I slutet av augusti förra året lämnade Hugo Barra sin högt uppsatta position inom Google och Android och blev istället chef för kinesiska tillverkaren Xiaomis globala expansion. Igår kväll berättade Barra på Google+ om ett nytt märke som kallas Redmi, vilket kan bli Xiaomis internationella satsning.
På hemsidan skriver tillverkaren om sin ambition att tillhandahålla senaste tekniken i ett väldigt prisvärt format. Enligt Xiaomi står ”red” för passion medan ”Mi” är företagets huvudvarumärke. Med Redmi vill tillverkaren låta användare ”förvänta sig mer” och ”åstadkomma mer”.
Precis som telefoner som bär ”Xiaomi” som varumärke kommer Redmi-enheterna köra MIUI, vilket är företagets mycket anpassade, och anpassningsbara, variant av Android. Eventuellt väljer Xiaomi inledningsvis samma approach som Oppo – det vill säga att leverera telefoner globalt genom webbutik.
Senaste artiklarna om XIAOMI
- Xiaomis nya flaggskepp har skärm på baksidan
16 sep 2025 | 10 kommentarer - De här tio mobilerna sålde bäst globalt under Q2
15 sep 2025 | 11 kommentarer - Xiaomi 15T-serien lanseras i München 24 september
9 sep 2025 | 0 kommentarer - Xiaomis nya viktelefon är här: Mix Flip 2
26 jun 2025 | 17 kommentarer - Xiaomi är störst på wearables, marknaden växte från år till år
27 maj 2025 | 0 kommentarer - Xiaomi lanserar 15S Pro med egna chippet Xring O1
22 maj 2025 | 3 kommentarer - Xiaomi presenterar egen ”flaggskeppsprocessor” på torsdag
19 maj 2025 | 2 kommentarer