GUIDE förbättra GPSen

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tbear, 11 jul 2010.

1. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Jag håller med er som inte är helt tillfredsställda med gpsen. Den är inte lika bra som den gamla htc magic som jag hade förut. Men jag vill bara understryka att för mig fungerar det klart godkänt. I gps test så ser man att han hittar satelliterna snabbt men han låser inte på alla. Men dom 5-8 som han brukar låsa på räcker gott.
    Som ett test tog jag bilen och körde en sväng och loggade det med my tracks. Här kan ni se resultatet : http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...9.307701,14.498992&spn=0.004052,0.013937&z=17

Mycket väl godkänt tycker jag. Vid korsningen blockstensvägen-skrantahöjdsvägen körde jag i en cirkel på ca 10m. Vilket klart och tydligt syns.
    Så att mobilen skulle vara oanvändbar som bil navigator håller jag inte med. Kör navigon med bra resultat. Ni som inte får in några satelliter lär ju ha något fel på telefonen och bör lämna in den.

Mvh Robin

2. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

fick svar från samsung ang att gpsen fungerade sämre än väntat:

Den enda inställning som finns är under: Program - Inställningar - Plats
    och Säkerhet. Se tillså du har en bock i "Använd GPS-satelliter". Några
    andra inställningarska inte behövas.
    Fungerar inte detta måste du testa en återställning av telefonen. Den
    hittar du under: Program - Inställningar - Privat - Återställning till
    fabriksdata.

Ingen större hjälp där....

Jag har testat gpsen nu i flera dagar, och den är helt klart bättre nu med agps påslaget, kul att fler än jag upplever en förbättring

3. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Det var mycket intressant att få en ny SGS att jämföra med. Utan att ställa in Tbears råd för GPS:en så är den nya "out of the box" minst lika bra som det gamla exet (som i sin tur HADE Tbears inställningar). Det innebär att satelliterna nu kommer direkt i GPS Test och att mobilen ok snabbt hittar pos med Google Maps. Men kör jag Runkeeper så gör den - mycket liknande det gamla exet, men kanske något mindre - lustiga hopp under cyklingen så distansen blir mellan 20 och 40 % längre än verkligheten (kollat genom en cykeldator). Med iPhone 3GS var detta "påslag" minimalt. Men jag ska testa nu med det nya exet och Tbears inställningar.

[Det ska påpekas dels att Runkeeper till iPhone mycket väl kan vara bättre optimerat. Och så ska det påpekas att både i fallet iPhone och SGS, så hade jag mobilen i en byxficka. Hade jag haft den i fria luften :) orealistiskt) hade det nästan säkert inte blivit några problem.]

Slutsatsen är ändå för mig att skillnaden mellan två GPS i två ex av SGS inte är jättestor. Men jag återkommer i morgon med nytt test där jag jämför resultat från mina två ex, båda med Tbears GPS-inställningar.

PS. Kompassen kändes mer uppenbart bättre i det nya exet av SGS än i det gamla. Och den var bättre än iPhones kompass. Men det där med kompass tycks vara lite olika från gång till gång.

Last edited: 13 jul 2010
  4. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    De glömde att ge dig rådet att stå under en klar himmel med GPS:en. Det var ju någon annan här på forumet som fick det rådet. ;-)

5. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Gjorde ett liknande test i morse på väg till jobbet. Hade telefonen i innerfickan och resultatet blev nästan löjligt, av dom 50km jag åker så var det inget loggat på 20-30km.
    Ev. var det något strul eftersom den i gps test betedde sig mycket bättre efter att jag startat om telefonen när jag var framme. (när jag kom fram först så såg den inte ens några satelliter med klar sikt utomhus)

Gps:n verkar dessutom väldigt krävande på fri sikt, min gamla blåtandspuck kan man start nästan var som helst.

Om det INTE skulle vara ett generellt fel i antingen mjuk eller hårdvaran så måste Samsung ha otroliga kvalitetsproblem med tanke på hur många det är som upplever det här.

EDIT: efter att ha tittat lite bättre så kan man ju lätt säga att den måste var över 30 av 50km som saknas. ;)

Last edited: 14 jul 2010
  6. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7

Jag håller till fullo med om att en GPS skall fungera, men är det inte väl hårt att ha den i innerfickan?

ingen telefon jag haft med GPS fixar det, även i skog har jag haft problem. Fri himmel, givetvis skall det funka, men med hinder ovanför så tycker jag inte det är konstigt att det ofunkar.

7. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jaså? Har läst en del trådar bla här på forumet där folk undrat om man kan använda en extern gps för att kunna packa undan själva telefonen för att skydda den. Dom flesta har fått svar att det inte ska vara något problem att ha telefonen i t.ex. ryggsäcken och ändå ha den loggandes under en cykeltur. (något sån gör inte jag med min, jag använder min pålitliga garmin klocka till sådant, men drog slutsatsen att telefonen iaf skulle klara ett så ynkligt hinder som en tunn, tunn jacka)

Körde tomtom i en symbian lur tidigare och då lyckade min externa gps funka ypperligt även om den låg under bilsätet.

Gillar telefonen i stort och hade helt klart nöjt mig med fullösningen att jag även till min nya dyra lur använder mig av min externa gps.

8. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Exakt samma svar fick jag precis nu. Tror dom att man är fullständigt dum i huvudet och inte inser att man måste ha gps aktiverat? Speciellt med tanke på att jag skrev att jag hade det och hur det betedde sig.

Och sedan standard svaret, återställ.

Det var precis sådan här support jag var rädd för, men chansade ändå på Samsung.

9. uppsalapojk

uppsalapojk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. Manks

Manks Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här, väntar med spänning på att detta ska lösa sig...

Dock kommer det väl ut en ny modell i samma veva!

11. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har inte haft problem med GPSen förrän förra veckan. Har cirka 4 sportstracker-sessioner med nästintill perfekt positioneringsdata. Jag har inte gjort några särskilda omställningar sedan GPSen blev seg. Under hela tiden har jag gått från olika firmwares och är idag på JG3 och går väl över till JG5 alldeles strax.

12. flaxroid

flaxroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan säga att jag fick ingen mottagning alls. Med dem inställningar som TS
    rekomenderade, men nu har jag ändrat till Ms. Based och tagit bort sky hook och det fungerar prefekt, precis som min nexus, gjorde en test med båda påslagna, och det blev ingen skillnad. Sen verkar det som att även när 3G mottagningen försvinner (jag har tre ) så håller sig gps:en kvar, det har jag aldrig upplevt förr, på nexusen försvann signalen på en gång men. Inte på galaxyn. Prova er fram så blir det bra, kan man koppla in en gps puck till galaxyn, någon som testat

13. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Provade just, fick det inte att funka- Den blev sammankopplad men inte ihopkopplad eller vad det stod. Hittade inte heller någonstans var man skulle kunna ändra vilken gps-källa telefonen ska använda.

14. flaxroid

flaxroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror fan inte att det går i maps, men i dem andra går
    Säkert.

Men tillbaka till guiden,

Jag är helt chockad av att det blev så stor skillnad
    när jag ändrade till
    Ms Based och tog bort sky hook.

Wow, den hittar min pos på mindre än 5 sekunder.
    o då har jag startat om telefonen, för att radera data

Får nästan 8 sat uppkopplade hela tiden, varit på 10 en gång.

Ni. Som fortfarande har problem måste testa denna inställning

15. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Provade både MS Based och MS Assisted. Tror mig se en förbättring, kanske inte i antalet utan mer i styrka.

Kunde inte se någon skillnad mellan de två alternativen men man kanske märker skillnad vid navigering.

Provade lite mer idag på vägen hem, tyckte att den verkar stämma bättre vid bilfärd än vid gång.

16. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Positionering tycker jag funkar bra, däremot så mäter den fel på distansen jag åker alt går.
    Enligt bilens mätare och även vägbeskrivning google maps visar på 8 km, fick 6,3 när jag använde Sportypal.
    Ganska stor skillnad går det att få ordning på detta. Känner inte för att prova icke officiell firmware.

17. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

En riktig noob-fråga men jag ställer den iaf. Måste jag ha 3G-täckning för att GPS:en ska funka? Eller ska den funka även när jag bara har en "G" ikon på telefonen?

18. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Hej! Du måste inte ha 3G-täckning. Det underlättar troligen inte ens, så länge du åtminstone har G-ikonen.

19. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag har G-ikonen men inte fan händer det nåt ändå...Satt mig i fönstret och provade. GPS-test hittar två satelliter men använder ingen av dem. Samtidigt så kom den där parabol-symbolen fram och står och blinkar fram och tillbaka men den fortsätter bara trots att jag stängt ner programmen. Kan man få stopp på den utan att starta om telefonen tro?

20. kaah

kaah Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER