Sökte runt i forumet och förvånades över att det är så lite sagt om Nook Color, så nu tänkte jag begåva den här prisbomben med en egen tråd. För er som inte känner till den så är Nook Color framförallt en E-bokläsare släppt av Barnes and Noble i USA. Den är dock mer kompetent än så, och har hårdvaruspecifikationer som i många fall liknar Samsung Galaxy Tab. Några höjdpunkter: - 249 dollar ex moms (~1 600 kr) på gatan i USA. Säljs i bokaffärer. - Pixeltäthet på 169 dpi, jämfört med 132 dpi för iPad och 167 dpi för en vanlig 6" e-ink-slärm. - Den är hackad och kör redan Honeycomb (Android 3.0) nästan felfritt. Någon annan än jag som är sugen?
Finns folk på eBay som skickar till Sverige. Har dock inte beställt någon själv, så jag kan inte tipsa om någon speciell.
NOOKColor är onekligen en extremt prisvärd platta (tack vara det stora engagemanget i dev-communityt). Funderar på att snacka med mina bekanta på andra sidan dammen och kolla om dom skulle kunna skicka dom, typ göra en gruppbeställning om någon är sugen
Lite off-topic, men hur fungerar Nook i Sverige? Går det att köpa böcker och liknande, eller är det bara för USA?
Jag har alltid tänkt "vad ska jag med en surfplatta till, jag har ju en dator, en laptop och en mobil" Men till detta pris så förträngs den logiska delen i min hjärna och "vill ha" delen tar över. Behnaam du får säga vad du tycker och tänker sen när du fått den.
Jävligt coolt att dom har fått det att lira så snabbt på nook'en men vad är det som gör det möjligt just på den plattan som egentligen inte är en android platta? Handlar det om lätt hårdvara att koda till en eller bara en övergrym snubbe som överträffar alla andra hemmasnickrare, för annars borde det ju börja dyka upp lite honeycombs till olika plattor lite överallt tänker väl mest framförallt på tegra2 familjen advent/folio/pov osv
Nooken är faktiskt en Android-platta i grunden, som bara fått lite ny yta och begränsningar av B&N. Faktum är att de är på G att öppna en egen app-butik. Och det finns även ett sätt att köra Froyo utan knappt något besvär alls - bara peta in ett minneskort laddat med några filer, om jag förstått saken rätt. Om man vill grotta in sig i detta, och kanske bidra, är NookDevs en rätt bra samlingssida, om än lite trist till utformningen. Ju mer jag läser om den här lille rackaren, desto mer sugen blir jag på en. Skärmen verkar helt grym!
Att den är en android i grund botten har jag koll på men känns lite roligt att en platta som inte "lanseras" som en android platta utan en läsplatta med ett "skin" på android 2.1, är först ut med honeycomb på nätet jag klagar inte det är sjukt intressant.
Beställde en idag, hoppas det blir smidigt att få in en "riktig" version av android på den när den kommer. Den gick lös på ca 2250:- ifrån ebay.
Här i usat så säljer den nog riktigt bra. Alla pratar om nook och ipad (iaf dem som pratar tablets), känner mig utanför med min archos, men hdmi-porten var viktig, det enda som jag tycker nook saknar.