Varje år släppte Google en smartphone som tagits fram i samarbete med en tillverkare. Modellerna i Nexus-serien var tänkta att vara Androids ansikte utåt och vissa upp Googles system, för all mjukvara behöver hårdvara.
Smartphonetillverkare likt Samsung, HTC, LG, Motorola och Huawei stod för själva telefonerna. Nexus-serien hade en bred tillgänglighet och såldes i Sverige. Hösten 2016 ersattes Nexus-serien av Pixel-serien.
De presenterades som Googles helt egna smartphones, även om HTC stod för hårdvaran i början. En överraskning i samband med lanseringen var att Google Pixel inte släpptes i Sverige och heller inte i de allra flesta övriga länder.
Det spekulerades tidigt kring att detta kanske hade med Google-assistentens språktillgänglighet att göra, då Google satte assistenten i fokus för Pixel. Nu är det dock sex år sedan Pixel-serien inleddes, Google-assistenten är tillgänglig på många språk, och telefonerna säljs fortfarande bara i 8–9 länder. Senaste telefonen, Pixel 5a, släpps bara i USA och Japan.
Att de egna mobilerna är en seriös och långsiktig satsning har Google själv poängterat och råder inga tvivel om. Google har i år rentav tagit fram en egen systemkrets för Pixel 6. Företaget har även sagt att de gått ”all in” och hoppas kunna konkurrera på allvar i toppsegmentet, med ökad försäljning.
Vad beror då de begränsade lanseringarna på? Vi kan bara spekulera. Att Sverige är en förhållandevis liten marknad bör inte ha med saken att göra. Google hade exempelvis kunnat se Norden, eller EU, som en gemensam marknad med en mycket stor befolkning. Det är heller som sagt inte bara Sverige som blir utan Pixel, utan nästan alla länder oavsett befolkningsmängd.
En annan teori är att Google fortfarande har begränsade produktionsmöjligheter och bristande logistik, och ännu inte kan ro hem en global lansering. Google är ett av världens största och mest framgångsrika företag, så det verkar långsökt.
En anledning kan vara att Google har något slags avtal med vissa tillverkare om att inte konkurrera globalt, då det kan finnas en problematik i att företaget som står för det öppna operativsystemet även börjat släppa smartphones. När Google köpte upp Motorola för att komma åt tillverkarens patent påpekades exempelvis att Motorola inte skulle få några fördelar eller ges prioriterad behandling.
Mest sannolikt är kanske dock att Google gör som Sony och endast fokuserar på ett litet antal nyckelregioner där de anser att de kan konkurrera, istället för att ta risken att gå back på andra marknader. Sonys smartphoneverksamhet gick med förlust, så de valde att satsa på ett fåtal marknader, med färre risker och större chans att gå med vinst.
Kanske nöjer sig Google med att bara sälja sina telefoner i färre länder än händernas fingrar. Nu när vi är framme vid sjätte generationen Pixel-telefoner förbryllar dock de högst begränsade lanseringarna. För alla som föredrar Googles mjukvara och Googles kamerateknik är det dessutom tråkigt att det är så pass krångligt att få tag på enheterna.
Vad tror ni är anledningen, eller anledningarna, till att Pixel-serien inte har släppts i fler länder?