En första titt på LG G2 [Hands-on]

Ett imponerande kraftknippe med innovativ design

Postat:
00:00 - 2013-08-09
Skribent:
| Viktor Å
Kommentarer:
26

LG G2 är den koreanska tillverkarens senaste tillskott till mobilmarknaden. Företaget säger sig ha tagit stor lärdom av hur användare nyttjar sina smartphones idag, och de introducerar såväl innovativa mjukvarufunktioner som en något okonventionell hårdvarudesign för att bättre rätta sig efter dessa användningsmönster. Lås- och volymknapparna har nämligen flyttats till enhetens baksida eftersom LG upptäckt att användarnas pekfinger ofta befinner sig där när de hanterar telefonen samt för att enheterna blir allt bredare.  LG hoppas på så sätt ändra en förhållandevis gammal och tidigare tämligen outmanad designkonvention.

LG G2 är bland de första telefonerna som lanseras med systemchippet Qualcomm Snapdragon 800, som erbjuder en rad förbättringar över den Snapdragon 600 som sitter i exempelvis ASUS Padfone Infinity, HTC One och Samsung Galaxy S4. Den fyrkärniga Krait 400-processorn tickar på i hela 2,3 GHz per kärna, och grafikprocessorn Adreno 330 skall erbjuda betydligt bättre prestanda än sin föregångare. Qualcomm Snapdragon 800 har dessutom stöd för LTE-Advanced, som möjliggör ännu högre överföringshastigheter än “vanlig” LTE. LTE-Advanced finns i skrivande stund dessvärre inte i Sverige, men när tekniken kommer till vårt avlånga land kommer LG G2 vara redo.

Telefonen ligger mycket bra i handen vilket den något tilltagna tjockleken bidrar till. Det plastiga bakstycket är inte likt det vi är vana vid från LG, och även om det sitter fast ordentligt med bra passform så tycker vi att det är tråkigt att LG tagit efter Samsung snarare än HTC eller Sony när de skulle utforma hårdvaran till G2. Resten av enheten håller betydligt högre klass, och enheten vi testade var mycket vridstyv, utan några missljud vid vridning. Materialkvalitén är som oftast med LG hög, och telefonen inger en känsla av hållbarhet och stabilitet.

Navigationsknapparna i LG G2 är av virtuell typ, vilket ger möjlighet till smalare kanter runt skärmen än vid användning av kapacitiva eller fysiska knappar, och vilka knappar man vill ha i fältet går att ställa in för den som vill byta knappar eller ändra plats på dem. På redaktionen föredrar vi denna typ av navigationsknappar, och möjligheten att välja knappar är en trevlig möjlighet som ROM:ar i stil med CyanogenMod tillhandahållit ett tag och som vi hoppas att Google kommer inse nyttan av inom en snar framtid.

lg-g2-hands-on-0007
Att lås- och volymknapparna sitter på baksidan orsakade ett visst mått av förvirring i början, och vi fann att vi under flera minuters tid letade längs telefonens sidor efter när vi ville höja volymen eller tända skärmen. Efter ett tag vande vi oss dock, och vi misstänker att man efter några dagars användande kommer använda den nya lösningen utan några som helst problem. Problemet med upplåsning som uppstår när telefonen ligger på en plan yta har LG löst genom att låta skärmen låsas och låsas upp genom att användaren knackar två gånger på den.

lg-g2-hands-on-0003
Mjukvaran i G2 är Android 4.2.2 / Jelly Bean med LG:s eget gränssnitt ovanpå. Det är få saker som ser likadana ut som i ”Nexus-versionen” av Android, men liksom i tidigare versioner av LG:s gränssnitt så är mjukvaran snabb och bidrar med en hel del funktionalitet utan att få till samma överväldigande känsla som ibland kan upplevas med konkurrerande Samsungs TouchWiz-gränssnitt . Ett undantag är notisrullgardinen, som även tidigare haft en smula för många kontroller och som nu dessutom fått tillökning i form av en volymkontroll – sannolikt på grund av att volymknapparna är omöjliga att komma åt när telefonen ligger på en plan yta – med resultatet att själva notiserna har knappt halva utrymmet kvar att samsas om.

Mjukvaran bjuder på en hel uppsjö med trevliga tillägg till standardfunktionaliteten hos Android, och ni kan läsa mer om dessa i vår genomgång av dem. Mest användbar är kanske den tidigare nämnda dubbelknackningen på skärmen för att väcka telefonen och möjligheten att svepa med tre fingrar över skärmen för att byta applikationer, samt möjligheten att besvara ett samtal genom att lyfta luren till örat. Den sistnämnda funktionen finns sedan tidigare i exempelvis Samsung Galaxy SIII och S4, men vi välkomnar likväl LG:s val att använda den i G2. Samtliga tilläggsfunktioner fungerar bra under vår korta testperiod, och givet att LG tidigare har levererat långvarigt stabil mjukvara så hoppas vi att så är fallet även nu.

lg-g2-hands-on-0008
LG har sedan den ganska misslyckade Optimus 2X fått ta emot mycket kritik för sena eller uteblivna uppdateringar till de senaste Androidversionerna för sina flaggskepp, och vi hoppas att G2 skall kunna bli en vändpunkt där tillverkaren tar sig i kragen och ser till att få ut snabbare uppdateringar. Att telefonen lanseras med den näst senaste Androidversionen gör oss en smula oroade, men faktum är att varken Samsung eller HTC uppdaterat sina flaggskepp till Android 4.3 ännu undantaget Play-versionerna, och vi hoppas att LG gör allt i sin makt för att hålla jämna steg med konkurrenterna i framtiden.

Kameran i LG G2 verkar riktigt bra efter ett snabbt test, och vi fann det betydligt lättare att ta skarpa bilder med den än med vår Nexus 4, som saknar den optiska bildstabilisering som G2 och även HTC One begåvats med. Som synes på den första bilden nedan så var telefonkameran ibland lite väl aggressiv när det gällde att blända ned – rummet på bilden var mycket väl upplyst – men bilderna som producerades var både skarpa och detaljrika. Upplösningen på 13 megapixel lär dessutom inte göra någon besviken, då det tillåter en högre förstoringsnivå innan bilden blir ”pixlig”.

Testbilder
2013-08-07 16.17.34

Kamerajämförelse
LG G2                                                               LG/Google Nexus 4
2013-08-07 16.17.59 2013-08-07 12.18.19
2013-08-07 16.17.40 2013-08-07 12.18.26

Bildskärmen i telefonen är kort sagt imponerande. Den 5,2 tum stora LCD-skärmen har en upplösning på 1920×1080 pixlar, och som resultat av att den använder en IPS-panel är både färgåtergivning och betraktningsvinklar utmärkta. Ljusstyrkan var också tillfredsställande hög, även om vi på grund av värmeutvecklingen inte kunde skruva upp den till sin maximala nivå. På grund av ljussättningen i lokalen hade vi inte heller möjlighet att testa huruvida bildskärmen lider av de ljusläckor som vi finner alltför ofta hos IPS-skärmar, men vi lovar undersöka saken när vi mottagit vårt testexemplar.

lg-g2-hands-on-0002
Till följd av de smala skärmkanterna är LG G2 inte mycket större än Googles flaggskeppstelefon Nexus 4, trots att bildskärmen är så mycket som en halv tum större. Att navigations- och statusfälten är genomskinliga på hemskärmen ger dessutom bilden av att skillnaden är ännu lite större, och att dessa byter färg när applikationer öppnas ger ett levande intryck som vi föredrar framför den tämligen statiska lösning som ”vanilla” Android använder sig av. Att använda en telefon som ser ut att vara endast lite mer än en skärm är en trevlig upplevelse, och vi hoppas att samtliga tillverkare kommer anamma principen med smala kanter runt skärmarna i framtiden.

ModellnamnSkärm (tum)Bredd (mm)Höjd (mm)Djup (mm)Vikt (gram)Batteri (mAh)
LG G25.270.9138.58.91433000
Sony Xperia Z5.071.0139.07.91462330
Samsung Galaxy S4 4.9969.8136.67.91302600
Samsung Galaxy S III 4.870.6136.68.61332100
HTC ONE4.768.2137.49.31432300
LG Nexus 44.768.7133.99.11392100
Sony Xperia V4.36512910.71201750

LG G2 bygger som tidigare nämnts på Qualcomms senaste SoC i form av Snadragon 800 som i sin tur använder fyra stycken Krait 400-kärnor med en klockfrekvens på vardera 2,2GHz.

Snapdragon S4 Pro som vi finner i exemplevis Nexus 4 bygger på fyra stycken Krait 200-kärnor medan topptelefoner som Galaxy S4 och HTC One bygger på den nyare Snapdragon 600-plattformen med fyra stycken Krait 300-kärnor. Det är ingen större skillnad prestandamässigt mellan Krait 300 och 400, men tillverkningsprocessen skiljer sig åt vilket gör Krait 400 mer strömeffektiv och möjliggör högre klockfrekvenser utan större värmeutveckling.

lg-g2-cpuz

Till skillnad från systemprocessorn är grafikdelen betydligt kraftfullare kontra föregående generation. Den nya grafikdelen – Adreno 330 – uppges vara dubbelt så snabb som föregångaren Adreno 320. Adreno 320 vi finner i både Snapdragon S4 pro- samt Snapdragon 600-serien.

Efter att radiodel och andra systemkomponenter lagt beslag på sitt finns 1854MB RAM tillgängligt för användning. Enligt CPUz är mängden tillgängligt minne på 16GB-versionen 10,62GiB varav 7,6GiB fanns ledigt på det exemplar vi testade.  Av det totalat minnet på 16GB (14.9GiB) innebär det att LG använder 4,28GiB för operativsystemet med tillhörande komponenter. En trend som blivit vanligare och vanligare på senare tid är just större systeminstallationer. Samsung använder exempelvis i princip lika mycket utrymme för Android-installationen i Galaxy S4.

Prestanda

TestmomentLG G2 (4.2)Galaxy S4 (4.2)Nexus 4 (4.3)
CPUSnapdragon S800/Krait 400, 4x2.26GHzSnapdragon S600/Krait 300, 4x1.9GHzSnapdragon S4 Pro/Krait 220, 4x1,5GHz
Geekbench Total311332121704
Geekbench Memory322328011774
Geekbench Stream1654710602
GPU FPSAdreno 330, 1080pAdreno 320, 1080pAdreno 320,720p
Basemark X14915
Basemark Taji 604853
Electopia 604658

Tittar vi på prestandan ser vi stora skillnader kontra Snapdragon 600/Galaxy S4 i Geekbench bland de delmoment som mäter minnesprestanda (Memory mäter hur snabbt data i minnet kan modifieras medan stream mäter ren minnesbandbredd). Framförallt minnesbandbredden har fått en stor skjuts framåt. Vad gäller systemprocessorns beräkningskapacitet är resultatet vi fått fram något sämre än för Galaxy S4. Vi misstänker att detta beror på att telefonen dragit ned klockfrevensen som resultat av hög belasting i kombination med att stå på laddning med skärmen inställd på 100% ljusintensitet under strålkastarljusen i montern. Det kan likaså bero på att Samsung optimerat bättre varför vi får vänta på att ett testex anländer till redaktionen innan vi kan säga mer.

lg-g2-hands-on-0010

Adreno 330 innebär en rejäl skjuts framåt kontra Adreno 320. I Basemark X är resultatet mycket riktigt snudd på dubbelt så bra som vad Adreno 320 presterar vid samma upplösning och i både Electopia och samt Basemark Taji slår vi för första gången i taket på 60 FPS (V-sync) vid 1080p. Om vi jämför med Nexus 4 är skilnaden mer blygsam, men då skall vi ha i åtanke att Nexus 4 arbetar med 720p framför 1080p.

Sammanfattningsvis är vi imponerade av det första intrycket som LG G2 ger. Företaget har kombinerat välbyggd hårdvara och oslagbar prestanda med till synes stabil mjukvara, och har lyckats skapa en innovativ lösning på det upplevda problemet med större mobiltelefoner. Vi hade svårt att testa den enligt utsago utmärkta ljudkvalitén i testlokalen, på grund av den höga ljudnivån i vår omgivning, men detta liksom andra aspekter kommer testas grundligt när vi genomför vårt längre test i höst.

Samsung Galaxy S4, HTC One och Sony Xperia Z får se upp; LG:s senaste flaggskepp kan bli en seriös konkurrent till de andra tillverkarnas flaggskepp när den blir tillgänglig i Norden om ungefär två månader, förutsatt att priset inte hamnar alltför högt.

Senaste artiklarna om LG G2

→ Se fler artiklar om ämnet