Varför fortsätter Google lansera funktioner som saknas?

Postat:
11:48 - 2024-10-22
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
17

Vi har tidigare ifrågasatt Googles strategi gällande lanseringen av nya funktioner för Pixel-användare och för Androidanvändare i allmänhet. Google vill uppenbarligen att så många som möjligt ska känna till de nya funktionerna: nyheter tillkännages genom blogginlägg, bilder och reklamfilmer.

När Google lyckas nå ut och användare – framförallt entusiaster – får höra talas om nyheterna är en naturlig reaktion att de vill testa nyheterna själva. Men kunder kan lätt undra vad som är fel, eftersom finesserna inte syns till. Vissa Messages-funktioner som lanserades för snart ett år sedan saknas fortfarande, likt de separata profilerna.

Profilerna som aldrig dök upp

Vi vet inte varför Google fortsätter introducera, marknadsföra och puffa för funktioner som inte går att använda, men företaget har inte ändrat sin förvirrande strategi. När Google tillkännagav de stora nyheterna för Messages hade det varit optimalt eller rentav rimligt att släppa alla nyheterna genom en uppdatering av appen redan samma dag, eller samma vecka.

Och om vissa av funktionerna inte var redo: låt bli att presentera dem. Lanseringarna är så oberäkneliga att bloggar likt 9to5google skrivit spaltmeter om vilka av finesserna som faktiskt släppts och vilka som saknas. Om Apple kan skicka ut nyheter för alla globalt samtidigt borde Google kunna släppa en uppdaterad meddelandeapp till sina kunder utan att nyheterna sprids ut över ett helt år?

Ett mer färskt exempel är att Googles nya väderapp fortfarande inte dykt upp en vecka efter Google påstod att appen släpps för äldre Pixel-telefoner. Upprörda röster har höjts på Reddit. Bloggar har behövt skriva förklarande inlägg eftersom kunder är förvirrade. Väderappen har gått att installera manuellt som APK sedan i somras: det finns uppenbarligen inga kompatibilitetsproblem, så varför uppstår en sådan fördröjning?

Sajten 9to5google ställde nyligen frågan om Androiduppdateringar blivit mer förvirrande. Varken Google eller användare tjänar på att tillkännagivna nyheter dröjer och att nya funktioner sprids ut över lång tid, så det är dags för Google att se över sin strategi.

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!