Warner Bros Discovery, som äger strömningstjänsterna HBO Max och Discovery+, kommer introducera en FAST-tjänst nästa år. Akronymen står för ”free, ad-supported streaming television” och den nämns ofta i samband med AVOD (”advertising-based video on demand”).
Strömningstjänsten kommer med andra ord vara öppen och reklamfinansierad. Uppgiften kommer direkt från Warner Bros Discovery-chefen David Zaslav som har sagt, fritt översatt, att företaget ”aggressivt kommer attackera AVOD-marknaden genom en egen FAST-tjänst nästa år”.
Zaslav anser att företagets gigantiska bibliotek av filmer och serier öppnar upp ett unikt tillfälle att vidga kundkretsen. Han säger vidare att WBD har en enorm mängd latent innehåll som varken finns på HBO Max eller Discovery+ och som kan användas för intäktsgenerering.
En del av innehållet kommer säljas, men Zaslav anser att WBD har tillräckligt med material för att skapa en FAST-tjänst utan att behöva köpa in serier och filmer. En gratis strömningstjänst kan bli lönsam på egen hand genom reklam och den kan samtidigt utgöra en inkörsport för tittare att börja betala för en prenumeration.
Analytikern Colin Dixon från NscreenMedia tror att WBO:s FAST-tjänst kommer bli fristående, istället för att vara del av den nya tjänsten som består av sammanslagna HBO Max och Discovery+.
Senaste artiklarna om STREAMING
- Spotifys funktion för att skapa omslagsbilder släpps i Sverige
12 jun 2025 | 1 kommentar - SVT Play har bättre gränssnitt än strömningsjättarna
5 jun 2025 | 26 kommentarer - Netflix nya tv-app är ett dåligt skämt
30 maj 2025 | 8 kommentarer - Youtube fortfarande störst på tv i USA
28 maj 2025 | 0 kommentarer - Tillgängligheten för Youtube Premium Lite utökas men vi blir utan
21 maj 2025 | 4 kommentarer - Nu kan du snacka med Spotify – så här fungerar det
17 maj 2025 | 10 kommentarer - Youtube ändrar minispelaren igen
16 maj 2025 | 1 kommentar