Vi har sedan 2014 roat oss med att följa Spotifys framfart. Försommaren 2014 hade musikströmningstjänsten 10 miljoner betalande kunder. Ett drygt halvår senare, i början av januari 2015, betalade 15 miljoner människor för Spotify.
Följande halvåret fick företaget återigen fem miljoner nya prenumeranter. Mellan sommaren 2015 och september året därefter dubblerades antalet prenumeranter från 20 miljoner till 40 miljoner.
Idag är tjänsten uppe i 87 miljoner prenumeranter – en ökning med fyra miljoner sedan juli i år. Enligt en rapport har konkurrenten Apple Music 43,5 miljoner prenumeranter, så Spotify har ett friskt försprång.
Spotify är dock fortfarande inte lönsamt, även om det börjar närma sig. Nettoförlusten låg på knappt 62 miljoner kronor under årets tredje kvartal.
Senaste artiklarna om SPOTIFY
- Spotify låter användare följa konsertlokaler
21 okt 2025 | 0 kommentarer - Stats.fm visar statistik om Spotify-användares lyssnande
20 okt 2025 | 4 kommentarer - Spotifys digitala diskjockey kan nu ta emot skriftliga förfrågningar
16 okt 2025 | 0 kommentarer - Netflix börjar erbjuda video-poddar genom samarbete med Spotify
15 okt 2025 | 1 kommentar - Chat GPT får stöd för appar, däribland Spotify
7 okt 2025 | 4 kommentarer - Nu kan Spotify-användare exkludera enskilda låtar från sina smakprofiler
2 okt 2025 | 1 kommentar - Nu har Spotifys förlustfria ljud släppts i Sverige
1 okt 2025 | 8 kommentarer

20
