Warner Bros Discovery, som äger strömningstjänsterna HBO Max och Discovery+, kommer introducera en FAST-tjänst nästa år. Akronymen står för ”free, ad-supported streaming television” och den nämns ofta i samband med AVOD (”advertising-based video on demand”).
Strömningstjänsten kommer med andra ord vara öppen och reklamfinansierad. Uppgiften kommer direkt från Warner Bros Discovery-chefen David Zaslav som har sagt, fritt översatt, att företaget ”aggressivt kommer attackera AVOD-marknaden genom en egen FAST-tjänst nästa år”.
Zaslav anser att företagets gigantiska bibliotek av filmer och serier öppnar upp ett unikt tillfälle att vidga kundkretsen. Han säger vidare att WBD har en enorm mängd latent innehåll som varken finns på HBO Max eller Discovery+ och som kan användas för intäktsgenerering.
En del av innehållet kommer säljas, men Zaslav anser att WBD har tillräckligt med material för att skapa en FAST-tjänst utan att behöva köpa in serier och filmer. En gratis strömningstjänst kan bli lönsam på egen hand genom reklam och den kan samtidigt utgöra en inkörsport för tittare att börja betala för en prenumeration.
Analytikern Colin Dixon från NscreenMedia tror att WBO:s FAST-tjänst kommer bli fristående, istället för att vara del av den nya tjänsten som består av sammanslagna HBO Max och Discovery+.
Senaste artiklarna om STREAMING
- HBO Max låter användare gilla och ogilla innehåll
23 okt 2025 | 1 kommentar - Youtube introducerar tidsgräns för Shorts
22 okt 2025 | 15 kommentarer - HBO Max-ägaren Warner Bros Discovery vill bli uppköpt
21 okt 2025 | 0 kommentarer - Spotify låter användare följa konsertlokaler
21 okt 2025 | 0 kommentarer - Stats.fm visar statistik om Spotify-användares lyssnande
20 okt 2025 | 3 kommentarer - Spotifys digitala diskjockey kan nu ta emot skriftliga förfrågningar
16 okt 2025 | 0 kommentarer - Netflix börjar erbjuda video-poddar genom samarbete med Spotify
15 okt 2025 | 1 kommentar
8
