Anledningen till att Android 4.4 heter KitKat

Postat:
13:35 - 2013-09-04
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
70

När Google igår kväll meddelade att nästa stora Androidversion heter KitKat menade vissa att det hade kunnat vara ett aprilskämt. Sedan en längre tid tillbaka var uppfattningen att Jelly Bean skulle följas av Key Lime Pie, eftersom det knappt finns några andra allmänna amerikanska godsaker som börjar på ”K”.

Men Google valde istället det oneutrala ”KitKat” – ett godis som ägs av Nestlé och i USA licensieras till The Hershey Company. Hur man än vrider och vänder på saken gör Google därmed reklam för både KitKat och företaget det ägs av. Nestlé är ett schweiziskt multinationellt företag som bland annat säljer godis, barnmat, vatten på flaska, glass och kaffe.

android-kitkat

Företaget har varit inblandat i vissa skandaler och kontroverser genom åren – Nestlé-bojkotten inleddes redan 1977 efter att företaget sålt bröstmjölksersättning i U-länder som kritikerna menade resulterade i att spädbarn dog i onödan.

Hur kommer det sig då att Google valde det något kontroversiella ”KitKat” som namn för Android 4.4? Som nämndes igår berättade Androidteamets John Lagerling att de tyckte för få vet hur Key Lime Pie smakar (vad en smak har att göra med en Androidversion framgår inte). Därför valdes istället KitKat. Enligt Google har inga pengar utbytts, utan tanken var att göra något ”roligt och oväntat”.

android-kitkat-larry-page-bildBeslutet att använda KitKat som namn togs redan i slutet av förra året, trots att ”KLP” (Key Lime Pie) använts i interna dokument. Tydligen äter flera av programmerarna i Androidteamet KitKat och de tänkte ”varför inte?”. I slutet av november 2012 kontaktades Nestlés brittiska reklambyrå och inom 24 timmar hade Nestlé bekräftat avtalet. Enligt Nestlés marknadsföringschef Patrice Bula bestämde de sig efter bara en timma. Vid ett hemligt möte under Mobile World Congress i februari i år fastställdes de sista detaljerna.

Namnvalet innebär risker för båda företagen. Google förknippas med Nestlé och Nestlé förknippas med Google och Android. Eventuella negativa aspekter för båda företagen kan återspeglas på motparten. För att marknadsföra samarbetet planerar Nestlé att sälja över 50 miljoner chokladkakor med Androids maskot i 19 olika marknader.

Trots att de särskilda KitKat-förpackningarna producerats under två månaders tid lyckades de två företagen hålla namnet hemligt fram till tillkännagivandet igår – delvis genom att Google fortsatte använda namnet ”Key Lime Pie” internt. KitKat kommer sannolikt till våra mobiler och surfplattor senare i år, men hur länge den senaste Androidversionen därefter kommer bära Nestlés varumärke återstår att se.