Warner Bros Discovery, som äger strömningstjänsterna HBO Max och Discovery+, kommer introducera en FAST-tjänst nästa år. Akronymen står för ”free, ad-supported streaming television” och den nämns ofta i samband med AVOD (”advertising-based video on demand”).
Strömningstjänsten kommer med andra ord vara öppen och reklamfinansierad. Uppgiften kommer direkt från Warner Bros Discovery-chefen David Zaslav som har sagt, fritt översatt, att företaget ”aggressivt kommer attackera AVOD-marknaden genom en egen FAST-tjänst nästa år”.
Zaslav anser att företagets gigantiska bibliotek av filmer och serier öppnar upp ett unikt tillfälle att vidga kundkretsen. Han säger vidare att WBD har en enorm mängd latent innehåll som varken finns på HBO Max eller Discovery+ och som kan användas för intäktsgenerering.
En del av innehållet kommer säljas, men Zaslav anser att WBD har tillräckligt med material för att skapa en FAST-tjänst utan att behöva köpa in serier och filmer. En gratis strömningstjänst kan bli lönsam på egen hand genom reklam och den kan samtidigt utgöra en inkörsport för tittare att börja betala för en prenumeration.
Analytikern Colin Dixon från NscreenMedia tror att WBO:s FAST-tjänst kommer bli fristående, istället för att vara del av den nya tjänsten som består av sammanslagna HBO Max och Discovery+.
Senaste artiklarna om STREAMING
- Spotify låter gratisanvändare spela upp vilken låt de vill
15 sep 2025 | 10 kommentarer - Rapport: Ägaren av Skyshowtime vill köpa ägaren av HBO Max
12 sep 2025 | 2 kommentarer - HBO Max kommer höja priserna, stoppa kontodelning
11 sep 2025 | 6 kommentarer - Spotify släpper förlustfritt ljud efter år av förseningar
10 sep 2025 | 38 kommentarer - Dags för Plex-användare att byta lösenord
9 sep 2025 | 3 kommentarer - Prime Video börjar visa reklam – betala extra för att slippa
8 sep 2025 | 12 kommentarer - Youtube börjar begränsa familjekonton till hushållet
2 sep 2025 | 59 kommentarer