelvis Electopia och Dice Player – gemensamma nämnaren verkar vara att det rör sig om ett grafikproblem) så har RAZR visat upp en imponerande stabilitet och ett nästintill problemfritt användande. Vi vet inte om problemet med nämnda appar ligger hos RAZR eller hos apputvecklarna, så vi kan för närvarande inte klassificera det här problemet som en regelrätt bugg.

Vid ett tillfälle har kameraapplikationen plötsligt slutat fungera, med meddelandet ”Camera could not initialize”, och vi tvingades till en omstart av telefonen. Vi har trots idoga försök inte lyckats reproducera det här problemet som uppstod då vi hade tagit ett 50-tal bilder i följd, så vi utgår från att det inte är särdeles vanligt förekommande.

De dåliga maxhastigheterna via Wi-Fi måste slutligen nämnas även om detta sannolikt inte är en dealbreaker för speciellt många av er. Detta är vidare, om det inte är en medveten begränsning från Motorolas sida, något som framöver kan komma att åtgärdas med en mjukvaruuppdatering – kanske då den utlovade uppdateringen till Android 4.0/Ice Cream Sandwich kommer.

Batteritiden

Batteritiden var ett bekymmer till en början. Telefonen laddade ur batteriet oroväckande snabbt de första dagarna, och vi hade svårt att ens få det att räcka 12 timmar vid mycket sparsamt användande. I takt med att vi har laddat i och ur batteriet under någon veckas tid så har det dock blivit betydligt bättre, och nu presterar batteriet i nivå med konkurrenter som Samsung Galaxy S II och HTC Sensation.

Vid videouppspelning, där vi i vårt test helt enkelt låter telefonen spela upp ett och samma videoklipp om och om igen till dess att telefonen stänger av sig själv, så presterar RAZR tack vare sin strömsnåla Super AMOLED-skärm ett mycket respektabelt resultat på närmare 11 timmars oavbruten videouppspelning. Endast ett fåtal telefoner placerar sig högre i vår topplista.

Som vanligt med androidtelefoner så gäller det att ladda telefonen varje natt, såvida man inte är mycket sparsam med användandet. Om man inte behöver en konstant datauppkoppling så kan man utan problem dubbla batteritiden, men många anser samtidigt att en av poängerna med Android är just att man är uppkopplad dygnet runt. Hur just du använder din telefon vet bara du.

Systeminformation

Motorola RAZR bygger på Texas Instruments OMAP4430-plattform, vilken består av en dubbelkärning Cortex A9-processor på 2×1.2 GHz, en grafikkrets kallad PowerVR SGX540 och 1 GB RAM i dubbla kanaler. Texas Instruments kallar sin plattform för ”Tri Dual”, vilket anspelar på det faktumet att såväl processorkärnor som minnesbuss och minneskanaler är dubbla; alltså ”Tri Dual”.

LG Optimus 3D bygger precis som RAZR på OMAP44330-plattformen och Optimus 3D var oss veterligen också först ut med plattformen i fråga. Kika därför extra noga på Optimus 3D i prestandatesten nedan, då hårdvaran är snarlik (även om RAZR är klockad 200 MHz högre) men mjukvaran, det vill säga androidversionen, skiljer sig åt.

Enligt engadget skall Motorola RAZR ha stöd för NFC. I dagsläget fungerar det däremot inte och vi hittar ej heller något i Motorolas specifikationsblad som talar för att telefonen är NFC-kompatibel.

Även om den här plattformen inte är det allra snabbaste som står att finna på marknaden så presterar RAZR ändå mycket bra, åtminstone vad gäller processorintensiva applikationer, men vi märker snabbt i våra grafiktest att PowerVR SGX540 som har snart två år på nacken inte ens i en överklockad version hänger med de allra bästa, som Samsung Galaxy S II och dess kraftfulla MALI 400-GPU.

I BuildInfos ser vi under ”Fingerprint” att mjukvaran är skräddarsydd för Norden. Detta innebär att vi med största sannolikhet får vänta på nordenspecifika uppdateringar framför EU-specifika, som för exempelvis Nexus-telefonerna.


Motorola RAZR kommer utrustad med totalt 1 GB RAM, vilken den dynamiskt delar med blanda annat grafikkretsen PowerVR SGX540 och radiodelen. Efter att systemkomponenterna har tagit sitt så har RAZR 928 MB RAM kvar att leka med – vilket placerar den i topp bland våra testade telefoner. Gott om utrymme för så kallad multitasking, där flertalet appar/program körs samtidigt, med andra ord.


Även vad gäller det tillgängliga utrymmet för appinstallationer så placerar sig RAZR i topp och erbjuder inte mindre än 3699 MB – inte långt ifrån dubbelt så mycket utrymme som Samsung Galaxy S II och Galaxy Note. Detta innebär att ytterst få någonsin kommer få slut på utrymme för appinstallationer. Bra, Motorola.

Spel, prestanda och grafer


Benchmark Pi mäter upp enhetens beräkningskapacitet, vilket ger ett mått på processorns prestanda. Lägre är bättre.


Linpack mäter upp processorns flyttalsprestanda och resultatet presenteras i MFLOPS. Högre är bättre.


CF-Bench mäter upp telefonens CPU- och minnesprestanda och presenterar resultaten i en totalpoäng. Högre är bättre.


Sunspider mäter upp processorns och standardwebbläsarens kombinerade javascriptprestanda. Lägre tid i ms (“millieskunder”) är bättre.


Vellamo mäter precis som Sunspider upp javascriptprestandan som telefonens processor och standardwebbläsare mäktar med, men till skillnad från Sunspider så består Vellamo av flertalet olika javascripttest, vilka sedan läggs samman för en totalpoäng där högre är bättre. Noteras bör att Vellamo är utformat på ett sådant vis att skärmens upplösning är av yppersta betydelse, vilket förklarar varför exempelvis den högupplösta Galaxy Note trots en aningen snabbare hårdvara än Samsung Galaxy S II får en klart lägre poäng.


Nenamark 2 är ett 3D-test baserat på ramverket OpenGL ES 2.0 och sätter grafikprocessorn på ett tufft prov. Resultatet presenteras i FPS och högre är bättre.


Monjori Shader Benchmark mäter som namnet antyder upp grafikprocessorns kapacitet vad gäller rendering av så kallad ”Fragment Shader”. Resultatet presenteras i FPS (”Bilder per Sekund”) och högre är bättre. Notera att skärmens upplösning är av betydelse, vilket innebär att högupplösta enheter presterar ett betydligt sämre resultat i förhållande till hårdvaran.

NameSequential read (MB/s)Sequential write (MB/s)Random read (MB/s)Random write (MB/s)IOPS/s read (4K)IOPS/s write (4K)
Samsung Galaxy Note43.045.263.430.288152.5
Samsung Galaxy S II (2.3.5)45.65.17
4.54
0.24
1164
64
Samsung Galaxy S Plus (2.3.5)30.575.69
4.87
0.17
1250
44
Samsung Galaxy Gio (2.3.5)6.194.032.181.65560424
SE xperia arc (2.3.4)7.95.484.365.7111171462
LG Optimus 3D (2.2)18.592.120.470.112127
HTC Evo 3D (2.3.4)24.411.562.660.1868148
Motorola RAZR (2.3.5)34.036.564.34 0.37111395.39

Med Androbench 3.0 mäter vi upp hastigheten på det interna minnet, på vilket själva operativsystemet körs och på vilket appinstallationer sker (såvida man inte väljer att installera på SD-kortet). Ett högre resultat är bättre, såväl för read/läs och write/skriv.

Värmeutveckling

Under belastning har vi noterat att Motorola RAZR blir varm. Det är inte fullt så illa som i fallet Samsung Galaxy SII, men enligt våra mätningar kan temperaturen på delar av bakstycket stiga till omkring 45 grader, vilket är klart påtagligt.

Uppdateringar
2011-10-29: Motorola har bekräftat att enheten inte har NFC-stöd, men däremot fullt stöd för Glonass.

I jämförelse med andra telefoner utan Glonass kan vi dock konstatera att RAZR, i varje fall i vårt fall, inte verkar hitta vare sig färre eller fler satelliter med nuvarande mjukvara. Vi har testat både den nordiska versionen av RAZR och en importerad brittisk variant.

Bredvid Samsung Galaxy Note, som också är utrustad med Glonass, är skillnad däremot påtaglig till fördel för Note, som allt som oftast hittar långt fler satelliter än RAZR. Vi är med andra fortfarande tveksamma till om Glonass-stödet verkligen är aktiverat/fullt fungerande.

Slutsats
Motorola har med RAZR skapat ännu en gedigen telefon. Att de kan bygga telefoner med god materialkvalité och passform vet vi sedan tidigare, så det egentliga frågetecknet när nu RAZR lanserades var om de har lyckats med mjukvaran. MOTOBLUR, Motorolas egenutvecklade skall till Android, har genom åren fått utstå en hel del kritik för att vara segt och buggigt, och för européer så har även uteblivna eller sena uppdateringar bidragit till frustrationen.

RAZR är glädjande nog en del av den så kallade 18-månadersplanen där tillverkaren förbinder sig att i möjlig mån hålla telefonen uppdaterad under 18 månader från produktens lansering. Detta innebär egentligen inte mycket rent konkret eftersom det fortfarande är helt upp till tillverkaren att bedöma om uppdateringen gynnar användarupplevelsen, men som förhoppningsvis innebär det att uppdateringarna kommer flyta på lite bättre än under 2010 och 2011.

Med RAZR så kan vi snabbt konstatera att även om en del seghet i exempelvis hemskärmar och i applikationslistan fortfarande finns kvar så är det ett stort steg framåt jämfört med tidigare modeller som Defy och Atrix. Segheten är dock som bortblåst så snart man lämnar Motorolas hemskärmsalternativ (”launcher”) och vad gäller uppstart av appar och webbrendering så är RAZR blixtsnabb. Även de flesta spelen flyter på bra, trots en grafikkrets som på pappret är lite till åren.

MOTOBLUR bjuder även på en del mindre förbättringar av Android, som funktionen för att redigera hemskärmar samt småsaker som att man får en liten ”popup” med tillgängliga nätverk då man på hemskärmen aktiverar Wi-Fi. Minus för att Motorola trots att RAZR levereras med en AMOLED-skärm i menyerna har gett RAZR ett mycket ljust gränssnitt vilket dränerar batteriet betydligt snabbare än de sedvanliga mörka gränssnitten som tillverkarna i regel väljer för sina AMOLED-utrustade telefoner. Vi är förbryllade över detta val även om man kanske inte spenderar halva dagen med att fara runt i inställningar och menyer.

Hårdvarumässigt har vi egentligen ingenting alls att klaga på – Motorola har byggt en kvalitativ, snygg och gedigen telefon som är så tunn att handen nästan inte tror att det är sant. Tunnheten den stora bredden gör dock att telefonen inte ligger riktigt lika bekvämt i handen som mindre breda och lite tjockare telefoner. Materialkvalitén och passformen är generellt sett hög men vi noterar i enhetens övre två hörn en lite större glipa än vi hade önskat, mellan den kromade ramen och chassits mellanstycke.

Bildskärmen på 4.3 tum, med en upplösning på 540×960 pixlar (qHD), är av Super AMOLED Advanced-typ och är riktigt bra, men att det rör sig om en skärm med subpixelmönstret PenTile råder det ingen tvekan om. Skarpa ögon noterar genast att text och andra grafiska element med skarpa kontraster och kanter upplevs som aningen oskarpa. På plussidan ser vi kraftfulla och livliga färger, finfina betraktningsvinklar och en mycket bra svärta. Även digitizern, det pekkänsliga ytskiktet på skärmen, håller hög klass och vi har inget alls att klaga på här.

Kameran tar i dagsljus bra bilder och kan utöver en viss pixlighet på grund av en aningen hårdare JPG-komprimering mäta sig med Samsung Galaxy S II vad gäller detaljrikedom och skärpa. Färgåtergivningen är lite blekare än Galaxy S II, vilket är tråkigt då färgerna i bilder tagna med Galaxy S II i sin tur känns lite bleka jämfört med Sony Ericssons telefoner. I mörker, utan blixt, så överraskar RAZR med att fånga upp ljus noterbart bättre än Galaxy S II och även om båda dras med mycket brus så är RAZR den klart tydligare. Vad gäller videoinspelning (upp till 1080p) så lämnar RAZR dock en del i övrigt att önska och Galaxy S II är här betydligt bättre vad gäller såväl skärpa som bildflöde och färgåtergivning.

Mediakapaciteten i RAZR, med rätt videospelare installerad, är sannolikt den bästa vi någonsin har testat här på Swedroid. Till och med Samsung Galaxy S II får se sig slagen. MX Video Player, som vi har funnit vara den bästa videospelaren för RAZR, sväljer i princip allt vi kastar på telefonen – undantaget 1080p-klipp med en bithastighet som vida överstiger 25 Mbit/s, klipp som till och med ger hemdatorer med fyrkärniga processorer problem.

Som telefon så imponerar RAZR med att hålla god klass över hela brädet – såväl mottagning som ljudkvalité och ljudvolym (via såväl samtalshögtalaren och den externa högtalaren på baksidan) håller hög standard och den som trots allt flitigt använder sin telefon som just telefon torde inte bli missnöjd. Även ljudkvalitén via 3.5mm-utgången är riktigt bra, åtminstone efter att man har stängt av equalizern som per default är inställd på att leverera en onaturligt kraftfull bas. Ett litet minus för prestandan via Wi-Fi som med en maxhastighet runt 20 Mbit/s vid större filöverföringar inte är på långa vägar lika snabb som konkurrenterna som i regel presterar mellan 50 och 100% högre hastigheter.

Avslutningsvis är vi på Swedroid riktigt glada över att Motorola gör comeback i Norden med en telefon som RAZR. Den är utan tvekan företagets bästa smartphone hittills och bland det absolut bästa som går att köpa just nu.

Motorola RAZR är lämplig för dig som:
* Är ute efter hög materialkvalitet och finish
* Vill ha en prestandatelefon
* Prioriterar batteritiden (1780 mAh)
* Vill ha en av marknadens tunnaste telefoner
* Vill ha gott om tillbehör
* Vill vara ”garanterad” uppdateringar under 18 månaders tid

Motorola RAZR är inte lämplig för dig som:
* Vill ha snabbast möjliga och mest funktionsrika tillverkarskal
* Vill kunna byta/skaffa ett kraftigare batteri
* Starkt ogillar subpixelmönstret PenTile och oskärpan det för med sig

Andra telefoner med liknande prestanda och/eller utrustningsnivå:

Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Sensation på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på LG Optimus 3D på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia arc s på Prisjakt just nu:

Mest kommenterat

  1. Sonys nya flaggskepp Xperia 1 II släpps i USA 24 juli för $1199
  2. Vilket OS hade du helst velat se som ett tredje alternativ på smartphonemarknaden?
  3. Lanseringen av Android 11 Beta skjuts upp [Notis]
  4. Googles RCS-implementering får sannolikt stöd för kryptering
  5. Webbutik anger att Sony Xperia 1 II blir tillgänglig 16 juni i Sverige [Notis]
  6. Nu går det att spela Stadia i 1440p i Chrome

Mest läst

  1. Vilket OS hade du helst velat se som ett tredje alternativ på smartphonemarknaden?
  2. Designen för Samsung Galaxy Note 20 enligt rykte
  3. Sonys nya flaggskepp Xperia 1 II släpps i USA 24 juli för $1199
  4. Obskyr bugg i Android gör telefoner obrukbara när särskilda bakgrundsbilder anges
  5. OnePlus och Meizu anammar kinesisk motsvarighet till Apple AirDrop
  6. OnePlus kommer släppa fler billigare telefoner

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilket OS hade du helst velat se som ett tredje alternativ på smartphonemarknaden?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Allt om

Sweclockers RSS

Senaste nyheterna om

Survey