Pixel-serien har sakta men säkert vuxit sedan debuten hösten 2016. Det går särskilt bra för Google i Japan, där Google åtnjöt en tillväxt på 527 procent under 2023. När Pixel-serien får nya användare har konsumenter bytt märke. Så vilket märke byter Pixel-ägarna från?
I alla fall inte från Samsung, enligt Rick Osterloh som är chef för Googles plattforms- och enhetsavdelning. I en intervju säger Osterloh att ”väldigt få” Pixel-användare kommer från Samsung. Kanske hävdar Osterloh delvis detta för att Google och Samsung har ett väldigt nära samarbete.
Samsung har samtidigt trogna kunder och det vore på ett vis logiskt att de som skaffar en Pixel främst kommer från andra tillverkare, trots att Samsung är störst. Osterloh har inget rakt svar på vad Pixel-användare körde innan men nämner att det är en brokig skara och att vissa kommer från IOS.
Enligt Osterloh försöker Google plocka marknadsandelar för att förbättra konkurrenskraften, öka innovationen och lösa problem för användare i alla prisklasser.
They’re coming from a large number of people, some of whom who’ve left the market and then also from Apple but ultimately, we think what we’re trying to do is we’re trying to gain Android share overall and that’s my principal goal is to try to improve Android competitiveness, improve our innovation, improve the problems we’re able to solve for users at all tiers. But we’ve certainly had issues in the premium space that we want to try to address.