Ah, vi har bytt till Bror Duktig-attityden? Nåja.
Om du läste mina inlägg noga igår så har jag aldrig ifrågasatt att användandet av dubbdäck bör begränsas. Skillnaden mellan mitt resonemang och debatten i allmänhet är att många har den trångsynta inställningen att dubbdäck ovillkorligen ska förbjudas åtminstone i stadsmiljö - något som jag inte håller med om. Jag höll även med om att det sannolikt bästa alternativet vore att avgiftsbelägga dubbdäck för att minska användandet bland de som inte behöver dubbdäck på riktigt i
ett av mina inlägg. Lustigt nog sammanföll det med Vägverkets slutsats.
Du får gärna förtydliga på vilket sätt mitt resonemang på något sätt motsäger det som Vägverkets utredning kommit fram till, avseende begränsning av dubbdäcksanvändandet. Själv tyckte jag att jag och Vägverket inte har sagt emot varandra.
Börja gärna med detta citat från utredningen:
Vad gäller minskningen av dubbtätheten på däcken har jag heller ingen anledning att anta att Vägverket har gjort undersökningen annat än korrekt, och inte heller ifrågasätter jag strategiska hastighetssänkningar eller förbättrad väghållning. Tvärtom.
Resten av det du klippte in behandlar bara ekonomiska aspekter och partikelhalter, vilket jag inte har något som helst skäl att ifrågasätta (och har aldrig gjort). Dock blev jag lite nyfiken hur man mäter en "kostnad" för något så abstrakt som "buller", men de har säkert någon metod. Hursomhelst är det en annan diskussion.
Kort och gott:
Både jag och Vägverket är uppenbarligen rörande överens om att dubbdäck inte ska förbjudas, utan bara begränsas.
Men vad vet jag?
Click to expand...