Test av Samsung Gear VR – virtuell verklighet för mobiler

Hur verklig är Samsungs VR?

Postat:
16:29 - 2015-03-15
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
34

Samsung har många järn i elden och missar sällan ett tillfälle att konkurrera på marknaden för konsumentelektronik. Det innebär att Samsung ofta är tidigt ute, eller i vissa fall rentav först, med ny teknik.

Därför är det inte förvånande att tillverkaren satsade på virtuell verklighet i höstas tillsammans med Facebook-ägda Oculus. Gear VR är ett headset som ger Galaxy Note 4-användare en försmak av framtiden. Telefonen sätts i ett särskilt fäste i Gear VR och står för både skärmen och beräkningskraften.

Vi kommer nu ta en titt på tillbehöret och försöka reda ut hur pass långt modern virtuell verklighet hunnit. Det kommer tidvis bli en högst subjektiv redogörelse, då det är svårt att beskriva virtuell verklighet annat än i form av ens egna personliga upplevelser av tekniken.

I kartongen

samsung-gear-vr-1

Gear VR levereras i en ask av papp. Själva headsetet ligger i en egen väska som gör det enklare att ta med sig enheten. I förpackningen finns även en manual samt ett minneskort med VR-innehåll (sätts i Note 4).

I vår kartong låg därtill en extra upplaga av vadderingen som sitter mellan ansiktet och själva headsetet.

samsung-gear-vr-6

Konstruktion och tekniska uppgifter

samsung-gear-vr-8samsung-gear-vr-12samsung-gear-vr-11

Enheten spänns över huvudet och genom att alla remmar är justerbara bör Gear VR kunna sitta bekvämt för de flesta. Själva headsetet är ganska lätt och tynger inte huvudet. På högersidan av enheten, ungefär i höjd med tinningen, sitter en pekplatta som används till att styra gränssnittet. Ett tryck på plattan bekräftar val och det går att scrolla och bläddra i listor genom att svepa över den. Note 4 kan inte laddas medan den är ansluten till hjälmen vilket innebär att Gear VR endast går att använda så länge telefonens batteri räcker.

samsung-gear-vr-manual-2

Ovanför pekplattan hittar vi en klassisk tillbakaknapp. Ett långtryck på knappen tar användare till Oculus grundmeny medan ett enkeltryck fungerar som tillbakaknappen i Android. Längre ut på samma sida har volymknapparna placerats.

I mitten på ovansidan hittar vi reglaget för att ställa in skärpan. I övrigt saknas knappar och spakar, utöver de som används för att ansluta Note 4 till Gear VR.

SpecifikationerSamsung Gear VR (Note 4) Oculus Rift DK2Samsung Gear VR (S6)
AnslutningarmicroUSBHDMI 1.4b, USBmicroUSB
Synfält 96 grader100 grader96 grader
Displaystorlek5.7"5.7"5.1"
PaneltypAMOLEDAMOLEDAMOLED
Uppdateringsfrekvens60 Hz75 Hz60 Hz
Upplösning2560x1440p1920x1080p2560x1440p
Pixeldensitet (PPI)518 ppi386 ppi577 ppi
Upplösning/öga1280x1440p960x1080p1280x1440p
Responstid<20 ms<20 ms<20 ms
Pupillavstånd IPD~55 - 71 mm~59 - 67 mm~55 - 71 mm
TrådlösJa - saknas möjlighet att ansluta extern strömällaNejJa - med möjlighet att ansluta extern strömälla
Knappar/styrdonTouchpad, bakåtknapp, volymknapp (+/-) Knappar saknas på hjälmenTouchpad, bakåtknapp, volymknapp (+/-)
Mått (HxBxD)90 x 198 x 116 mm -82,9 x 196 x 107,9 mm
Vikt556 g med Note 4, 380 g fristående439 g458 g med S6, 320 g fristående
PositionsspårningEndast med tillbehör: Sixense STEMDelvis via medföljande kamera - spårar huvudets position. Utökad spårning via Sixense STEM (tillbehör)Endast med tillbehör: Sixense STEM
SensorerAccelerometer, Gyro, NärhetssensorAccelerometer, Gyro, MagnetometerAccelerometer,Gyro. Magnetometer. Närhetssensor

Installation

samsung-gear-vr-pressbild-1

Vi hade inga problem att komma igång med Gear VR, då installationen är enkel. Note 4 placeras på framsidan av Gear VR och ansluter till enheten via telefonens micro-USB-port. Mobilen hålls fast av två klamrar och en genomskinlig plastlucka sätts därefter över mobilen som extra skydd.

Första gången du ansluter Note 4 till Gear VR kommer mobilen ge ifrån sig ett ljud som indikerar att du ska ta bort den igen. När du plockat ut Note 4 kommer all nödvändig mjukvara installeras, inklusive Oculus-appen, och du blir ombedd att skapa ett Oculus-konto.

Du kan bläddra i Oculus-butiken från Note 4 och hantera applikationer utan att först behöva ansluta enheten till Gear VR. När mobilen är i headsetet visas en särskild version av Oculus som är optimerad och anpassad för virtuell verklighet.

Note 4 kan bli mycket varm när den sitter i Gear VR. Samsung säger att det är normalt och att det inte skadar telefonen. De som vill kan läsa manualen för Gear VR online för mer information. Vi har under testperioden inte upplevt några problem till följd av att telefonen blivit varm, som exempelvis frysningar eller sämre prestanda.

Vad är virtuell verklighet?

Mer eller mindre avancerade former av virtuell verklighet har funnits i årtionden, men det är fortfarande en teknik endast ett fåtal provat på. Även om de allra flesta säkert redan vet vad det handlar om börjar vi ändå med att beskriva grunderna för de som inte är insatta.

Till skillnad mot att titta på innehåll på en datormonitor, eller till och med att se en 3D-film, tar virtuell verklighet användaren in i en annan, digital värld. Du hör eller ser inte längre något av din fysiska omgivning och grundintrycken byts ut. Det går att titta i alla riktningar genom att vrida på huvudet och undersöka omgivningen precis som i verkligheten.

Upplevelsen blir därför betydligt mer inlevelsefull än innehåll på en platt skärm. Vi talar utifrån egna upplevelser, men åker du bergochdalbana får du ungefär samma typ av kittlande känsla i magen som på Gröna Lund. Tittar du ned för ett stup får du svindel. När vi testade virtuell verklighet för första gången – en utvecklarversionen av Oculus Rift, gick vi förundrat runt och studerade omgivningen.

Trots allvarliga tekniska brister och en usel bildkvalitet var det tämligen hänförande att bara vandra runt i ett hus och på dess tomt. Att kunna böja sig ner och se upp mot ett brinnande fackla på väggen låter inte särskilt spektakulärt, men att det sker i en värld som egentligen inte finns gör det hela till en mycket säregen upplevelse. Det hela påminner nästan om klardrömmande (lucid dreaming).

Gränssnittet och utbudet i Gear VR

oculus-ui-gear-vr

När du anslutit Note 4 till Gear VR och sätter på dig headsetet startas Oculus-appen automatiskt. Det är 3D-gränssnitt med djup som går att kolla runt i genom att vrida på huvudet. Val görs genom att du tittar på det objekt du vill markera. Valet bekräftas med ett tryck på pekplattan. Det går även att använda pekplattan till att bläddra runt i menyerna, även om vi tycker det känns mer intuitivt att helt enkelt titta på objekten.

Utbudet är relativt knapert i nuläget och John Carmack, som jobbar på Oculus och varit med och tagit fram Gear VR, menar att det behövs fler attraktiva titlar innan lanseringen av konsumentversionen. Samtidigt finns det tillräckligt med spel och appar att leka med för att hålla sig sysselsatt i timtal. Vi kommer kort beskriva några av de titlar i Oculus-butiken som vi testat.

Introduction to VR

En introduktionsfilm som bland annat tar dig upp i rymden, upp på bergstoppar, in i människors vardag och placerar dig mitt i en cirkusföreställning.

Oculus 360 Videos

Det här är en applikation för att titta på videor inifrån själva videon, så du kan observera omgivningen som om du varit på plats. Flera av videofilmerna erbjuder en slags virtuell turism. Ett av klippen placerar dig under en helikopter som flyger över Islands vackra landskap.

Temple Run VR

Imangi Studios har gjort om sitt populära springarspel för virtuell verklighet. Spelet kan antingen styras med handkontroll eller med pekplattan på Gear VR. Det är samma koncept men du ser grafiken från en förstapersonsvy. Upplevelsen är ganska intensiv och kan skapa illamående. Precis som övriga innehållet ger det mest en försmak av vad som komma skall, när bildkvaliteten blir tillräckligt bra.

Ocean Rift

Den här appen för dig ner i havens djup och låter dig bland annat simma med hajar. Oculus har även innehåll som placerar dig i en hajbur. Vi var mer imponerade av själva buren, som såg ovanligt verklighetstrogen ut.

Titans of Space

Titans of Space erbjuder en rundtur i rymden. Du sitter i ett virtuellt rymdskepp och kan fara fram i galaxen och utforska planeter.

Oculus Cinema

gear-vr-biosalong

Nästan alla gillar film och just filmvisningsaspekten av virtuell verklighet visar stor potential. Oculus Cinema placerar dig på bästa platsen i en virtuell biosalong. Upplevelsen liknar alltså att sitta i en verklig salong och titta på film på en enorm duk. När innehållet väl blir knivskarpt längre fram kommer nog detta bli en av de mest populära funktionerna för virtuell verklighet.

Det går att byta miljö enkelt, så duken exempelvis visas på månen istället. Eftersom bilden inte är tillräckligt skarp ännu var vi mer fascinerade av själva biosalongen än innehållet på duken.

När du tittar ner ser du sätet och dess mugghållare. Bakom dig är tomma stolsrader och vänder du blicken uppåt ser du salongstaket högt ovanför dig. När du sneglar över axeln ser du strukturen av sätet. Just själva salongen var överraskande realistisk och ett exempel på att visst innehåll kommer fram bättre än annat i Gear VR.

Cirque du Soleil’s Zarkana

En till intressant aspekt av virtuell verklighet är möjligheten att uppleva föreställningar som om du hade varit del av ensemblen. Den här upplevelsen är kort men placerar dig mitt på scenen av en föreställning från Cirque du Soleil. Eftersom det går att titta i alla riktningar känns det nästan som att vara där på riktigt.

Strangers with Patrick Watson

Det här är en liknande video som istället placerar dig i en musikers vardagsrum, medan han framför en låt på piano. Vad som är intressant är återigen just att det går att titta runt i rummet genom att vrida på huvudet. Vi såg ned mot golvet och märkte att vi satt i en fåtölj, precis som i det fysiska rummet.

Däremot såg vi (naturligtvis) inte armarna när vi sträckte ut dem i verkligheten, vilken gav en surrealistisk känsla.

Hur verklig är Samsungs virtuella verklighet?

samsung-gear-vr-14

Som vi förstår saken kan hur skarpt virtuell verklighet upplevs variera från person till person och från applikation till applikation. Faktorer som eventuella synfel, hur bra du lyckas kalibrera headsetet, de olika utvecklarnas kompetens och vilket avstånd du har mellan ögonen kan spela in.

För oss är bilden dock inte tillnärmelsevis så skarp i Gear VR som den behöver vara för att tekniken ska slå igenom. Trots kalibrering av skärpan via reglaget blir bilden aldrig helt tydlig. Det går även att urskilja ett finmaskigt nät över innehållet, en så kallad screen-door effect. Ibland har vi lyckats få skarpare bild genom att justera hur Gear VR rent fysiskt sitter på huvudet.

samsung-gear-vr-13samsung-gear-vr-9

En annan sak som kan inverka negativt på upplevelsen är att själva headsetet syns i periferin. Det känns ungefär som att titta ut genom ett cyklop, vilket förvisso passar bra i de undervattensappar som finns i butiken. Efter ett litet tag slutade vi dessutom registrera headsetet i periferin, även om ett komplett synfält (~134 grader) hade varit att föredra.

Gear VR har gjort oss illamående vid ett par tillfällen – främst efter att vi tillbringat uppåt en timme eller mer i den virtuella verkligheten. Särskilt spel med snabb grafik, som exempelvis Temple Run VR, har framkallat ett lätt illamående. För att virtuell verklighet ska slå igenom ordentligt behöver användare kunna utnyttja tekniken i timmar utan bieffekter.

Vi vill dock återigen poängtera att detta är personliga upplevelser. Till skillnad mot en mobilskärm vars kvaliteter går att bedöma rent objektivt är det svårare att tala i definitiva ordalag om virtuell verklighet. För vissa är exempelvis inte 3D-filmer skarpa och skapar huvudvärk, medan andra inte har några problem med 3D-filmer och ser en knivskarp bild. Vi förmodar att ännu större individuella variationer förekommer för VR.

Någon frågade i kommentarsfältet om glasögon får plats under Gear VR. Svaret är definitivt nej. Samsung skriver rentav i manualen att det kan orsaka ansiktsskador – det finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme. Företaget rekommenderar att de med synfel använder linser tillsammans med enheten.

Slutsats

samsung-gear-vr-produkt

Virtuell verklighet kommer bli magisk – verklig science-fiction. Vi kommer kunna sitta på bästa platsen i biosalongen eller på konserten, uppleva film inifrån själva filmerna, bli någon annan, utforska rymden och havens djup och besöka platser vi inte visste fanns – allt från soffan i vardagsrummet.

För första gången kommer vi på allvar tas in i en ny värld. I slutet av 1800-talet blev människor hänförda av de första rörliga bilderna. Dagens motsvarighet är virtuell verklighet som med stor sannolikhet inte bara kommer revolutionera alla former av spel och underhållning utan även få många praktiska användningsområden.

…verklig science-fiction…

Men vi är inte riktigt där än. Skärpan och bildkvaliteten behöver bli bättre och headsetet får inte synas i periferin. Att kunna befinna sig i den virtuella verkligheten en längre tid utan att bli illamående är också ett krav. Gear VR ger en försmak av framtiden och visar potentialen med VR, men för att tekniken ska slå igenom behöver den förbättras. Senaste utvecklarversionen av Oculus Rift (Crescent Bay) har dubbla skärmar. Två extremt högupplösta paneler kan förmodligen vara vägen till framgång längre fram.

Vi har hört olika bud angående när färdiga konsumentversioner av Oculus kommer släppas på marknaden. Legendariske id Software-programmeraren John Carmack, numera ingenjör på Oculus, har enligt Wired sagt att en konsumentversion av Oculus släpps i höst i form av en ny Gear VR – sannolikt för Galaxy Note 5. Carmack har dessutom antytt att PC-versionen av Oculus Rift kommer före eller samtidigt som mobilversionen (Gear VR). Å andra sidan valde Oculus grundare Palmer Luckey att inte kommentera lanseringsdatum alls, under festivalen South by Southwest som pågår just nu.

Även Sony börjar bli färdig med sin satsning på VR för PlayStation 4, kallad Project Morpheus. Förhoppningsvis har problemen hunnit lösas tills första konsumentversionen släpps, men vi är förmodligen både en och tre generationer från att tekniken börjar leva upp till sin potential.

För fantaster som vill testa virtuell verklighet redan idag, har en Note 4 och accepterar de nuvarande tekniska begränsningarna kan vi dock rekommendera Samsung Gear VR. För de som har en annan telefon eller som vill komma lite billigare undan finns Google Cardboard som alternativ. Det här är början på något stort.