Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Menar du sådana som du tidigare använt eller nya som ligger utanför din telefons "range"? Och hur funkar det sista isf?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

2. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Helt nya, hade ingen aning om att det fanns en öppen där, några gator bort.

Jag vet inte hur det funkar, min lur känner ju inte av dem men via datasense så kanske den går via satellit, jag vet inte. Något med satellit kan det vara för det kommer upp en karta i satellitvy med det öppna nätverkets position. Klickar jag på det så får jag exakt position och hur jag vill ta mig dit. Drive erbjuds, för bil kan man ju åka några gator, gångavstånd mäts upp, men ingen transit för så kort och dessutom mitt i bostadsområden går inga kommunala färdmedel :)

620 meter, ca 2 minuters gång.

Nu kanske du fattar att jag tycker det är häftigt.

EDIT: jag letade runt på kartan och den visade massor, men den som den visar först är den närmaste. Jag fick upp en 4,2 km bort. Bra att veta sånt. Ska addera alla öppna runt omkring så kan man ev utnyttja det om man behöver.

Nu när jag förminskat kartan så kryllar det av öppna nätverk. Om man inte får reda på att det finns där innan man passerar där, så skulle man aldrig hitta det. För man går ju inte runt med sin lur som en sökare hela dagarna. Nu kan man istället fiska upp adresserna, lägga in dem, och på så sätt vara förberedd på var man kan surfa gratis och inte. Skype WiFI blev ju helt plötsligt jätteintressant.

Last edited: 7 aug 2013
  3. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag tror MS har gjort appen, för det är dit man kommer om man trycker på en länk däri. Men sedan har nog Nokia modifierat den då man ex inte kommer till Maps, utan till Here, när man vill leta WIFI.

Den i 920 är helt oberoende av OP, det står att den mäter det telefonen gör, och endast när det gäller mängden surf så poängteras detta och det står att detta är enligt din telefons beräkningar. Det kan vara så att det kan skilja sig något från din OP.

När det gäller övrig användning så är det klockrent att ha en lur-anknuten app, för den visar hur mycket man nyttjat Wifi, hur mycket man nyttjat datanätet, mobilnätet, och sedan får man detaljerad info om alla appar och allt sådant. Iom att luren väljer Wifi om det finns före något annat, så kan jag för första gången se hur mycket nytta jag har av att ha WiFI hemma, för skulle den mängden data adderas till mitt abonnemang så skulle jag behöva mycket mer surf-utrymme.

men det sistnämnda är väl ganska logiskt, det är väl hemma man pillar mest, ute har man ju ingen tid att lyssna på musik, och annat som jag gör hemma. Så nog sjutton får man bra valuta för sitt trådlösa nätverk hemma.

4. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

5. BjF

BjF Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    Du menade alltså nån form av databas där wifipunkter finns sparade. Då är jag med :)

Liknande funktionalitet som tex. Freezone eller wefi

Avslutningsvis en bild från open Wifi som i.a.f funkar bra för mig

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Bifogade filer:

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Använder du ofta kompass?

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Sparar privatpersoner sina öppna nätverk i en databas?

Det är inte Burger King jag får in, även om den givetvis också finns.

8. BjF

BjF Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    Ja man kan spara vad man vill som jag förstår det, även lösenordet till skyddade om man vill dela med sig.
    Känns lite mindre spooky än Nokias variant.

9. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag tror som du, att det inte är folk som inte låst om sig, utan att de är WIFI-volontärer som vill bidra till en fri, fin värld.

Känns inte så Spooky för jag kan inte tänka mig att den kan värdera om det är snälle Kalle som har öppet hus, eller om det är klumpige Olle. Den hittar öppna nätverk, thats it. Sedan får var och en tycka vad man vill. Klart du tycker det är spooky när du inte har en app som kan lösa det.

10. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Apropå detta, i Android kan man köra torrent och ladda ner filmer. Tycker du det är schyst? Mot de som gjort filmen och släppt den på bio och DVD? Du laddar garanterat hem för det är enkelt och det är gratis, framför allt.

Inte kasta sten i glashus nu.

Har du aldrig åkt snålskjuts och laddat ner någon gång, så kan du bortse från detta inlägg.

11. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ofta och ofta, men det händer absolut. Framförallt är det så när jag väl behöver en kompass så är den till väldigt stor nytta; den gör navigation till fots mycket smidigare.

12. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Aj aj, ja då blir det knivigt med den billiga Lumian på EL-giganten, dit man hittar både med och utan kompass.

Går du vilse ofta eller varför funkar det inte med en GPS? :)

13. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det är klart smidigare med en kompass; du bara tar upp kartan och ser direkt både position och riktning. Med bara GPS behöver man antingen gå en bit eller kolla på närliggande gator för att reda ut riktningar. Jag reser runt i landet då och då, och då är det praktiskt. Även hemma i Lund finns det områden jag inte hittar så bra. Men som jag skrev från början: för det priset kan jag leva med det.

14. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 237
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Håller med där! När jag nyligen var i Prag så var kompassen ett utmärkt verktyg för att inte bli desorienterad i den stora staden.

15. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Ett sätt de får reda på var öppna nätverk är genom andra som har wp-telefoner. Finns en inställning för det i wifi-inställningarna, det skickar då information om öppna nätverk till Microsoft.

"You can help other Windows Phone users discover nearby Wi-Fi hotspots by opting to automatically send public Wi-Fi connection data to Microsoft. When you participate, your phone will send the network name, service quality, bandwidth, authentication type, and other details of public Wi-Fi networks you connect to. This info is used to identify and increase the visibility of Wi-Fi hotspots near you. If you don't want to participate and send this connection info, in Wi-Fi settings, tap Advanced, and then clear the Send information about Wi-Fi connections to help discover nearby Wi-Fi check box"

http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/start/connect-to-a-wi-fi-network

16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Here maps har ju kompass, LiveSight, men du vet att den inte har den versionen av Here?

17. BjF

BjF Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    ?
    Får du alltså bara in offentliga platsers nät eller också privatpersoners i lumian?

18. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Både och, hade det bara varit offentliga hade det ju inte varit speciellt anmärkningsvärt. Eller vad tycker du?

Jag får in de som är öppna, men det betyder inte öppna för allmänheten som ex Hotell och matkedjor. Men ett öppet nätverk är ett öppet nätverk.

19. BjF

BjF Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    Nej, precis.
    Det den får in är som redan påpekats andra wp-enheter för annars skulle de nog få hett om öronen tror jag.

Det var det jag var ute efter innan.
    Tycker du verkligen det skulle vara värre att privatpersoner delar ut sina/andras nät än att Microsoft/Nokia skulle börja distribuera privatpersoners nätverk?

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är det privata wifi som ligger uppe på kartan?

Verkar som en fin "tjänst" att ha på telefonen, även ifall det kanske inte behövs så ofta nu för tiden med 20mbit över 3G vart man än är MEN ändå. Alla har inte så mycket data att utnyttja som jag.

Problemet om det är privata nätverk som ligger där är väl att jag inte vill ha mitt i en lista som alla med en WP-telefon kan se... Om jag har det öppet alltså. De flesta som har öppet har det inte för att de vill att folk utifrån skall använda deras lina.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.